Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

¨Villkorststyrd Formatering baserat på ett villkor


lebn

Rekommendera Poster

Hej

Jag har ett problem och är tacksam för råd!

3 kolumner. Kolumn A är Namn, kolumn B är Deltagarfrekvens (i Procent), kolumn C är Bästa Resultat (som i detta fall handlar om minsta värde).

Kolumn C vill jag formatera mha villkorsstyrd Formatering så att bästa - dvs minsta

värdet i kolumnen ska färgas med röd text (siffra).

I villkorsstyrd Formatering skriver jag följande formel:

=OM(B2>=50;C2=MIN(C2:C10))och formaterar texten till att färgas röd.

Men resultatet ger hela tiden 2 värden. Inte ett (1) dvs det minsta värdet i Kolumn C.

Tilläggas kan att jag i Kolumn B har en formel för att ta fram procenten deltagande och i Kolumn C har jag också en formel (matrisformel) för att sortera bort värden baserade på noll, dvs ingen deltagarfrekvens. (Jag har i mitt excel ark således fler kolumner än i mitt exempel, men jag tror inte det har någon betydelse för min fråga)

Så frågan är: Varför får jag inte endast en cell formaterad med röda siffror, utan hela tiden 2 celler, dvs såväl minsta som näst minsta värdet formaterat??

Tacksam för tips!

Mvh

Leif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv den där formeln i en cell och se vad det blir av den.

 

Villkorsstyrda formateringen vill ha resultatet SANT/FALSKT och inget annat det kommer din formel inte att ge dig.

 

Kanske om du skriver såhär istället:

=OM(OCH(B2>=50;C2=MIN(C2:C10)))

men då kan du å andra sidan skriva enbart

=OCH(B2>=50;C2=MIN(C2:C10))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Monshi för svar!

Tyvärr funkade inget av alternativen, men gav ändå olika resultat. I fallet med

formeln OM(OCH etc så får jag "fel i formel" meddelande och i fallet med bara OCH( etc så händer ingenting.

Kan det bero, trots allt, på att jag har formler i alla kolumnen, och det påverkar

Villkorsstryd Formatering? ibland ska ju siffror som finns i en cell som i sin tur har en formel, ha citattecken runt sig? Alltså ex typ OCH(B2>="50" etc - jag har provat

men det blir inte bättre för det. Så knäckfrågan är fortfarande - varför får jag fler

utslag än bara den cell som innehåller minsta värdet??

Tacksam ifall du har fler tips!

Mvh

Leif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet fel i min formel, givetvis måste man låsa några referenser i den.

Formler i celler spelar ingen roll, det är värdet i cellen som används.

 

Nåja, testa

=OCH(B2>=50;C2=MIN($C$2:$C$10)

 

och oops, min OM-sats är galen den med, saknas några ; för att den ska fungera. Om du nu vill använda den får du fundera ut var de ska stå.

Skriv formeln i celler bredvid din tabell så ser du vilka utfall du får. Klistra sedan in den i formateringsregeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen tack för att du försöker - men nej. Det funkar inte och jag har prövat och

ger nu upp. Lösningen kanske ligger i att grundsatsen OM(B2>=50 är fel på nåt sätt,

eftersom den inte tar hänsyn till detta villkor, när den sedan ska beräkna minsta

värdet i kolumn C?

Mvh

Leif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, vi börjar om från början. jag har antagit att din formel i grund är korrekt, jag har inte satt mig in exakt i vad det är du önskar.

 

Gör ett nytt försök att måla upp vad du har så ska vi se om jag inte kan knäcka det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Kolumn C i mitt ex ska minsta värdet mha villkorsstyrd formatering färgas rött. Villkoret för att färgas rött är i sin tur baserat på kolumn B där deltagandet måste vara 50% eller mer. Om deltagandet understiger 50% (i kolumn B) ska minsta värdet i Kolumn C inte färga det värdet, utan som sagt det minsta värdet som uppfyller villkoret att ha deltagit minst 50%. Det finns alltså i min kolumn C många värden som är mindre, pga för lågt deltagande (i kolumn B) men dessa värden ska alltså inte beräknas, visas

i rött i kolumn C, utan endast det minsta värdet där deltagandet har varit minst 50 % (kolumn B)

Om jag gör en uppställning kan det se ut så här:

Anders har 51 % deltagande och resultat 70

Bertil har 49% deltagande och resultat 68

Kalle har 51% deltagande och resultat 69

 

Det enda värde som nu ska rödfärgas är alltså Kalle i kolumn C eftersom han har

deltagit mer än 50%. Bertil uppfyller inte villkoret. Hoppas du fixar det!

Mvh

Leif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite mer komplex formel än den du hade:

=(C1=MIN(OM($B$1:$B$3>0,5;$C$1:$C$3;"")))

går att göras enklare om du inför en stödkolumn på bladet där du enbart tar fram de värden (mer än 50%) som ska räknas med.

 

Om du vill testa denna på bladet, i en cell, mata in den som en matrisformel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Jag tror du fann lösningen!! Men jag fattar inte varför du skrev in >0,5 för då fick jag ju till svar det absolut minsta värdet, vilket var ett framsteg, men inte rätt, eftersom det absolut minsta värdet, inte uppfyller villkoret: minst 50% närvaro, så när jag ändrade 0,5 till >=50 så slog det till med rätt utfall! TOPPEN!

Tusen tack!!

Mvh

Leif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...