Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kontorsdator


Cecilia

Rekommendera Poster

Det börjar bli behov av en ny dator. Minnet räcker inte till längre för det jag vill göra och det går inte att stoppa i mer.

 

Idag har jag en mycket billig Packard Bell som är 3,5 år gammal. Den har en Intel Core 2 Dual E6400 2,13 GHz, 2 GB RAM och GeForce 7900 GS. Problemet är att den swappar mycket och så fort processorn kommer upp i 50 % belastning så blir CPU-fläkten störande.

 

Jag har egentligen inget större behov av en kraftfullare processor och när det gäller grafikkortet så räcker det med ett som klarar Aero och HD-film. Idag behöver jag 4 GB RAM och skulle helst se att det gick att uppgradera till mer längre fram.

 

Går det att bygga ihop en sådan dator, inkl. hårddisk (500 GB), DVD-brännare och Windows 7 OEM, för under 5000 kronor? För det verkar gå att köpa en tillräckligt bra märkesdator för drygt 4000, men det vore trevligt att slippa förinstallerade program och kunna förbättra datorn framöver.

 

Har någon tips på en bra sida där man kan jämföra prestanda på processorer så jag vet att jag inte får en sämre processor?

Något bra moderkort att utgå från, t ex med tillräckligt bra inbyggd grafik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 76
  • Skapad
  • Senaste svar
Flyfisherman
Har någon tips på en bra sida där man kan jämföra prestanda på processorer så jag vet att jag inte får en sämre processor?

Ja en av dom absolut bästa sajterna med seriösa tester och analyser AnandTech har också AnandTech Bench

I högra delen väljer du ut två processorer och jämför dessa mot varandra - resultat kommer upp med ett flertal deltester.

 

Eller också i vänstra delen välja typ av test och resultat kommer då upp för alla processorer.

Förutom CPU kan man jämföra GPU, SSD och Mobile (Laptops) etc.

Och du bör ju även kunna läsa lite mer ingående om den CPU du är intresserad av på AnandTech eller andra testsajter, ja det gäller inte minst moderkortet.

 

Ett moderkort med Intel i5 2500 (1155 sockel) kanske. Processorn har inbyggd grafik och även något som kallas Intel QuickSync

(AnandTech: Quick Sync The Best Way to Transcode) och mer och mer applikationer dyker hela tiden upp som stöder detta pga. att Intel tillhandahåller gratis Media SDK och senaste applikationen är DVDFab.

 

Det är klart, du kanske klarar dig med en 1155 i3:a? Bättre pris skiljer väl en tusing, fast denna är ju trist nog endast tvåkärnig och jag personligen skulle i dagsläget inte vilja ha den begränsningen, när så många nya applikationer kan utnyttja fyra kärnor.

 

ASUS P8H67-serien samt Q67 där vissa har Integrated Graphics Processor.

Där borde du då kunna spara in på grafikkortet.

 

Att spela upp HD-film i bra kvalitet är en krävande syssla och då skulle jag (och gör också) använda en player som utnyttjar GPU för renderingarna av två orsaker; dels avlastar detta CPU nästan helt och hållet så denna kan göra annat i bakgrunden och dels kvaliteten på uppspelning av HD-film blir bättre. GPU klarar vissa saker där som inte CPU är bra på.

Har tyvärr ingen erfarenhet av detta med integrerad GPU, då jag använder ett diskret PCI-E grafikkort HD5830. Dessutom så måste ju grafikkortet stödjas av programmet.

 

TechPowerUp Intel Core i5-2500K Sandy Bridge GPU Performance

 

Ja naturligtvis finns ju AMD CPU där man kan få likvärdig prestanda för mindre pengar utom då den integrerade grafiken där AMD CPU i princip inte har något idag som slår Intels Core i5/i7 2400/2500/2600 series med integrerad Intel HD Graphics 2000/3000. Nyare är visserligen på gång.

 

Uppgraderingspaketen då, eller är det inget tilltalande, kanske inte passar riktigt vad du är ute efter?

 

DVD-brännare ett par hundringar, men HDD är ju tyvärr just nu problemet med dom höga priserna.

