Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ominstallation


hogans

Rekommendera Poster

har en HP Pavilion d4885 som jag vill ominstallera med en "ms vista orginalskiva" Men jag kan inte få skivan att boota. Har ändrat i bios så den ska läsa cd/dvd-romen.Men inte gör den det inte. Det finns inga recover skivor så jag kan inte använda mig av det.

Men hur fasen ska man få skivan att läsa. Det måste vara någonting annat i bios man ska ändra...Men jag har ingen aning..Någon som kan hjälpa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://h10025.www1.h...ct=3412458#N396

 

För en av de för datorn använda DVD erna kan behövas den här uppdateringen.Förutsätter att datorn nu fungerar.

Finns under "Fast programvara (7)"

 

post-57552-0-25767300-1327039994_thumb.jpg

 

 

Finns det ingen recoverypartition på hårddisken.Nås ofta genom någon av F knapparna vid start.Troligen F11 eller F10.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla vid startskärmen (därifrån du går till BIOS) om altenativet BOOT MENU eller nåt liknande finns och tryck isåfall tangenten som angivs, kan vara Esc. Där ska du kunna välja att boota från en CD/DVD.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På dom HP vi har på jobbet är det "F8" som man skall trycka på för att få upp menyn för "tillfälligBootenhet"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att installationen inte startar trots att DVDn är vald som första boot kan ju bero på felaktig skivaeller läsare m.m

 

Händer det någonting, meddelande exempelvis .Syns DVDn i BIOS?

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jobbat så jag har tyvär inte kunnat svara er förrän nu. Hoppas ni har överseende

Jag kan tyvär inte använda mig av recovery skivor. Det fungerar inte. Därför har jag införskaffat mig en orginal vista skiva.

Där jag kan gå in är "Esc" som är en boot Meny och som ser ut så här

ESC Boot meny

 

> HDD Group

-3rd Master

-4th Master

 

> Cd-Rom Group

 

-5th Master Atapi DVD

-6 Master TssTcorpDvD-Rom

"Vad jag än gör där så får jag ändå inte vista skivan att boota"

Sedan F10 som jag kommer in i Bios med

Å så F11 "återställning" Som jag inte kan använda mig

I bios har jag ställt Cd/dvd-romen som 1 o2 i prioritering Men det hjälper mig icke heller..

Däremot finns det någonting som heter "

Plug and Plug OS

 

Select "Yes" if you are using plug and plug capable operating

system. Select "No" if you need the Bios to configure non-bootable devices.

Är detta någonting man måster ändra på!! Jag är inte så bra på det här med bios

och vill inte röra till det alltför mycket..

Hoppas på svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar datorn som ska ominstalleras hyfsat nu så att det går att se att datorn kan läsa filer som finns på skivan inifrån Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja datorn fungerar.....Det är ju bara det att den inte vill boota skivan..varför begriper jag inte.

Jag vill ha det till att det är någonting jag gör fel när jag ställer bootföljden i bios..Någonting som jag inte har fått aktiverat...Eller någonting jag måste stänga av, för att få cd/dvd-romen att boota skiva.Jag vet inte, men det var en krånglig dator...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att du kan läsa filerna på skivan inifrån Windows?

Har du tillgång till en annan dator? För i så fall kan du pröva om du kan få den datorn att starta från skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart intressant att få ett besked om DVD läsaren och skivan fungerar inne i Windows,och om skivan verkligen är bootbar(test bootning i annan dator.

 

Om du ser inlägg 2 så är det också intressant att utesluta att du inte har den DVD som JUST har problemet med bootning från skiva.

 

I enhetshanteraren kan man oftast se beteckningen på DVDspelaren.Vad är dess beteckning.Annars kan man installera exempelvis PCWizard2010 eller Speccy och genom de programmen få fram beteckningen.

 

LARSAS

 

(Enhetshanteraren:Högerklick Dator---Hantera---Enhetshanteraren)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öhh...Nej den bootar inte i windows ,inte någon av dom två dvd/cd-romen som sitter i."Det ska jag nog kanske erkänna att jag inte har kollat" .Däremot testade jag skivan i en annan dator och där fungerade skivan,så jag vet ju att skivan är bootbar.

Varför jag inte har kollat i hp-datorn...Det vet i fasen..Hjärnsläpp kanske.Vad gör man då!!Blir man tvungen att byta ut..eller finns det någon annan lösning? det sitter ju 2 st dvd/cd-romar och att bägge inte bootar..Tja..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte riktigt säker på vad du menar med "bootar" men jag gissar att du menar att du inte kan se några filer på skivan med hjälp av Utforskaren/Dator. Pröva med att dra ur kablarna till DVD-läsarna och sätta tillbaks dem utifall att de glappar eller det har blivit oxid på kontakterna. Eller kan datorn läsa andra DVD-skivor (och inte bara CD-skivor)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde som du skrev "Cecillia" lossade och drog ur kablarna.Sedan kopplade jag bara in en av cd/dvd.rommen så länge..Å kan du tänka dig "Ler stort" Allt fungerar..Nu är den t.o.m ominstallerad. Va braigt..Stort tack till samtliga som har orkat engagera sig i mitt problem "två tummar upp" :D

Nu är det bara resten kvar..Men det ska jag nog fixa själv..Hmmm...tror jag.."ler"

Ha det braigt alla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...