Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Önkas en knapp för att TS skall kunna märka en tråd som löst


Flyfisherman

Rekommendera Poster

...eller något liknande.

Alltså om någon startat en tråd om ett problem eller söker ett svar, lösning etc. och det till sist kommer ett sådant, på något sätt, så TS är nöjd, så borde ju TS kunna klicka på en knapp och på så sätt markera även för andra med likartade problem att just detta har en specifik lösning till ett specifikt problem/fråga/efterlysning/etc. Det borde poppa upp nåt bredvid trådrubriken i översikten.

 

Om poängsystemet samtidigt används lite mer genomtänkt, så syns ju också då för besökaren vilket eller vilka inlägg som givit mest för TS.

 

Då skulle samtidigt en liten förklaring om hur detta poängsystem används, inte främst för att medlemmarna skall få fler poäng (även om jag tror det uppmuntrar), utan mer för att inlägg som bidragit till lösningen skall framträda.

Måste ju vara bra för den som söker i trådar efter lösningar alt. googlar svar.

 

Bara en fundering och undrar om kanske inte något liknande varit uppe tidigare också?

Mvh

 

[Edit] Det bygger ju på att det ställs lite högre krav på att det skrivs en tydlig rubrik och inte bara "hjälp". Ledsamt att måsta öpnna och läsa innan man inser att detta var fel tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Allt om Windows tillkom det någon sådan funktion i samband med den uppgradering som gjordes där i somras.

# Taggar och prefix, du kan tagga dina inlägg med nyckelord och även ange prefix som säger om problemet är löst. Det gör också att du kan hitta snarlikt innehåll och populärt innehåll enklare.
http://www.alltomwindows.se/forum/topic/24666-forumet-uppgraderat-nytt-och-fraescht/

Har dock inte använts särskilt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har träffat på många utländska forum där det inte finns möjlighet att ge poäng men däremot en frågan är löst-knapp att trycka på. Den knappen brukar användas i dessa forum. Men i och med att frågan är löst så låses också tråden och eforums trådar brukar inte låsas.

 

Jag tycker emellertid inte att det är en bra idé att ha båda systemen. Här på eforum har det alltid funnits TS som inte har talat om och/eller visat med poäng att frågan har lösts. Förr, när det inte var så många språkfrågor, engagerade jag mig även i andra eforumavdelningar och när jag uppmanade frågeställaren att ge feedback och tala om vilket svar som hjälpte blev det ofta ingen reaktion på min begäran.

 

Jag tror inte att så många hjälpare vill ha en frågan är löst-knapp i stället för ett poängsystem. Om de frågeställare som aldrig ger poäng, trots att de fått massor av problem lösta här, skulle använda denna knapp vet jag inte. Många hjälpbehövande orkar varken formulera tydliga rubriker eller tala om vad som hjälpte när de fått alternativa lösningar föreslagna. Det är litet trist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och när jag uppmanade frågeställaren att ge feedback och tala om vilket svar som hjälpte blev det ofta ingen reaktion på min begäran.

 

Kan kanske ha att göra med detta kring bevakning av tråden?

En ny användare som ställer en fråga kanske kollar aktivt efter svar så länge problemet kvarstår. När problemet är löst kollas inte tråden längre.

OM man inte har kryssat i att man vill ha bevakningsmejl alltså..

Detta är väl fortfarande "default" att INTE få bevakning?

 

Knapp med löst kan vara bra men då bör ju även moderator kunna göra själva "klicket" om Ts är ointresserad...

 

Det finns dock så mycket ogjort på eforum som jag hellre vill ska prioriteras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knapp med löst kan vara bra men då bör ju även moderator kunna göra själva "klicket" om Ts är ointresserad...

Nej, det ska inte vara en moderators uppgift. Om nu någon ska ha rätt att sätta en tråd som löst annat än den som frågat så ska det vara de som skrivit i tråden. Kanske att då blir en notering i systemet som moderator ser.

 

jag/vi moderatorer läser långt ifrån allt som skrivs här på forumet. Det är tack vare användarna som eforum både lever och fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...