Ex. Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB kostade i höstas innan översvämningskatastrofen 483:- och idag kostar den runt 11-1200:-

 

Bortsett all annat, så kan ju en viktig fråga för dig vara att burken skall vara någorlunda tyst, jag vet att själv när jag arbetar vill jag inte ha en burk som låter som ett tröskverk om det då i övrigt är tyst runt i kring. Integrerad grafik och kanske även en annan CPU-kylare borde ju sänka oljudet en hel del utan att ett dyrt isolerat chassi behövs. Möjligen en fläktstyrning av chassifläktarna alt. fläktmotstånd kan hjälpa till att ytterligare sänka oljudet och det utan att kylningen ens nämnvärt skall påverkas.

 

Mvh

 

[Edit] Hmm blev osäker om just din processor fanns med på Anand Bench eller om du måste kliva upp ett steg till Intel Core 2 Duo E6550 2,33GHz för jämförelsens skull.

Dom har ju naturligtvis endast med det dom har testat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att bygga ihop en sådan dator, inkl. hårddisk (500 GB), DVD-brännare och Windows 7 OEM, för under 5000 kronor?

Min uppfattning är att det inte går. Orsaken är att märkesdatorer är så enormt slimmade. Tex två SATA anslutningar på moderkortet. (Dell på jobbet, eller max minne 2GB, din Packard Bell (Acer ägt idag))

Vill man som jag att det ska vara en mycket stor chans att allt fungerar så blir det bara komponenter

som har bra recensioner på webben (kan fungera bra, utvalt ex till testsite)

höga om omdömen hos newegg (hög kvalitet med få problem hos användarna) exempel

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16814130604

och då kostar det.

Men det är ju bara sätta upp ett Excelark

 

Chassi

(har det dammfilter?, annars gör jag dammfilter av tunt tyg)

Här är en stor fälla. Många chassin har överskott på utsugsfläktar. Kombineras detta med ett modernt nätaggregat med behovsstyrdfläkt kan det bli så att friskluft sug in genom nätaggregatet av chassifläktarna och blåses sedan ut igen. Nätaggregatfläkten står alltid stilla. Dvs rundgång mer eller mindre av luft i övre bakre delen av tornet. Varpå processorn blir varm och CPU-fläkten för oväsen. Bra chassin har övertryck i chassit. Genom insugsfläktar. Vilket hindrar damm sugas in genom otätheter.

 

Nätaggregat

Moderkort med inbyggd grafik

Processor (originalkylare eller tyst dyr kylare från tex Noctua?)

Minne 2x4GB

Hårddisk

DVD

W7 OEM

Kanske kan deras billigaste passa dig. Maila och kolla om du får med en original W7 Pro OEM DVD.

och CDn med moderkortsdrivare.

http://www.inet.se/kategori/83/hem-kontorsdator/452/inet-vox

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det verkar gå att köpa en tillräckligt bra märkesdator för drygt 4000, men det vore trevligt att slippa förinstallerade program och kunna förbättra datorn framöver.

 

Visst kan du köpa en färdig dator också, och visst brukar man få några extra program med på köpet, men dessa går ju lätt att ta bort också.

Men att utgå ifrån att bara köra med 4GB minne, tycker jag är lite snålt, speciellt om man köper nytt, 4 är ju idag minimi-standard, så varför inte börja direkt med 6GB?

Som man brukar säga, minne får man aldrig för mycket av.

Och så dyrt är inte lite extra minne idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du utgår från en Intel i3 2100 och ett socket 1155 moderkort, antingen chipset Z68 eller H67, kan du bygga en dator för 5000 kr. Då kan du också få 8 GB i minne. Grafiken i i3 2100 klarar HD film.

 

I3 2100 får 3856 poäng i övergripande prestanda. Din nuvarande processor får 1273 poäng.

 

http://www.cpubenchmark.net/

 

Skulle du senare vilja uppgradera, kan du byta ut processorn mot en Ivy Bridge, som kommer senare i år och har bättre inbyggd grafik och stöd för DX11.

 

Här ett exempel på vad du kan få för 5000 kr.

