Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Långsam fiber?


Johan A.

Rekommendera Poster

Har flyttat från Comhem 24Mbit via kabel till Telia 100/10 via fiber. Men vissa saker känns så skumt långsamt, t.ex. tar det nästan en minut att öppna Telias sida för att inte tala om aftonbladet.se.

Har provat 2 gånger med Bredbandskollen med 1 dator och 1 tv igång och får då runt 0.2Mbit/s ner och 25Mbit/s upp. Visserligen går datorn(OSX 10.7.3) via WiFi, men det verkar inte helt rätt.

Någon här med mer erfarenhet från Telia som kan rekomendera något att kolla innan man kontaktar Telia?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia kommer nog att säga till dig att ansluta datorn med nätverkskabel och ha teven avstängd. Om inte routern kommer från Telia så vill de nog också att du ansluter datorn direkt till kontakten i väggen utan någon router emellan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffat mig en kabel nu som jag ska prova med ikväll.

Routern är ju Telias smart historia(TG789 eller vad den nu heter) så den är nog ingen idee att koppla förbi. Men det ska bli intressant att se vad man får med kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har kopplat allting rätt, så är det nog routern det är fel på. Samtidigt är det också underligt att du får 25Mbit upp när det ska vara 10 Mbit.

 

Jag vet att en del har haft problem med Telias Smart router. Min bror är en av dem. Det fungerade inte alls som det skulle. Han gick tillbaka till Teliabutiken och förklarade problemet. Telia bytte ut routern och med den nya fungerar allt utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska ju ansluta din Smartgateway med den nätverkskabel som ska kopplas in det uttag som sitter från fiberboxen, och du ska naturligtvis inte behöva ha din tv avstängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...