Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Caching av stora objekt


Brimo

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag försöker hitta ett sätt att skona en databas från alltför många anrop. Det jag försöker med, är att cacha ett större objekt, så att data returneras från det cachade objeketet, istället för att databasen anropas direkt från varje klient.

 

Objektet är en lista av en komplex typ, ca 1000-5000 objekt i listan. Nu undrar jag lite om det är smart att cacha så stora objekt. Finns det någon overhead kopplat till att hela tiden hämta ett så stort objekt från cacheminnet?

 

Om någon har löst linknande problem på helt andra sätt - berätta gärna. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste någonstans på Twitter om en som jag tror hade gjort något liknande genom att lägga objekten i LiveDB och arbeta med. Men sen hade en mekanism som sparade ner dem i sql-server vid behov.

 

Så det är kanske en väg att gå. Av det jag sett med LiveDB så är det riktigt toppen, förutsatt att du har tillräckligt med ledigt minne. För hela databasen läses in i ram. Så det kan nog vara en bra metod för att cachelagra en delmängd av din sql-server.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Glöm inte att de flesta kompetenta databaser har egen cachning, så fundera på om någon extra cachning verkligen är nödvändig först. Fundera i första hand på hur effektiviteten i databasen ser ut idag och hur den kan förbättras, i form av normaliseringar, väl genomtänkte indexeringar, rätt nyttjande av databastekniker (såsom att undvika cursors och temporära tabeller, bara hämta fält du behöver, vara försiktig med nästlade joins med mycket annat).

Jag har svårt att tro att du kommer skapa en cache-hanteringsprocess som slår de stora motorernas egna dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, LiveDB såg riktigt kul ut, tack för tipset. Ska lägga det på minnet till en labb senare.

För det här tillfället låter alternativet med att databasen tar hand om cachingen som en väldigt god ide. Det är sql server det handlar om, så jag ska undersöka vilka alternativ jag har där. Tack för det tipset också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...