Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Redigera inskanning i formatet tif?


mazze

Rekommendera Poster

Lite svårt med rubriken...

I alla fall så har jag skannat in en bok och formatet på sidorna är nu tif. Slutligen ska det bli en pdf när allt är klart.

 

Har gått igenom alla sparade sidorna och inser att på en och annan bild så har texten hamnat lite snett. Jag vill nu korrigera detta och undrar hur jag smidigast går vidare. Ska jag ladda upp sidorna i photoshop och beskära och placera den beskärda texten i ett nytt dokument och där justera så att texten (bilden) hamnar rakt i det nya dokumentet? Eller finns det annat sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Photoshop kan spara tif, så räcker det med att du öppnar den felaktiga bilden, justerar lutningen och sedan sparar. Du behöver inte skapa nya filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en fråga, du skall alltså slutligen göra ett pdf dokument av det hela?

Hur?

Har du exempelvis Adobe Acrobat Pro versionen, så skannar man direkt in i detta och bilden roteras rättvänd och allting (automatiskt) inkl. OCR skanning av text (om man aktiverat detta) så denna blir redigerbar efteråt.

Men det kräver ju att man har denna s/w men tänkte jag frågar i alla fall.

 

Annars så kan man ju skanna in direkt i många andra program inkl. MS-Office och twain drivrutinen är installerad för detta. Då kan man rotera och beskära inifrån dessa program också.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svar.

borde kanske kollat lite bättre innan vilket förfarande som skulle ge bäst slutresultat. valde att ställa in skannern på "text (ocr)" och så skannade jag och sparade i tif. fast å andra sidan så har jag inget ocr-program vad jag vet... i alla fall så har jag strax under 400 tif-bilder nu. jag valde att skanna en sida i taget istället för två på en gång, kanske dumt?

 

http://www.n0.se/v/f/1599b_1.jpg

 

jag har förvisso adobe acrobat x pro 10.1.1

 

måste ladda upp en hel del av det inskannade i photoshop för att sudda bort svarta ränder/skuggor etc också.

 

att texten på sidorna hamnat lite snett på många bilder beror på slarv vid inskanningen, men rörande det problemet kan jag alltså använda Windows Live Photo Gallery? annars måste jag alltså ladda upp allt i photoshop i enlighet med stormuffins förslag?

vill ju självklart ha ett så bra slutresultat som möjligt även om det inte är extremt viktigt.

 

fast å andra sidan var det inte helt lätt att placera boken så exakt som det hade behövts för ett bättre resultat. boken var lite knölig och svår att hantera.

 

men exakt vad ska jag nu göra för att slippa extra mkt arbete rörande det som måste göras?

för att sudda bort ränder etc så måste ju bilder upp i photoshop. men när det gäller att räta upp den snett inskannade texten/bilden så rekommenderar ni? sen de bilder som är felvända är ju inga större problem att lösa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snett inskannade bilder fixar ju Acrobat Pro sen kan du exportera ut bilden, eller borde direkt kunna öppna upp den och köra i Photoshop direkt inifrån Acrobat.

Eller tvärtom borde ju funka också.

Skall jag göra en pdf från pappersförlaga, skannar jag direkt med Acrobat, men det går ju också att importera bilderna efteråt, blir samma förfarande egentligen

 

OCR ingår i Acrobat Pro X.

 

Annars om du skannar och ändå skall använda Photoshop, varför skannar du då inte direkt in till Photoshop?

 

Men dina redan skannade bilder, är det helt olika saker som skall göras förstås, ja då går det väl heller inte med batch processing antar jag.

 

Hmm...får fundera lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har börjat lite smått från bild 1 och så vidare... det blir ganska bra när jag suddat bort svarta ränder/linjer och rätat ut så att texten ligger som den ska. men det går ju inte att placera texten rätt i bilden med mindre än att ändra från bitmap-läge till gråskala har jag insett och det tar ju extra tid. men som sagt bra blir det och det får ta den tid det tar.

 

jag har bara den engelska versionen av acrobat och ibland är det lite jobbigt att läsa igenom alla funktioner på grund av det...

fast å andra sidan lär man sig en gång så sitter det ju sen... men det är ändå smidigare med svenska.

 

ska kika på ocr/acrobat framöver

 

tack så länge...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja hör av dig om du har frågor, på forumet finns ofta någon som kanske kan hjälpa till.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man högerklickar/egenskaper/pdf så kan man ju utläsa bland annat vilket program som använts för att skapa min pdf och datum för skapande/ändringar. Finns det något sätt att i efterhand redigera den här informationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...