 

MSI H67MA-E35 REV B3 - 825 kr

Intel Core i3 2100 3,1GHz - 1035 kr

Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE - 386 kr

Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM, SP1 - 985 kr

Samsung SH-222AB, SATA Svart OEM - 199 kr

Cooler Master Elite 430 Svart - 445 kr

500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ - 1100 kr

 

Totalt 4975 kr.

 

Jag har inte räknat in nätaggregat, då du säkert kan använda ditt gamla. Jag har tagit priserna från Inet. Går säkert att få det billigare om man söker lite. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Skulle du senare vilja uppgradera, kan du byta ut processorn mot en Ivy Bridge, som kommer senare i år och har bättre inbyggd grafik och stöd för DX11.

Ja Ivy Bridge är ju helt klart intressant när den släpps i vår och förutom det du redan nämnt så skall den på papperet ha bättre prestanda överlag, inbyggt USB 3.0 samt inte minst lägre energiförbrukning då den bygger på 22nm teknik. Processorn skall alltså utveckla avsevärt mindre värme och kommer helt säkert att bli en stor framgång i bärbara datorer pga. detta.

 

Uppgradering av befintligt 1155 moderkort kräver att BIOS har stöd för 22nm processorer och nya BIOS har redan släppts av bl.a. ASUS.

 

AnandTech Ivy Bridge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men att utgå ifrån att bara köra med 4GB minne, tycker jag är lite snålt, speciellt om man köper nytt, 4 är ju idag minimi-standard, så varför inte börja direkt med 6GB?

När använder datorn mer än 4? Jag har aldrig lagt märke till att min dator förbrukat mer än 4.

 

Min förbrukar exakt 3 när detta är igång:

IE 9 med ca 10 fönster

Chrome webblösare 5-10 fönster öppet

Word

Excel

Wmp video

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När använder datorn mer än 4? Jag har aldrig lagt märke till att min dator förbrukat mer än 4.

 

Min förbrukar exakt 3 när detta är igång:

IE 9 med ca 10 fönster

Chrome webblösare 5-10 fönster öppet

Word

Excel

Wmp video

 

 

Visst, jag kan kanske hålla med dig om att man normalt inte kommer upp till alla 4 Gb, men av egen erfarenhet så blir datorn lugnare av ha lite mer än normalt.

Men man får kolla hur många procent som man använder, kommer man upp i över 50%, så lönar det sig i längden att öka på med lite mer.

Försöker själv att alltid ligga på max 40% av totala minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När använder datorn mer än 4? Jag har aldrig lagt märke till att min dator förbrukat mer än 4.

 

Min förbrukar exakt 3 när detta är igång:

IE 9 med ca 10 fönster

Chrome webblösare 5-10 fönster öppet

Word

Excel

Wmp video

 

Visst kan det väl räcka med 4 GB, men när t.ex. Corsair Vengeance 4 GB kostar 264 kr och 8 GB kostar 386 kr, varför ska man då ta 4 GB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
När använder datorn mer än 4? Jag har aldrig lagt märke till att min dator förbrukat mer än 4.

Nu vet vi ju inte vilka applikationer som skall användas av Cecilia och för egen del kan jag säga att jag vid ett flertal tillfällen haft memory usage > 6,5GB av totalt 8GB installerat minne.

 

Senast vid videoredigering med Adobe Premiere CS5 och håller man på med avancerad bildredigering i Adobe Photoshop så kan det programmet använda/utnyttja precis allt tillgängligt minne under 64-bitars versionen.

CAD/CAM är ett exempel som drar iväg och jag kan ibland tycka att jag ligger på gränsen med 8GB.

Och närmare 4GB använt minne har jag haft ofta med olika applikationer.

 

Men att bara ha webbläsaren igång tillsammans med ett par MS-Office program drar ju inte alls mycket som redan påpekats.

 

Jag använder en Gadget så jag hela tiden ser minnesanvändningen.

Hamnar man nära gränsen för det installerade minnet får ju swapfilen användas desto mer, med ökad diskaktivitet som följd - Ej bra när man håller på med ex. videoredigering och rendering.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan det väl räcka med 4 GB, men när t.ex. Corsair Vengeance 4 GB kostar 264 kr och 8 GB kostar 386 kr, varför ska man då ta 4 GB?

