Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Anslutningsproblem Telia Smart


lelilj

Rekommendera Poster

Har just bytt ut min gamla Zyxel-utrustning, modem + router, till Telia Smart.

Har en gammal Acer 2413 bärbar som fungerade bra mot den gamla utrustningen. I den nya går det bra via LAN-kabel, men via WLAN hittar jag Telia Smart med stark signal, ser i min XP-dator med Broadcom 802.11g nätverkskort, att den kör med WPA2, ger lösenord, ser att kommunikation sker med massor av paket fram och tillbaka, men det kopplar inte upp, får ingen IP-adress, bara nollor.

Har senaste officiella drivrutin från Acer.

 

När jag ställer om Telia Smart till Wep kan jag koppla upp.

 

Om jag nu vill köra WPA2, någon som har en lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av WEP nätverket i Windows. Starta om datorn och stäng av det trådlösa chipet i BIOS.

Ut och handla och anslut sedan en D-link DWA-140 USB WiFi.

Jag är osäker om drivare ska installeras innan det ansluts

eller efter men det ser du i manualen.

Har själv haft en äldre dator som i praktiken inte klarade bättre än WEP 64-bit.

När vi fick en ny dator med Vista som bara klarade WPA så skaffade vi

D-link DWA-140 USB WiFi till den äldre datorn.

Och problemet löst !

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=175711

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar, men detta kom jag faktiskt fram till alldeles själv, trots att jag är pensionär.

Men man kan väl ha lite stolthet och få även gamla grejor att fungera?

Någon som tänker och vet eller förstår? Kanske inte på modet, men???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det så att du inte kan tvinga ett nätverkskort som inte klarar av WPA2 att använda sig av WPA2. Eftersom datorn verkar vara från 2005 är det mycket möjligt att det inte klarar av WPA2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar, kul att någon bryr sig.

Till Cecilia måste jag fråga, är det hårdvaran som är begränsningen när det gäller WPA2, jag trodde att allt angående kryptering låg i programvaran??

Till Laso kan jag bara säga att jag skall kolla, när och om jag får igång en andra dator, en närmast "ångdriven" gammal Dell som också kör XP. Jag återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Har du besökt Acers hemsida och kollat om det finns en nyare drivrutin och utility att hantera trådlös anslutning med.

// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Har du möjlighet ställa om routerns trådlösa anslutning till "mixed g/n" kommer det förmodligen fungera bättre.

// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet ställa om routerns trådlösa anslutning till "mixed g/n" kommer det förmodligen fungera bättre.

// Jari

Tyvärr så kan jag inte det.

Har fått igång min gamla Dell, men kan inte se någon aktivitet i Telia Smart, när jag försöker logga in till WPA2-kryptering. Men, vafan, WEP fungerar ju................

Borde finnas någon bättre drivrutin därute, än den som Acer gav ut som sista 2004, det har väl hänt något sedan dess??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller mer än 5 år gamla bärbara är datortillverkarens webbplats det enda ställe som det är pålitligt att hämta drivrutiner från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...