Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ccleaner


marita1

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag undrar vad jag egentligen städar/rensar om jag har följande rutor ibockade när jag använder Ccleaner?

 

Index.dat filer

 

Minnesdumpningsfiler

 

Chkdsk Filfrafment

 

Windows Loggfiler

 

DNS Cashe

 

Gamla Prefetchtfiler

 

Startmenyns Cache

 

IIS Loggfiler

 

Hotfix avinstallerare

 

 

Någon som vill ha vänligheten att förklara för mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den typen av program har visats sig orsaka div. problem efter en stunds användning!

Inte gör de någon märkbar positiv skillnad heller..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar säga: Kör Ccleaner som det levereras och bara funktionen filstädning.

 

Även om det inte är riktigt svaret på frågan. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade runt på forumet och på pcforalla.se innan jag frågade och alla verkar anse att CCleaner är ett bra och pålitligt progtam. Jag får väl kolla vidare.

Är ändå nyfiken på vad jag frågade om i mitt första inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CCleaner tillhör väl de bästa i genren men visst händer det att det städar bort för mycket och ställer till med något.

 

Ett försök att förklara vad det är.

 

Index.dat filer: Är inte helt entydigt men antagligen något med cachen i Internet explorer, skapas för att snabba upp Internet Explorer

 

Minnesdumpningsfiler: Sådana dumpfiler som sparas när datorn blåskärmar (BSOD), dumpfilerna är bra när man ska ta reda på anledningen till att datorn blåskärmar

 

Chkdsk Filfrafment: Sådana fildelar som chkdsk/diskkontroll skapar när den hittar trasiga filer vid sin genomsökning. Fildelarna kan användas för att få tillbaka delar av en fil som gått sönder t ex pga dålig hårddisk eller avstängning av datorn med strömbrytaren.

 

Windows Loggfiler: Windows skapar loggfiler vid många tillfällen, t ex installationer, när något går fel

 

DNS Cashe: Har med internetanslutningen att göra, cache-filerna snabbar upp webbläsaren

 

Gamla Prefetchtfiler: Prefetch-filer skapas av Windows för att snabba upp starten av Windows

 

Startmenyns Cache: Troligen har det att göra med de program som läggs in på startmenyn därför att de används mycket

 

IIS Loggfiler: IIS är en webbserver, om du inte känner till det så har du knappast den igång

 

Hotfix avinstallerare: Hotfix är ungefär en sådan Windows-uppdatering som fixar till något fel, jag antar att det betyder att CCleaner tar bort möjligheten att avinstallera en Windows-uppdatering

 

Det är onödigt att låta CCleaner göra något åt ovanstående om man inte har väldigt ont om plats på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså nog tycker jag att ccleaner ”rensar-upp” en igenslaggad dator av internetsurfning, då jag kör default-rensning.

(samtidigt kan vissa program med tiden växa sönder sig som firefox.)

 

Dock tror jag också på att regelbundet formatera och ominstallera windows.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CCleaner tillhör väl de bästa i genren men visst händer det att det städar bort för mycket och ställer till med något.

 

Ett försök att förklara vad det är.

 

Index.dat filer: Är inte helt entydigt men antagligen något med cachen i Internet explorer, skapas för att snabba upp Internet Explorer (1:)

 

Minnesdumpningsfiler: Sådana dumpfiler som sparas när datorn blåskärmar (BSOD), dumpfilerna är bra när man ska ta reda på anledningen till att datorn blåskärmar (2:)

 

Chkdsk Filfrafment: Sådana fildelar som chkdsk/diskkontroll skapar när den hittar trasiga filer vid sin genomsökning. Fildelarna kan användas för att få tillbaka delar av en fil som gått sönder t ex pga dålig hårddisk eller avstängning av datorn med strömbrytaren.

 

Windows Loggfiler: Windows skapar loggfiler vid många tillfällen, t ex installationer, när något går fel (3:)

 

DNS Cashe: Har med internetanslutningen att göra, cache-filerna snabbar upp webbläsaren

 

Gamla Prefetchtfiler: Prefetch-filer skapas av Windows för att snabba upp starten av Windows (4:)

 

Startmenyns Cache: Troligen har det att göra med de program som läggs in på startmenyn därför att de används mycket

 

IIS Loggfiler: IIS är en webbserver, om du inte känner till det så har du knappast den igång

 

Hotfix avinstallerare: Hotfix är ungefär en sådan Windows-uppdatering som fixar till något fel, jag antar att det betyder att CCleaner tar bort möjligheten att avinstallera en Windows-uppdatering

 

Det är onödigt att låta CCleaner göra något åt ovanstående om man inte har väldigt ont om plats på hårddisken.

 

 

Helt korrekt! Men lustigt nog ser man redan här orsaken till varför programvaror av denna sort kan ställa till problem..

 

Tex. 1: Om denna fil blir korrupt, så kraschar Internet explorer permanent för användaren.. Vilket ger betydligt större problem än det ccleaner skulle avhjälpa!

