Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

frågor om ssd och ahci läge


Badboy79

Rekommendera Poster

Hejsan . jag har köpt och installerat en corsair force gt 120gb ssd och jag har bhört att man ska ha sata conrollern i ahci läge om man kör ssd. men ska man ändra det innan man installerar windows eller ändra det eferåt. jag ändrade det innan först men då gick det inte att boota från skivan. vet inte om min bluray brännare stödjer ahci läge eller vad som gick snett. samt att datorn lägger min dvd brännare som första cd enhet trots att bluray brännaren sitter på sata nr2 och dvd brännaren på satanr3. kort sagt så när jag ändrade tillbaka till ide läge i biosen och då gick det att boota från skivan och installera.

 

tacksan för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det är mycket bättre att ha ställt om till AHCI i BIOS innan man installerar sitt Windows, men eftersom du verkar ha problem med att någon av dina DVD-läsare inte bootar från Windows installationsskivan så kontrollera BOOT Prioritet i BIOS, vilken av dina enheter som står först i listan.

 

Att kontrollera denna BOOT prioritet som du hittar i någon av BIOS Setup menyerna kan man ibland få göra efter att man ändrat dessa inställningar.

 

Vilket moderkort har du?

Tex. på en del moderkort kan man trycka på F12 vid uppstarten och där välja vilken enhet som datorn skall bootas från. Brukar stå på skärmen någon sekund vilken tangent man skall trycka på.

 

Prova igen att ställa om till AHCI i BIOS och testa olika alternativ för BOOT ordning.

Prova även att stoppa in DVD-skivan i din andra DVD-läsare.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen en sak till. räcker det med att göra den snabbformateringen i installationsprogrammet för att ta bort allt gammalt på disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det är mycket bättre att ha ställt om till AHCI i BIOS innan man installerar sitt Windows, men eftersom du verkar ha problem med att någon av dina DVD-läsare inte bootar från Windows installationsskivan så kontrollera BOOT Prioritet i BIOS, vilken av dina enheter som står först i listan.

 

..snip..

 

Prova igen att ställa om till AHCI i BIOS och testa olika alternativ för BOOT ordning.

Prova även att stoppa in DVD-skivan i din andra DVD-läsare.

 

Mvh

 

Kanske jag som haft tur? I okunskap har jag ändrat mellan AHCI och IDE och Windows har tuffat på...men kanske att jag började med AHCI, kan vara det som gjort att det gått utan problem?

Fast vad jag vinner på att ha AHCI vet jag inte.

Att jag förlorar S.M.A.R.T. data, det vet jag. (icke SSD diskar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fungerar det. Man var tvungen att ändra till AHCI läge och sen spara och avsluta bios och sen gå in i bios igen. då låg allt i rätt ordning så man kunde välja boot enhet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske jag som haft tur? I okunskap har jag ändrat mellan AHCI och IDE och Windows har tuffat på...men kanske att jag började med AHCI, kan vara det som gjort att det gått utan problem?

Fast vad jag vinner på att ha AHCI vet jag inte.

Att jag förlorar S.M.A.R.T. data, det vet jag. (icke SSD diskar)

På första frågan kanske är det så att du börjat med AHCI för då skall det nog inte vara något problem att i efterhand ändra.

 

På andra frågan - vad du vinner?

Vi börjar med TS fall där det är en SSD och en sådan skall helt klart köras i AHCI mode för det är vissa interna kommandon som inte fungerar i IDE mode och SSD.

Exempel är TRIM

Och prestandan blir överlag lidande på en SSD i SATA IDE Mode.

 

När det gäller hårddiskar, så visst kan det vara svårt att märka någon stor skillnad mellan SATA IDE mode och SATA AHCI mode men viss prestandaskillnad finns där också.

Dessutom så kommer inte en SATA disk som körs i SATA IDE mode att fungera speciellt bra med energisparfunktionerna som går att ställa in och använda i Windows.

Problem med att få disken att stänga av och vakna, blåskärmar som följd efter att man tagit sin dator ur strömsparläget.

 

Och det finns visst någon SATA hårddisk också som inte ens fungerar i SATA IDE mode, läst något om detta tidigare.

 

Det märkliga tycker jag är att det finns så många relativt nya moderkort med SATA inställningen i BIOS satt till IDE mode som standard. Hur många börjar med att kontrollera denna innan om installerar sitt Windows?

Helt vrickat ju.

