Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

En fråga


jansor

Rekommendera Poster

1: Om du har äpplen som primär nyckel i grupp 1 och päron som primär nyckel i grupp två så kommer båda sökningar hitta en cell där det står äpple/päron i. Koden söker även efter delsträngar som primära nyckeln.

Det vill säga antingen söker du efter päron som en primär nyckel, äpplen som en annan eller med en nyckel som heter äpple/päron.

 

Det går att ändra i koden om man bara vill hitta exakta träffar.

Byt

lookat:=xlPart

till

lookat:=xlWhole

 

2: Fler sökfält än de fyra du har nu?

 

Tja, det är bara att kopiera en grupp, markera första cellen i gruppen (primära nyckeln), ge den namnet cellen namnet rnOmr# där # ett nummer. Fyra fält nu, det ger att nästa fält ska ha nummer fem.

Därefter gå till koden, ändra rad 79 till

For i = 1 To 5

för ett fält till. Bara bygga på till du är nöjd med antal fält.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Ok förstår nästan Tja, det är bara att kopiera en grupp, markera första cellen i gruppen (primära nyckeln), ge den namnet cellen namnet rnOmr# där # ett nummer. Fyra fält nu, det ger att nästa fält ska ha nummer fem. Var skriver eller döper jag detta i koden ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej Igen

 

Jag har försökt att bygga på till 9 fält med det funkar bara med 8. Jag får upp en msgbox som säger vsb 400

Går det bara ha 8 fält ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det finns ingen begränsning vid åtta fält.

Något annat är galet men utan att se vad du gjort kan jag inget säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla filen. Jag upptäckte att jag skrivit fel i i fält 5 det står rmOmr5 det skall ju stå rnOmr5 men jag kan inte ändra m till n.

Jag kan inte får bort dom alls

Det kanske är därför? Och sedan en fråga till. Finns det begränsning vertikalt?

FärgKod7-1 9 fält.xls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan döpa om områdena genom att ta upp namnhanteraren. Finns i menyerna på Excel 2002/2003 eller i fältet Formler på Excel 2007/2010. I denna kan du ta bort, ändra, uppdatera namn.

Trolig orsak till att koden inte fungerar är att den inte hittar ditt område eftersom namnet inte stämmer, då stannar koden.

 

I koden finns bara en begränsning och det är att den bredden på nycklarna (fyra kolumner) och höjden på området som söks igenom (fyra rader).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...