 

2: I stället för att rensa bort BSOD-filer så är det väl ändå smartare att se till att inga (eller en väldigt liten sådan) skapas. Kontrollpanelen, system & säkerhet, system, Avancerade systeminställningar, Klicka på Inställningar vis "start och återställning" i droplisten för "Skriv felsökningsinformation" välj: Liten (128Kb) eller ingen, Detta minskar även behovet av att ha en växlingsfil som är minst 1.5ggr RAM-minnet.

Då denna "grundregel" skapades för att HELA RAM-minnets innehåll skulle gå att spara i växlingsfilen under en blåskärm. :thumbsup: (Innehållet skrevs sedan till just BSOD-loggfilen)

 

 

3: Markera denna och du får problem med t.ex. Windowsuppdateringar. Detta då Windows updates loggfil (Som anger vilka uppdateringar som installerats) är just EN LOGGFIL!

Att radera denna kan orsaka att uppdateringar loopas om och om igen mfl. andra problem..

Även här ger denna programtyp mer problem än den sägs åtgärda!

 

4: Folk utan windowskompetens hävdade länge (och vissa än i dag) att man såväl snabbade upp windows uppstart och inloggning etc. om man raderad dessa prefetch filer.. En direkt felaktig myt som är krossad för länge sedan och som endast försämrar såväl uppstart om inloggning.

Så att radera dessa ger motsatt effekt mot vad ccleaner påstår!

Även här ger denna programtyp mer problem än den sägs göra nytta!

 

Som sagt, dessa program (som t.ex. ccleaner, CleanMyPC, RAMbooster osv.) gör oftast ingen konkret nytta, i flera fall ställer de till med mer skada än de i reklamen påstås göra nytta..

De är, lätt överdrivet, mer till för att generera inkomst till skaparna än för att bidra till något positivt för användaren. :blink:

 

Med de funktioner som ingår i t.ex. Vista och Windows 7 för automatiskt underhåll av systemet

(effektivare Minneshantering, automatisk defragmentering, prefetch mfl.) så är dessa program totalt onödiga. Speciellt som dessa programvaror, i längden, orsakar mer problem än de gör nytta.

 

Det ingår t.o.m. en programvara för att rensa disken från onödiga filer som är ofarlig för systemet

och lätt att använda! Nämligen: DISKRENSNING!

 

I Windows 7 så har de tagit bort det alternativ som skadade flera XP-installationer, nämligen "komprimera gamla filer".. Den funktionen såg i XP t.ex. Windows XP´s egna systemfiler som gamla och komprimerade dessa, vilket ställde till med rejäla problem!

 

Men i Windows 7 är diskrensing ofarlig och lättanvänd, använd hellre diskrensning än att installera direkt onödiga programvaror som ccleaner, CleanMyPC. RAMbooster och liknande.

 

Varför installera programvara som riskerar att skada din dator och dess användning??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför installera programvara som riskerar att skada din dator och dess användning??

Håller med. Brukar själv undvika alla sk. städprogram, även om jag ibland kör CCleaner, dock med minimala inställningar. Viktigast att bocka ur är rutan med oanvända filändelser.

 

Oftast använder jag Windows inbyggda Diskreningsverktyg och detta tömmer ju även tempkatalogen som kan bli stor ibland.

 

Och ang. prefetch - är enligt mig helt klart detta en bra funktion och jag kan inte förstå dom som stänger av denna?

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4: Folk utan windowskompetens hävdade länge (och vissa än i dag) att man såväl snabbade upp windows uppstart och inloggning etc. om man raderad dessa prefetch filer.. En direkt felaktig myt som är krossad för länge sedan och som endast försämrar såväl uppstart om inloggning.

Så att radera dessa ger motsatt effekt mot vad ccleaner påstår!

Även här ger denna programtyp mer problem än den sägs göra nytta!

 

 

Mja, vad påstår man egentligen?

"CCleaner is the number-one tool for cleaning your Windows PC. It protects your privacy online and makes your computer faster and more secure. Easy to use and a small, fast download."

 

"CCleaner is our system optimization, privacy and cleaning tool. It removes unused files from your system - allowing Windows to run faster and freeing up valuable hard disk space. It also cleans traces of your online activities such as your Internet history. Additionally it contains a fully featured registry cleaner. But the best part is that it's fast (normally taking less than a second to run) and contains NO Spyware or Adware!"

 

Antar att ovanstående gäller när programmet används som det levereras, utan ytterligare ibockningar av funktioner. Men man vet ju aldrig...

 

Kanske ska man se det som att programmet ger många ytterligare möjligheter till städning.

 

Personligen använder jag bara funktionen filstädning och det utan ändringar av funktioner i programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Winguider skrev

Helt korrekt! Men lustigt nog ser man redan här orsaken till varför programvaror av denna sort kan ställa till problem.