 

Till TS - efter att du installerat och gjort din Windows installation så kontrollera att Windows7 inbyggda Diskdefragmenterare har schemaläggningen avstängd för din SSD.

Start > i sökfältet skriv disk > i listan som kommer upp välj Diskdefragmenteraren > så finns ett val där för schemalagd körning => Se till att rutan är urbockad. En SSD skall inte defragmeteras på vanligt sätt.

 

Sedan gör du ett prestanda Index

Start > i sökfältet skriv prestanda > i listan som kommer upp väljer du Prestandainformation och verktyg > til höger en bit ned klickar du på Utvärderar => så körs en komplett prestandaindexering och detta är speciellt viktigt om man stoppat in en SSD för det är flera saker som ställs in i operativsystemet för att maximera prestanda med din SSD inkl. att koppla bort Diskdefragmentering.

Fast det mesta av detta känns ju också igen vid en nyinstallation av Windows på en SSD.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fungerar det. Man var tvungen att ändra till AHCI läge och sen spara och avsluta bios och sen gå in i bios igen. då låg allt i rätt ordning så man kunde välja boot enhet

Ja det brukar vara det normala sättet och vad bra att du fick till det.:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var skönt att få det fixat :D . Men hur kollar man vilken firmware min ssd har. Har hört att min disk kan ha lite problem med den första fw. Jag laddade ner den senaste från corsair och där fanns med ett uppdateringsprogram. och där stod det att man skulle välja kör som admin och sen startar programmet med att scanna efter diskar men den hittar ingenting. ingen disk alls. så jag vet inte ens vilken fw har har i min ssd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enhetshanteraren under diskenheter

 

I Vista/Windows 7

Start > i sökfältet skriv Enhetshanteraren > klicka på Enhetshanteraren => Då öppnas enhetshanteraren och kolla samtidigt i listan efter några gula eller röda markeringar vid någon enhet.

 

Windows XP

Start > Inställningar > Kontrollpanelen > System > Maskinvara > i Systemegenskaper klicka på Maskinvara > Enhetshanteraren

Eller

Högerklicka på "Den här datorn" > Egenskaper > Maskinvara > Enhetshanteraren

 

Klicka och expandera diskenheter och sedan högerklicka på din SSD och välj Egenskaper > fliken Information > Egenskap: i rullgardinslisten väljer du Maskinvaru-ID => så skall Firmware vers. stå längst till höger.

 

Men det är oroande att det programmet du har inte kan hitta SSD.

Är du helt säker på att du verkligen har laddat hem rätt program för exakt din SSD och modell?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade det :) . Jag har fw 1.3 och det ska vara den stabila. det var fw 1.2 som inte var stabil. har bara upplevt att muspekaren hackar lite någon enstaka gång men den är ju trådlös så et kan ju vara det. Har läst lite på nätet och fått fram att det ska vara problem att uppdatera om man har marvel kontroller. Men mitt moderkort kör ju med marvel kontroller. Och i enhetshanteraren så står det att IDE kontroller är Intel sata AHCI kontroller. Så vilken kör jag med egentligen. Ja jag har laddat ner rätt uppdatering

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt moderkort, vilket är det igen, fabrikat och modellbeteckning?

 

Det är möjligt att det är som på mitt ASUS P8Z68 Deluxe detta kort har dubbla controllers dels SATA som är inbyggd i Intel Z68 chipset och därför använder Intels SATA AHCI drivrutin.

 

Men mitt moderkort har även Marvell SATA Controller med ytterligare SATA portar, fast Marvell controllern har jag stängt av (Disabled) i BIOS.

 

Så beroende på vilken SATA port du anslutit disken på så används ju denna och du använder nog en av Intels SATA portar.

 

Står i manualen och hittar du inte detta, så vilket fabrikat och modellbeteckning så kanske jag kan leta fram manualen på moderkorttillverkarens supportsida, fast det borde du klara själv.

Du lär väl ha manualen liggandes annars ev. på CD-skivan som pdf-fil.:rolleyes:

 

Ja trådslösa möss kan spöka ibland och speciellt om batteriet börjar på bli dåligt.

En annan sak med optiska möss, vissa modeller kan vara känsliga på vilket underlag man använder. Då kan det också bli så där konstigt att musen inte vill sig riktigt.

 

Så är batteriet ok så testa ett annat underlag, annan färg eller liknande.

