Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skatt på drivmedel


simkort

Rekommendera Poster

Det här har retat mig länge, nämligen att bensinbolagen enbart

redovisar moms på köp av drivmedel.

Skatten på tex. bensin är nu nära 10 kr/litern.

Det är ju för hemskt(svordomar) men ingen låtsas om att skatten

på en liter bensin är tio kronor per liter.

Antagligen är det moms på moms också, det är ju Sverige.

 

Nu vill jag få en bra förklaring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju för hemskt(svordomar) men ingen låtsas om att skatten<br style="color: rgb(28, 40, 55); font-size: 13px; line-height: 19px; background-color: rgb(239, 238, 235); ">på en liter bensin är tio kronor per liter.

Jo , det är hemskt men vad skulle de plockat in skatterna på annars eftersom det är pengar som behöver komma in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade på internet att det säljs 6 miljarder liter bensin och 4 miljarder liter disel.

Ett överslag av skatten på 10 kr/litern blir närmare 100 miljarder kronor.

Så till att bensinbolagen mörkar skatten ! Det kan ju inte vara så att dom är tillsagda

att följa Regeringens order.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var ju inte skatten 10 kr, se Ekcims länk utan för bensin så är 5,65 kr skatter och 3,10 moms tillsammans medan det för diesel är 4,66 kr som är skatter och 3,05 moms. Den moms som företag, t ex åkerier, betalar är avdragsgill och kommer inte in till skatteverket.

 

Bensinförsäljningen sjönk kraftigt under 2011. ... Försäljningen uppgick till ca 4 230 tusen m3.

...

Försäljningen av diesel ökade under 2011 och uppgick till ca 5 290 tusen m3...

http://blog.zaramis.se/2012/01/24/minskad-bensinforaljning-uppsagning-pa-raffen/

http://spbi.se/statistik/volymer/volymer-drivmedel?gb0=year&df0=2011-01-01&dt0=2011-12-31

 

Staten betalade ungefär 100 miljarder för skolväsendet år 2009. http://www.stat.fi/til/kotal/index_sv.html

 

Antagligen är det moms på moms också, det är ju Sverige.
Nej, det är inte moms på moms.

 

Så till att bensinbolagen mörkar skatten !
Det får du väl fråga bensinbolagen om.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var ju inte skatten 10 kr, se Ekcims länk utan för bensin så är 5,65 kr skatter och 3,10 moms tillsammans medan det för diesel är 4,66 kr som är skatter och 3,05 moms. Den moms som företag, t ex åkerier, betalar är avdragsgill och kommer inte in till skatteverket.

 

Ingående moms hos bensinbolaget och utgående hos den som köper bensinen dvs åkeriet. Men visst får staten in momsen - om det var oklart... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här har retat mig länge, nämligen att bensinbolagen enbart redovisar moms på köp av drivmedel.

Varför skulle de göra det? Det ända de är tvungna enligt lag och visa är andelen moms och detta för att momsen ska kunna bokföras för sådana som kan dra av momsen, för privatpersoner som inte drar av momsen är uppgiften till ingen nytta.

 

Det finns så mycket annat som har en del skatt i priset som t.ex tobak, hårddiskar och sprit. Då skulle skatten framgå av kvitton även vid köp av sådana varor. Jag ser ingen behov av detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar jag tro att folk ofta är tappade bakom en vagn

eller lite dumma i huvudet, den totala skatten för vanligt folk

är skatt plus moms, således är det moms på skatten.

DEN totala skatten på bensin är närmare tio kronor/liter

är det så svårt.

Det är inte att man börjar undra hur det står till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack simkort du visade var skåpet ska stå :thumbsup:

 

bensin alkohol & tobak mm har sk punktskatter som förvisso momsbeläggs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar jag tro att folk ofta är tappade bakom en vagn

eller lite dumma i huvudet, den totala skatten för vanligt folk

är skatt plus moms, således är det moms på skatten.

DEN totala skatten på bensin är närmare tio kronor/liter

är det så svårt.

