Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Android. Problem med anslutning till 3G efter WiFi


Micke-b

Rekommendera Poster

Är det någon som upplever samma problem med Android. Vi har två Androider av olika märken och operatörer men upplever samma problem med båda.

Jag har har data enabled, autosynk enabled, wifi enabled, background data enabled. Testat med roaming enabled. Android version 2.3.6 på en Google Nexus One.

Hemma connectar luren till WiFi utan problem men så fort jag lämnar hemmet och Wifi disconnectar så vägrar telefonen att automatiskt koppla upp sig via 3G. Att ringa fungerar men jag får ingen datauppkoppling med mindre än att jag startar om telefonen. Problemet beror heller inte på dålig täckning, jag har testat att snurra omkring i Stockholm för att se om den kopplar upp sig, men icke.

Finns det ngn fix för det här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också två Androider:

En Garmin Asus A10 Comviq

En HTC Desire Z Telia

 

Garmin Asus A10 är med Comviq är speciellt besvärlig. Jag måste starta om den då och då. Den går över till "endast nödsamtal"

HTC Desire Z är bättre men vad jag sett på webben så är de här telefonerna med 3G betydligt sämre på kommunikation än äldre telefoner med enbart GSM. Är 3G signalen kass så funkar de dåligt.

Med de här telefonerna måste jag i Göteborg

3 km från centrum på översta våningen i ett 3 våningshus trähus

gå till köket för att kunna prata i mobiltelefon.

Min gamla GSM Samsung B2700 fungerade utan problem i hela lägenheten.

Eller är det bara det att mobilnäten idag är så belastade att GSM från basstationerna helt enkelt inte räcker till för att koppla upp alla abonnenter som vill?

Orsaken är att jag tycker signalen från Comviq varierar under dygnet. Ibland stark signal, ibland dålig signal. Och 3G har jag utomhus på gården eller om jag håller telefonen utanför köksfönstret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disconnecta Wifi manuellt. Så länge den söker Wifi så är 3G inte aktiverat.

Hmm, misstänkte något sådant. Borde vara en rätt enkel logiksnurra för att få ordning på detta dock. Finns det någon app som löser problemet? Jag vill behålla wifi på för positioneringen och samtidigt skicka data över 3G.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...