Är det så billigt, har inte kollat minnespriser på länge. Då finns det ingen anledning att snåla. När jag köpte min första dator kostade 1 MB extra VideoRAM-minne nästan 1000 kr(1996).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

 

Är det så billigt, har inte kollat minnespriser på länge. Då finns det ingen anledning att snåla. När jag köpte min första dator kostade 1 MB extra VideoRAM-minne nästan 1000 kr(1996).

Finns en fördel till att stoppa in mycket minne i ett matchande minnes-kit direkt från början, istället för att senare uppgradera datorn med mera minne som kanske riskerar att få ett instabilt system trots att då minnena har exakt samma art.nr.

 

Ang. HDD som vertpre tipsade om 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ - 1100 kr

så fundera då istället på en Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB - 1190 kr.

Skillnad 90:- för dubbla storleken (Alina Systems), men som redan sagts så är ju inte direkt HDD priserna till ens favör just nu och det kan vara en god idé att kontrollera lagersaldot och leveranstider.

BTW, har en sådan själv inköpt på Inet 2010-12-03 funkar perfekt och den har fått bra betyg i tester, ganska snabb och relativt tyst.

 

Tester Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB

bit-tech: http://www.bit-tech....f3-1tb-review/1

tom's hardware: http://www.tomshardw...bit,2528-3.html

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, ökade själv på med minne för någon vecka sedan, betalade också bara knappt under 400 spänn för 8 GB, så nu har jag 10 Gig, men kan stoppa i ytterligare när behov finnes.

Visst säger många, vad sjutton ska man ha så mycket i för?

 

Kör också med en gadget för koll på minnesanvändningen, låg på ca 45% förut, nu ligger det på stabila 24%, när jag har allt igång som jag brukar.

Hela maskinen är något lugnare nu än förut, även om den var lugn då med.

Poängen är som sagt, minnen är inte dyra, så varför snåla, fortfarande, man kan inte få för mycket minne.

Jämförelse är ju detta en 30 -liters tankning av bilen,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj oj, här väller det in svar! Tack så mycket! :D

 

Tack för tipset om AnandTech!

 

En i3 530 räcker absolut till, den är ju avsevärt bättre än t o m E6550 på alla punkter, så en i5 verkar onödigt.

 

Uppgraderingspaketen då, eller är det inget tilltalande, kanske inte passar riktigt vad du är ute efter?
Jag har tittat lite på uppgraderingspaket förut i veckan men de allra flesta är för en mer avancerad dator än vad jag har behov av. Jag hittade nog bara ett från Komplett som kostade så lite som kring 2000 kr.

 

Bortsett all annat, så kan ju en viktig fråga för dig vara att burken skall vara någorlunda tyst, jag vet att själv när jag arbetar vill jag inte ha en burk som låter som ett tröskverk om det då i övrigt är tyst runt i kring.
Någorlunda tyst vill jag ha, för den dator jag har idag låter ofta för mycket. Det är ett av problemen med billiga märkesdatorer, de är bara utrustade med enkel CPU-fläkt och fläkt i nätaggregatet (plus grafikkortets om det är separat sådant).

 

Inget krav på integrerat grafikkort, utan det var ett förslag för att hålla nere priset i huvudsak, och möjligen ljudnivån. Men om det inte stämmer så har jag inget emot ett separat.

 

Men att utgå ifrån att bara köra med 4GB minne, tycker jag är lite snålt, speciellt om man köper nytt, 4 är ju idag minimi-standard, så varför inte börja direkt med 6GB?
Är inte 6 GB RAM en udda mängd? Är det inte normalt med "dual channel" och då ska man ju ha två lika minnesstickor.

 

Om du utgår från en Intel i3 2100 och ett socket 1155 moderkort, antingen chipset Z68 eller H67, kan du bygga en dator för 5000 kr. Då kan du också få 8 GB i minne. Grafiken i i3 2100 klarar HD film.
Låter utmärkt! :)

 

Hårddisk är onekligen ett problem just nu helt klart, men det är väl tveksamt om det lönar sig att nöja sig med liten för att sedan köpa en större framemot sommaren. Idag har jag ca 350 GB och det har räckt till, men program brukar bli större med tiden så 500 GB vore lagom.