Det är inte att man börjar undra hur det står till.

Helt riktigt, moms är en förkortning för mervärdesskatt och är helt klart som benämningen säger en skatt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med skatt på drivmedel. Ska man anta att skatten ska återspegla vad det kostar att köra bil, vad det kostar att bygga upp och underhålla de vägar som krävs för att man ska kunna åka bil och även betala de miljöskador som alla bilism åsamkar.

 

Då är skatten på bensin inte hög nog.

 

Men vårt skattsystem är inte uppbyggt på det viset, vi betalar för att kunna åka bil även via vanliga skattsedeln.

Precis som att vi betalar både via avgifter och skatt för sjukvård exempelvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

videofotografen

Det trista är väl dessutom att det är vi som bor på landet som drabbas hårdast av de höga bensinpriserna. Vi har ingen kollektivtrafik samtidigt som miljönissarna (Miljöpartiets knektar) vill att drivmedelspriserna ska höjas ytterligare. Vill dom att vi bara lägger oss på sofflocket o börjar lyfta socialbidrag eftersom vi inte har råd att betala de skyhöga bensinpriserna för att ta oss till våra jobb?

 

För mig är alla miljöpartister totalt hjärntvättade. Det enda vettiga de öppnat käften om de senaste 10 åren var när de försökte förbjuda gasledningen öster om Gotland som skulle gå mellan Ryssland o ner till Europa. Men det misslyckades naturligtvis idioterna med, tyvärr. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite klarhet i bensinpriset bara:

Preems prisinfo

...vilket visar att det är moms på skatten.

 

Sedan kan man ju undra över bensinbolagens marginaler. Bensinbolag och banker har hejdlösa marginaler för att konkurrensen inte fungerar.

 

Men i denna fråga skall man ju komma ihåg att staten behöver ha in sina pengar på ett eller annat sätt. Att bara ta bort en skatt fungerar ju inte. Frågan blir ju då om det är skattefördelningspolitiskt riktigt att ha denna bensinskatt? Jag vet inte vad som är "rätt" men antagligen skulle en sänkt bensinskatt mot borttagande av jobbskatteavdraget få en stor utjämnande effekt som många skulle kalla rättvis. Uteblivna skattepengar från ett flertal långmilare (främst på landsbygden) skulle då ersättas av ett mindre antal höginkomsttagares jättemarginaler. Det låter ju inte orimligt på ett vis, men miljömässigt blir det ju fel. Kanske är det istället så att man istället höjer drivmedelsskatten kraftigt och samtidigt inför subventioner för bra miljöteknik som gör investeringar i sådan lönsam om man kör mer än två eller tre tusen mil om året. På det viset skulle bakåtsträvarna, kortåkarna som inte orkar ta bussen och de som har råd att köra i storstäderna betala för en teknikomläggning.

 

Har vi rut-bidrag så varför inte?

 

// Dick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Sen inte att glömma detta.

 

http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/skatter/punktskatter/trafikforsakringspremie.4.5910f54e1130bf014dc8000337.html

 

Jobbskatteavdraget är bara en omfördelning av dolda skatter som tas ut på andra ställen/höjda s.k. avgifter.

 

Lite offtopic men ack så dolt men aktuellt som det inte pratas om mycket.

 

http://martinsblogg.wordpress.com/2008/09/11/sankta-arbetsgivaravgifter-en-orattvis-omfordelning/

 

 

Vägtrafiksskatten bör tas ut på bränslet, den som kör mycket sliter mer väg och vice versa.

Inte kul för entusiasten som kör 10 mil om året att betala 100 tals kr. för några månaders körglädje på sommaren även om man kan ställa av bilen.

 

Men detta kommer inte att ske för då kan man inte få in en garanterad skatt, om människor får tänka själva.

(dom olagliga avställda fordonen eller annat betalar ju om de körs, annars ingen skatt vid framförandet på väg eller vid arbete, förutom då nu vid pump men mindre skatt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...