Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatering


maggan391

Rekommendera Poster

Hej!

Har ett knivigt problem som jag hoppas få hjälp med.

Har Windows 7,64 bit. Allting börjar att strula med datorn så jag tänkte formatera den från grunden. Har gjort detta utan problem tidigare men aldrig

sen jag installerade 7:an förstås.

Det kanske inte är så svårt egentligen men när jag går in på Kör,CMD och skriver format c: så står det "Åtkomst nekad eftersom du inte har tillräcklig behörighet.

Du måste anropa det här verktyget med förhöjd beförighet"

Har aldrig stött på detta tidigare,kanske det har med 7:an att göra,vad vet jag?

Finns det något annat sätt att formatera,annars? Har också försökt med startdiskett

som har funkat tidigare men ikke denna gång. Hoppas på hjälp/maggan 391

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formatera systemdisken gör du i detta läge bäst och enklast i samband med själva installationen, inte inifrån Windows eller med tredjepartsverktyg.

 

 

Alternativet att formatera hårddisken finns tillgängligt i den anpassade installationen om du startar eller eller gör en systemstart av datorn med Windows 7 installationsskiva eller en USB-flash-enhet.

Se: under rubriken "Använda installationsalternativet Anpassad och formatera hårddisken" på http://windows.micro...lling-Windows-7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kort sagt!

 

Du startar mot DVD-skivan och när alternativet "Avancerat" visas väljer du detta!

 

Då ser du din(a) hårddisk(ar) och du BÖRJAR med att markera den NEDRE partitionen

 

Raderar den, fortsätter radera den nu nedre (ifall du har flera partitioner på SAMMA disk)

tills ingen partition finns kvar.

 

Då skapar du en ny partition (som inte alls behöver vara lika stor som hårddisken, Storleken anger i MB vilket storleken i GB gånger 1024, svaret skriver du in)

 

Sedan MARKERAR du den partition som du vill installera Windows 7 på och väljer att installera Windows..

 

Har du "plats över" på någon hårdisk så partitionerar du den med hjälp av diskhantraren i Windows.. (Du skapar bara en (1) partition under installationen)

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...