Och rengör musens undersida, så inte linsen är igenbeckad med skit och damm.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja just, du har ju en Corsair Force GT Series 120GB och denna är väl en snabb SSD som har SATA 6Gbit/sek och då skall du, om ditt moderkort stöder det, använda SATA 6Gbit/sek=(SATA 6 eller SATA 600) porten på moderkortet för att få högsta hastighet.

 

Och dessutom, som du själv redan sagt, använd inte Marvells SATA port utan anslut på Intels SATA port, vilket du troligen redan har gjort.

 

Dessutom bör du köra igenom Prestanda Indexering efter Windows installationen.

Kontrollera efter detta även att schemaläggningen för Diskdefragmenteraren är avstängd.

- se inlägget ovan #8.

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt moderkort, vilket är det igen, fabrikat och modellbeteckning?

 

Det är möjligt att det är som på mitt ASUS P8Z68 Deluxe detta kort har dubbla controllers dels SATA som är inbyggd i Intel Z68 chipset och därför använder Intels SATA AHCI drivrutin.

 

Men mitt moderkort har även Marvell SATA Controller med ytterligare SATA portar, fast Marvell controllern har jag stängt av (Disabled) i BIOS.

 

Så beroende på vilken SATA port du anslutit disken på så används ju denna och du använder nog en av Intels SATA portar.

 

Står i manualen och hittar du inte detta, så vilket fabrikat och modellbeteckning så kanske jag kan leta fram manualen på moderkorttillverkarens supportsida, fast det borde du klara själv.

Du lär väl ha manualen liggandes annars ev. på CD-skivan som pdf-fil.:rolleyes:

 

Ja trådslösa möss kan spöka ibland och speciellt om batteriet börjar på bli dåligt.

En annan sak med optiska möss, vissa modeller kan vara känsliga på vilket underlag man använder. Då kan det också bli så där konstigt att musen inte vill sig riktigt.

 

Så är batteriet ok så testa ett annat underlag, annan färg eller liknande.

Och rengör musens undersida, så inte linsen är igenbeckad med skit och damm.

Mvh :)

 

 

Jag har ett Asus Sabertooth X58 moderkort

 

Jag kör ssd disken och min veliciraptor på sata 6gb portarna. men aktiveras inte marvel kontrollern när man kör på 6gb portarna?

vad händer om jag stänger av den?

 

jo det kan ju vara musen som spökar men igår hängde sig msn. fast det programmet kan ju krångla ibland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asus Sabertooth X58 moderkorts Manualen sidan 2-3 (21 av 128)

 

Så måste du köra på Marvells SATA 6 eftersom Intel SATA inte har mer än 3Gbit/sek portar.

post-73434-0-34335800-1328989264_thumb.png

 

Nr. 8 är Marvell post-73434-0-13962300-1328989626_thumb.png

 

Står mer på sidorna 2-29 och 2-30.

 

Fungerar allting bra, så är ju allt frid och fröjd då.

Btw. Har du gjort det jag skrev iinlägg #8 vid "Till TS - efter att du installerat och etc...."

Mvh :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan jag har gjort fel :angry: . Apa oxå. Det finns ju två kontroller på moderkortet. Jag har bara ändrat intels kontroller till ahci medans Marvelkontrollern som sköter sata 6gb fortfarande står i IDE mode. trodde ju att det var den man skulle ändra. Vilken nybörjarmiss. den vanliga kontrollern ska ju stå i IDE mode medans marvelkontrollern ska stå i AHCI mode. Missade att det fanns två kontroller :blink: . Ja ja bara att installera om mes rätt inställningar då:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja fast då kan du testa detta, dock bara verifierat med Intels SATA men kan vara värt ett försök:

Guide - Ändra från SATA IDE mode till AHCI mode efter Windows 7 installation

 

 

Varför inte ha båda i AHCI mode?

 

 

Ja nu har jag installerat om alltihopa och gjorde det med båda kontrollerna i AHCI mode. Men det roliga är att hårddisken får nu sämre värde i windows prestanda information (7.8) tidigare 7.9. Och jag har testat med benchmark program och den går inte upp över 380 MB/s. Den ska klara 500MB/s. vet inte vad mer jag ska göra. kan ju inte uppdatera den heller då jag har marvel kontroller. jag gjorde till och med en långsam formatering via komandotolken på installationsprogrammet för att verkligen få bort allt gammalt innan jag installerade om

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...