Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VHS till AVI/DivX/MPG


KnightHeart

Rekommendera Poster

Tjenare!

Jag har en liten undran på hur eller vad jag skulle behöva införskaffa för att kunna göra om

inspelade Arkiv-X avsnitt från VHS till antingen rena avi eller komprimerat DivX/Mpeg?

Finns det möjligtvis nån som kan råda mig så är jag tackasam för alla svar.

 

//Marko.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är jätte enkelt egentligen, bara du har ett tv-kort (eller det räcker om ditt grafikkort kan klara av TV-in), och så finns det olika program som följer med tv-kortet som kan klara av det eller så kolla på:

 

www.download.com

 

efter program som kan klara av såna grejer ...

 

lycka till !!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Skulle råda dig att köpa ett kort som har MPEG komprimering i hårdvara, jag är kör själv med ett sådant, så jag kan direkt packa vidare till DivX om jag skulle vilja.

 

I och med att den sparar som MPEG så sparar man också en massa diskutrymme, avi suger ju som bekand en massa HD utrymme...

 

Kanske bör du uppdatera din processor också, packa DivX tar faktiskt lite tid, fast beroende på inställning kan du få ganska små MPEG filer också...

 

Mvh

Glenn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

synthetic zero

 

Glenn:

vad har du för kort?

skulle du kunna ge mig lite info,

typ pris mm, hur bra det e och sånt..

sitter och funtar på ett dazzle,

men är inte speciellt insatt.

 

MVH,

/Per

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare!

 

Ja jag har inget mäster kort hehe utan att gammalt Creative Svage Blaster därför jag fundrar på ett byte till ett nytt kort med möjlighet för mpeg komprimering, processorn är en AMD450 så det tar nog en stud o komprimera med den antar jag.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ett kort som kan ta in analog AV och som har realtids hårdvarukomprimering till MPEG (=oftast mycket pengar).

 

Om du inte vill göra realtidskomprimering, måste du lägga filmen okomprimerad på hårddisken och sedan komprimera den efteråt.

 

Räkna med 220 MB/minut för okomprimerad video (eller DV-komprimerad om man ska vara petig), så 90 minuter blir 19800 MB.

 

Tilläggas bör att win 9X inte kan hantera filer större än 4GB (ca 18 minuter film).

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DV och okomprimerad ström är en jäkla skillnad ;)

 

Hursomhelst, för att ta in material från VHS (yuck!) så räcker det juh med ett vanligt TV-kort typ Hauppage WinTV - har ett själv och det klarar utan problem PAL D1/D2 utan att droppa frames om jag komprimerar till motionjpeg "on-the-fly". Går sedan att konvertera till DivX.

 

Fast eftersom det är VHS och DivX behöver man knappast D1-upplösning, bör räcka med runt 320x240-nå'ntingen - och det klarar iaf min gamla Athlon av att komprimera ner till DivX i "normala" bitrates on-the-fly utan problem.. :]

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det skillnad på DV och okomprimerat, men i detta sammanhang har det ingen betydelse.

 

Om man nöjer sig med upplösningen som du nämner, så är helt ok att göra som du säger, men om man komverterat den analoga signalen till DV innan den kommer till datorn, så hamnar saken i ett annat ljus...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh?

 

Om vi nu säger att vi kör 720x576 dårå (D1) och komprimerar till motionjpeg - vad är problemet med det menar du? (märk väl att mjpeg i princip är samma sak som DV i kompressionstermer).

 

DV stod det inget om alls i frågan.

 

Windows avi-stöd hanterar normalt inte filer större än 2GB btw.

 

Har man konverterat signalen till DV innan rippningen så behövs det juh inget analogt capturekort alls, bara en enhet med DV-ut och ett Firewire-kort i burken och ren och skär digital kopiering.

 

--

 

Att skillnaden inte har betydelse förstår jag inte heller, inte vilken svenssonburk som helst är utrustad för att ens kunna tänka i banor av en okomprimerad videoström i PAL D1 :)

 

Skaffa en FrameFactory och bli glad (tills du ser räkningen på hårddiskriggarna ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...