 

Nu vet vi ju inte vilka applikationer som skall användas av Cecilia
Ingen bild- eller videoredigering utan det är främst Firefox som på det sätt jag använder det vill ha mängder med minne (just nu 227 MB privat arbetsminne + 436 MB virtuellt). Dessutom vill jag kunna ha igång en virtuell dator som kanske drar 1 GB.

 

Jag har inte räknat in nätaggregat, då du säkert kan använda ditt gamla.
Datorn går vidare i familjen till en som klarar sig med 2 GB minne.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Oj oj, här väller det in svar! Tack så mycket! :D

Hehe- fattas väl bara, så många svar du själv gett på forumet...Och tack för poängen.:rolleyes:

 

Inget krav på integrerat grafikkort, utan det var ett förslag för att hålla nere priset i huvudsak, och möjligen ljudnivån. Men om det inte stämmer så har jag inget emot ett separat.

Ja köper du något moderkort som har möjlighet att ansluta (helst två bilskärmar?) utan att behöva separat och du klarar dig med det, så är väl detta det bästa.

 

Möjligheten att ansluta ett sådant finns ju alltid och jag kan säga att med mitt XFX Radeon HD5830 vid temperaturer runt 64C vid 99% GPU användning ökar grafikkortsfläkten till c:a 1900-2000 rpm och vid idle c:a 12-1300 rpm enligt en tempkurva jag själv ställt in med MSI afterburner - jag hör överhuvudtaget inte grafikkortsfläkten i mitt Antec P193 V3 chassi (isolerat visserligen).

Gränsen ligger vid 2200 rpm då viner den lilla fläkten så det blir störande. Men det är ju inte ofta grafikkortet får arbeta så hårt heller. Mest vid spel faktiskt.

Tittar jag på HD-film som använder grafikkortet för decoding och rendering brukar GPU-usage inte hoppa upp mer än till c:a 20-30%. Inte så att fläkten behöver öka något nämnvärt kanske till 14-1500rpm - märks inte. Har Gadget för detta också.

 

Sedan kör jag med 2 st 140mm fläktar till min Noctua NH-C14 och dessa körs utan fläktmotstånd på högsta hastighet - 1200 rpm - hörs inte alls heller, men går att sänka till antingen 900 eller 750rpm. CPU temp når i princip aldrig över 59C vid full belastning.

 

Det som hörs från min dator är bakre 120mm fläkten, men denna har jag strypt ned med moderkortets inbyggda fläktkontroll ASUS FanXpert enligt en tempkurva och dom två övre 140mm fläktarna går på lägsta hastighet, dessutom har jag två st. insugsfläkar som drar luft över hårddiskkabinetten och bakåt Noctua NF-P12 1300rpm (utan dom fläktmotstånd som följer med) - alla temperaturer låga trots moderat överklockning av min i7 2600K till 4,2GHz och rätt så tyst dator överlag.

 

Hårddisk är onekligen ett problem just nu helt klart, men det är väl tveksamt om det lönar sig att nöja sig med liten för att sedan köpa en större framemot sommaren. Idag har jag ca 350 GB och det har räckt till, men program brukar bli större med tiden så 500 GB vore lagom.

Se inlägg #14 [Edit] samt #17

 

Datorn går vidare i familjen till en som klarar sig med 2 GB minne.

PC för alla Extreme

Stort test av nätaggregat - Del 1: 400W-500W

Stort test av nätaggregat - Del 2: 550 - 650 W

 

SweClockers Nätaggregat i budgetklassen 2010

 

Mvh :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ - hårddisk - 1 TB - SATA-300

 

http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:2535205

Det var bra priser i den affären, tack! :)

Kan man hoppas på att prissänkningarna där är ett tecken på att prisnivån har vänt?

 

Är det någon skillnad på hårddiskfabrikat och modellserier, t ex när det gäller ljud och hållbarhet?