 

 

3: Markera denna och du får problem med t.ex. Windowsuppdateringar. Detta då Windows updates loggfil (Som anger vilka uppdateringar som installerats) är just EN LOGGFIL!

Att radera denna kan orsaka att uppdateringar loopas om och om igen mfl. andra problem..

Även här ger denna programtyp mer problem än den sägs åtgärda!

 

 

Har använt CCleaner åtskilliga ggr på olika datorer med rutan vid Windows logfiler ifylld.HAR ALDRIG råkat ut för det problem du beskriver.Skulle det vara så skulle problemet säkerligen vara känt på olika forum.Hittat på???

 

 

CCleaner har överhuvudtaget inte vid default inställningar (som jag använder) orsakat mig några problem.

Varken vid fil eller registerstädning!

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Winguider skrev

 

 

Har använt CCleaner åtskilliga ggr på olika datorer med rutan vid Windows logfiler ifylld.HAR ALDRIG råkat ut för det problem du beskriver.Skulle det vara så skulle problemet säkerligen vara känt på olika forum.Hittat på???

 

 

CCleaner har överhuvudtaget inte vid default inställningar (som jag använder) orsakat mig några problem.

Varken vid fil eller registerstädning!

LARSAS

 

Allvarligt talat!

Är det en garanti för att du aldrig kommer att få problem orsakade av Ccleaner??

 

Eller är det inte lite grann som att säja att "jag har minsann aldrig krockat, så jag behöver varken bilbälte eller airbag!" laugh.gif

 

De trådar du sökt på, Är du sker på att de kopplat problemen till ccleaner, CleanMyPC. RAMbooster och liknande eller har man förutsatt att problemen uppstått "bara för att det är Windows"..

 

Binga (bing.com) på: Windows update error ccleaner

och se vad du hittar!:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

!

 

Ditt påstående att Ifylld ruta Windows logg i CCleaner vid scanning förorsakar att windows Update loopar är rena skitsnacket.

 

"2

 

MINNA erfarenheter av CCleaner är enbart goda.Det är det enda jag påstått-

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Jag har heller aldrig haft problem med ccleaner på windowsmaskiner. Enbart positiva erfarenheter under de år jag känt till och använt programmet i fråga. Jag har dessutom ändrat och kompletterat "default" inställningarna efter att ha läst på om respektive inställning.

/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

!

 

Ditt påstående att Ifylld ruta Windows logg i CCleaner vid scanning förorsakar att windows Update loopar är rena skitsnacket.

 

"2

 

MINNA erfarenheter av CCleaner är enbart goda.Det är det enda jag påstått-

 

LARSAS

 

Det är väl trevligt att hela världen baseras på just DINA erfarenheter!

och att INGEN i hela världen har haft något som helst problem som du själv aldrig har upplevt! :blink:

 

Mina erfarenheter är att Ccleaner. CleanMyPC, RAMBoorter och liknande programvaror i dag är överflödiga, De tjänade ut den lilla roll de haft någonstans mellan Windows 2000 och XP!

 

Ta t.ex. "rensa Gamla Prefetchtfiler" En direkt felaktig rensing som garanterat MOTVERKAR den effekt ditt "favvoprogram" hävdar sig utföra..

se t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Prefetcher

A second myth is that the user should delete the prefetch folder contents to speed up the computer. If this is done, Windows will need to re-create all the prefetch files again, thereby slowing down Windows during boot and program starts until the prefetch files are created—unless the prefetcher is disabled.[
under rubriken: Incorrect tweaking of the prefetcher

 

Som jag nämnde i tidigare inlägg. Ccleaner och andra program är DIREKT ÖVERFLÖDIGA idag då windows numera har funktioner som själv hanterar "trimmning" av windows helt själv!

Och gör ett bra jobb, dessutom!

 

Vissa "defragprogramvaror" hävdar att de flyttar Windows växlingsfil "längst ut på hårddisken" för att den skall gå så snabbt att skriva till som möjligt.. (kommer inte ihåg vilket!)

 

Problemet är bara att Windows egna defrag (som sammarbetar med Prefetch-funktionen) placerar de filer Windows arbetar med under uppstart osv. längst ut på hårddisken!

Hur välskapta är då dessa programvaror????

Hur kan de "snabba upp" någontig när de konstant bråkar med Windows egna inbyggda funktioner??? Dvs. gör tvärtemot vad de skall göra!

 

Dagens Windows behöver inga "registry cleaner" eller "optimeringsprogram", Windows sköter dessa funktioner själv, Automatiskt! B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står gamla prefetchfiler .Det man kanske bör fråga sig är vad gamla betyder ,knappast alla väl .

 

I Ccleaner finns den rensningen(Gamla prefetchfiler) under Avancerat med ett utropstecken framför så det är ju knappast något man rekommenderar som allmän åtgärd.

 

 

LARSAS

 

Mycket riktigt Gamla betyder inte alla.Testade att bocka för Gamla prefetchfiler och scanna :Inga sådana kunde avlägsnas var resultatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...