Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafikkort eller ej i en tyst dator..?


canardlover

Rekommendera Poster

Hej, tänker bygga mig en snabb och TYST surf- /videoredigeringsdator men har hakat upp mig på grafikkortens ofta små och höggljudda fläktar.:thumbsdown: (sitter just nu och lyssnar på en)

Jag har två val som jag förstår det:

1) välja integrerad grafik/chipset på moderkortet

2) välja till ett passivt kylt grafikkort

 

Tänkte satsa på en intel Core i5 2400 processor och skulle helst vilja välja 1) ovan men valet är ju avhängigt av vilket moderkort/chipset jag väljer till processorn.

Någon därute som kan ge mig lite råd inför beslut...?!...TACK.:thumbsup: ..mvh/Harald

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Lite att läsa till att börja med.

 

PC För Alla Extreme:

Så bygger du en tyst speldator - Cooler Master Silencio 550

Så bygger du en passivt kyld dator - Nofen A40

Så bygger du en tyst micro-atx dator - Fractal Design Define Mini

Så bygger du en liten ljuddämpad dator - ACE ECCO 250

Så bygger du en tyst prestandadator - Fractal Design Define XL

 

Och det finns fläktlösa, passivt kylda grafikkort med ganska höga prestanda.

Annars så använder du bara Intels inbyggda grafikkrets i processorn i5 eller i7 seies.

Chipset tror jag då bör vara H68, bara kolla på moderkortstillverkarens tekniska data, om moderkortet har inbyggd grafikports-kontakt och vilken CPU som stöds av moderkortet.

 

Dessutom så skall du välja 1,5V minnen till alla processorer ur Intels 2:a generation i3, i5 och i7 serierna. Viktigt att minnena passar till moderkortet, men detta väljer du efter att du valt ut ett moderkort.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset om H68, forskade vidare lite och fann ut att för att fullt ut utnyttja grafiken i i5-processorn OCH få den nya "smart response technology" till en SSD som systemdisk på köpet så skall man ha ett kort med Z68 chipset:

http://www.squidoo.com/i7-motherboards

Kollade lite vad som fanns och hittade detta kort:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=645915#extra

och då ger det sig själv med RAM som skall vara DDR3 SDRAM för jag antar att moderkortet då har rätt spänning till RAM..??!!

Av dina inlägg får jag känslan att du ändå tycker att jag skall välja till ett passivt grafikkort.?

Men vad sägs om att börja med ovanstående kombination för att utvärdera prestanda och sedan eventuellt köpa till grafikkortet senare om jag inte skulle vara nöjd...?

Men hur kyls chipsetet...??...passivt eller via CPU-fläkten..??

...alla fläktar susar - ingen fläkt susar inte....:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...