JME Data har dessa 500 GB hårddiskar:

Western Digital Caviar Blue SATA-600 - 7200 rpm - buffert: 16 MB - 790 kr http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:3582784;c:100546;gr:0

Western Digital Caviar Blue SATA-300 - 7200 rpm - buffert: 16 MB - 879 kr http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:1365511;c:100546;gr:0

Samsung SpinPoint F3 SATA-300 - 7200 rpm - buffert: 16 MB - 890 kr http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:2484016;c:100546;gr:0

Western Digital Caviar Green SATA-300 - buffert: 32 MB - 899 kr http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:2400779;c:100546;gr:0

 

Caviar Green brukar väl ha lägre varvtal, men JME har utelämnat den uppgiften.

 

SATA-300 och -600 har jag för mig inte spelar någon större roll i praktiken enligt vad jag har läst i forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja köper du något moderkort som har möjlighet att ansluta (helst två bilskärmar?) utan att behöva separat och du klarar dig med det, så är väl detta det bästa.
Japp, två bildskärmar.

 

PC för alla Extreme

Stort test av nätaggregat - Del 1: 400W-500W

Stort test av nätaggregat - Del 2: 550 - 650 W

 

SweClockers Nätaggregat i budgetklassen 2010

Tack för intressanta tester. Jag hade inte tänkt på att nätaggregaten blir ineffektiva vid låg belastning, så man ska inte välja något som är för kraftfullt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB har jag som jag är nöjd med och tester finns inlägg #14

WD Caviar Blue - ingen erfarenhet av.

 

Däremot har jag WD Caviar Black 2TB samt WD VelociRaptor 10K rpm 450GB och dessa båda WD high performance diskar låter lite mer än Samsungdisken...

Jag är även mycket nöjd med dessa.:D

 

En Eco Green disk skulle jag personligen inte välja, långsammare 5400, drar mindre ström - men tyst förvisso. Ja det skulle vara då i en HTPC där det är trångt och varmt, där skulle en sådan passa bra som utvecklar mindre värme och är tyst.

 

På ett enklare sätt kan man säga så här för WD Caviar:

green = low power / low performance cool, quiet, eco-friendly.

blue= medium power / medium performance and reliability for everyday computing.

black = high power / high performance for power computing.

http://wdc.com/en/pr...ternal/desktop/

 

SATA 300 eller SATA 600 - har ingen betydelse. En hårddisk med SATA III 6Gbit/sek är mest spel för galleriet, reklamtrick, eftersom en mekanisk SATA hårddisk aldrig kan komma upp i dessa hastigheter, ens komma upp i max av vad SATA II 3Gbit/sek klarar. Det gör endast dom snabbaste SATA III 6Gbit/sek SSD.

Dom absolut snabbaste SATA hårdiskarna i världen (i tester gjorda) Western Digital VelociRaptor SATA III 6Gbit/sek har ett max på runt 150 MB/sek. dvs. hälften av SATA 300.

 

Ahh nu såg jag att du valde med Samsung 500GB i din länk, varför då?

Nästan samma pris och bättre prestanda på 1TB disken. Tyckte väl det var konstigt att det stod bara 16MB Cache när det är 32 på den. http://www.jmedata.s...spx?q=p:2535205

 

Ang nätagg: Vad innebär en 80 plus-certifiering?

 

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, priser ändrar sig hela tiden :)

 

Jag har utgått från vertpres förslag och har hittills:

 

INTEL Core i3-2100

MSI H67MA-E35 (B3)

Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 Sve (64-bit OEM)

 

 

Någon skillnad på fabrikaten för DVD-brännare?

Samma pris (189) på dessa tre:

http://www.webhallen.com/hardvara/136517-samsung_dvdrw_samsung_22x_sata_bulk_svart

http://www.webhallen.com/hardvara/106943-lite-on_intern_sata_dvdrw_24x-svart

http://www.webhallen.com/hardvara/143311-sony_optiarc_intern_dvdrw_ad-7280s-0b_svart

Max-hastigheten spelar ingen större roll, använder inte den så mycket och bränner i alla fall på låg hastighet. Ingen fraktavgift eftersom jag kan hämta i butik.

 

Någon nackdel med en Barracuda-disk i stället för Spinpoint?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s81883915&cols=104,1198,1890,779,651,197,778&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=922484

http://www.seagate.com/www/en-us/products/desktops/

För då finns 500 GB för 695 kr och Spinpoint blir närmare 300 kr dyrare med frakt från JME Data.

