Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Outlook Express>Windows Mail-Windows Live Mail


HUP151

Rekommendera Poster

efter en del år har jag lärt mig OE i XP:n, Windows Mail i Vistan och har nu installerat Windows Live Mail i nya W7. blir alldeles snurrig av den senare och undrar om det är väsentliga skillnader och om jag ska avinstallera den senare och installera Windows Live. för - och nackdelar? snurrighetenförståss beroende på nyhetens behag. jag har försökt föra över mails och kontakter från Vistan till W7 enligt instruktioner jag läst men lyckas inte. i Vistan hade jag ett bra system där jag gjort undermappar till t ex Inkorgen med frekventa bekanta - till Skickat mindre frekventa etc. allt detta förutom epostadresserna vill jag givetvis få över till W7. i mitt senaste försök har jag nu i Live Mail under lagringsmappar nu fått in "Importerad Mapp/Stationary" och "Importerad Mapp (1)/Epost och när jag klickar där får jag svar "finns inga objekt i dessa mappar".

ber om hänvisning till lättfattad instruktion hur jag ska överföra epost/kontakter från Vistan till W7 och om det blir lättare genom att ta bort Windows Live Mail och ersätta med Windows Mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack Cecilia - det var nåt liknande jag försökte följa men jag ska göra om det enligt länkarna. jag antar att det är ok att enbart importera/exportera epostmeddelanden och kontakter eftersom jag har en annan fungerande epostadress i den nya W7 - eller finns nån koppling att alla 3 måste föras över? de nya mapparna jag fått in under lagringsmappar förstår jag att jag ska ta bort innan jag försöker igen. i detta sammanhang frågar jag också om jag måste göra en andra ny anmälan till Eforum för den nya epostadressen så jag får ev frågor/svar i rätt maskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte så hemma på just Live mail (har aldrig kört det)

 

Men borde man inte kunna trycka på "F1" med programmet aktivt.

och söka på "importera" ??

Men lite tur bör man få ett hygglo svar den vägen!(?) :blush:

 

(Bara en fråga, då jag sett att flera haft liknande problematik!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i detta sammanhang frågar jag också om jag måste göra en andra ny anmälan till Eforum för den nya epostadressen så jag får ev frågor/svar i rätt maskin.
För att få mejl från Eforum till din nya mejl-adress så behöver du ändra i inställningarna:

//eforum.idg.se/index.php?app=core&module=usercp&tab=core&area=email

 

Är det inte praktiskt att kunna få mejl med den gamla adressen även i den nya datorn? Det brukar ta tid innan alla man känner och alla webbplatser använder den nya. Men visst kan du låta bli att göra det som står under "Exportera inställningar för ditt e-postkonto" på sidan jag länkade till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har tänkt ge mig i kast med att flytta eposten - och visst är ditt förslag mycket praktiskt men blir det ingen konflikt i nya Windows Live Mail om jag tar med del 3 dvs kontoinställningarna i överflytten - eftersom det finns en ny epostadress och inställningar där redan? Winguiders förslag med F1-tangenten verkar nog lite för avancerat för mig utan jag provar nu med Monshis instruktioner som verkar begripliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om Cecilia ej är tillgänglig finns nån annan som kan svara på min fråga 13.1 om det kan uppstå konflikter - eller är min fundering för "galen"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte, det är därför jag inte har svarat. Men låt bli att flytta själva kontoinställningarna. Du kan ju lägga till det gamla kontot manuellt (jag antar att Windows Live Mail stödjer flera konton liksom Thunderbird).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om Cecilia ej är tillgänglig finns nån annan som kan svara på min fråga 13.1 om det kan uppstå konflikter - eller är min fundering för "galen"?

 

Du kan ha flera e-post konton i Win Live Mail. Det blir inga konflikter. "Inkommande mailserver" beror på vad det är för e-post konto. "Utgående mailserver" ska vara samma för alla konton, annars kan du inte skicka med alla konton. Det ska alltså vara samma som din Internetleverantör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...