 

Vad ska man titta på när man bestämmer chassit?

Micro-ATX för att moderkortet är det, men mer än så.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s81882098&o=tillv_pop&cols=#prodlista

Finns det andra bra fabrikat än Cooler Master eller några man ska undvika?

 

Edit:

Ändrat länkar från CDON till Prisjakt eftersom det verkar vara väldigt opålitligt att köpa datordelar från CDON enligt omdömena på Prisjakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sista billiga bygget gjorde jag med ett Fractal Design-chassi. Mycket genomtänkt, bra passform, bra pris:

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=634682

 

Gillar äver Antec-lådor. Glöm inte att köpa så stora insugsfläktar som möjligt, minst 120 mm (bestäms av chassit). Jag brukar köpa Noctua fläktar, som är mycket tysta, med Ultra-Low-Noise Adaptor (U.L.N.A.), vilket innebär att man kan sänka varvtalet och därmed ljudet med medföljande motstånd. Ju bättre luftflöde i chassit, desto lägre varvtal jobbar CPU-fläkten med. Den har liten diameter, och för ofta därför mycket oväsen. Snålar du in på insugsfläktar kommer ljudnivån att bli högre.

 

Finns också Noctua CPU-kylare. Fractal design-lådorna är lämpliga om du ska byta CPU-kylare i efterhand när moderkortet redan är på plats, eftersom högra sidoplåten går att montera bort. Detta för att kylflänsfästena måste bytas på moderkortet.

 

Jag har mycket goda erfarenheter av Samsung-diskar, men köper nu mest Seagate. Fick den rekommendationen av Aurora.se, som jobbar med att återskapa data från krashade diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ladda hem manualen i förväg och läsa igenom medan jag väntar på leveransen, så är man lite förberedd på installationen, ja lära sig lite om finesserna så att säga..

MSI h67ma-e35 b3 hemsida

 

m-ATX moderkortet har 6 monteringshål (vad jag kunnat se) viktigt att kontrollera /placera moderkortsdistanserna på moderkortsplåten i chassit rätt - men detta vet du ju redan - bara en påminnelse.:rolleyes:

 

Ser inga minnen i listan :unsure: - vilka absolut skall vara 1,5V

 

Har du kamera och/eller annat du enkelt vill kunna föra över information från via minneskort?

Minneskortläsare i så fall kan jag rekommendera Apacer AE700/701

Skillnaden mellan nummer är kort eller långt case.

Prisjakt Apacer AE701 c:a 100:-

 

DVD-brännare ja, hmm har en tråd i detta ämne där jag inte är helt nöjd med min http://eforum.idg.se...-har-bra-rykte/

Så skippa just denna i alla fall.

Själv tycker jag att en DVD läsare/brännare skall vara så tyst som möjligt, händer ju att man vill spela upp något ex. musik CD eller annat.

 

Chassit, ja kanske att det har en extern USB 3.0 port i fronten?

Kan ju hända i en framtid att du skaffar en USB 3.0 disk och enkelt vill kunna ansluta denna utan behöva krypa omkring på golvet?:D

Fast m-ATX moderkortet är väl begränsat och kanske inte har intern USB 3.0 utan endast externa på baksidan?

Går ju att ha en USB kabel på c:a 1,5m upp till skrivbordet också (har själv 2 såna kablar).

 

Kanske läsa lite tester om datorlådor?

bit-tech PC Case Reviews

HardwareCanucks - Cases video reviews

PC För Alla Extreme - Chassin & datorlådor

Sweclockers - Fractal Design Arc och Arc Mini + videorecension

Sweclockers - Chassi & Nätagg,, 110 recensioner i kategorin

Konsumentguiden - Chassi betyg till höger

Lättare att leta test för en specifik modell om du först väljer ut ett par tre kandidater..

Och små lådor är ju trånga att dra kablage etc. i. Satsa på en låda för framtiden, vem vet, du kanske byter moderkort inom två år?

 

Samt NordicHardware - Datorbyggarskolan

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...