Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kontorsdator


Cecilia

Rekommendera Poster

Tack båda två! :)

Då får det bli lite läsning om datorlådor i morgon.

 

Minneskortläsare finns i den nuvarande datorn och eftersom den blir kvar i familjen så behövs det inte till den nya, men tack för att du tänkte på det.

 

Har du fått ett måndagsexemplar av din DVD-brännare, Flyfisherman, för på prisjakt verkar ju folk nöjda överlag: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=501096

 

Minnen hade jag inte kommit till då, men nu har jag försökt kolla upp vad Corsair, Crucial och Kingston har för moderkortet. De föreslår ofta minnen på 1600 MHz fast MSI skriver att det ska vara 1066 eller 1333 MHz, så om man håller sig till de två frekvenserna så återstår:

Ett Corsair-minne som enligt Prisjakt är på 1,5 V men Corsair skriver 1,6

Ett Crucial http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=534874

Två Kingston där det med högre frekvens verkar bli billigare (369 kr) och billigare än Crucial-minnet om man håller sig till butiker som jag känner till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 76
  • Skapad
  • Senaste svar

Tack för P.:rolleyes:

Har du fått ett måndagsexemplar av din DVD-brännare, Flyfisherman, för på prisjakt verkar ju folk nöjda överlag: http://www.prisjakt....kt.php?o=501096

Möjligt. Tyst är den i alla fall så detta är jag nöjd med. Vissa modeller av Plextor har folk klagat på att dom låter men samtidigt kanske bara just vissa billiga modeller. Kvaliteten på Plextor kanske är bättre också, dyrare?

 

Du skall ha 1,5V plus/minus 5% - därom råder intet tvivel.

Max blir då 1,58V så visst kommer 1,6V att fungera, men det är Intel som satt specifikationen för att inte CPU skall få förkortad livslängd eller i värsta fall gå sönder exempelvis genom att använda 1,65V.

 

Corsair har ju visst sådana 1333MHz 1,5V fast då är det 4x2GB

Ur din lista Corsair CMX8GX3M4A1333C9 fast konstigt nog står det 1,65V på huvudsidan, men klickar man på Techspec så står det 1,5V.

 

Det är väl hugget som stucket vilket fabrikat, har Kingston ett som har 1,5V och kanske lite bättre prestanda för bättre peng, så kör på detta kanske?

Lägre frekvenser men med låg CL (CasLatency) brukar ändå betyda skapliga prestanda, men stirra dig inte blind på minneshastigheterna. Det är så få procent det påverkar på systemet att välja dyrare snabba minnen att det inte finns något bra skäl att göra detta - och risk för instabilitet med snabba minnen med tajta timings speciellt vid flera minnesstickor.

I tester gjorda med "real world applications" program som vanligast används (till skillnad mot syntetiska tester) och som inkluderar spel, videorendering, bildredigering, filkopiering och tuffa beräkningar i Excel, så är det inte många procent mer prestanda det ger.

 

AnandTech har en längre artikel där dom testat olika minnes inställningar.

http://www.anandtech.com/show/2792/1

Citat från slutorden:

 

Of course, those that are doing all of these activities and more will benefit from purchasing fast low-latency memory and we even suggest getting 12GB while you are at it. For the rest of us, the primary applications we run and whether or not we overclock will have a large say in what is best for us. There is also the budget to consider, as most of us actually have to adhere to one. Looking at it from a budget viewpoint, is it worth paying 225% more for a DDR3-2000 C8 6GB kit over a DDR3-1066 C7 kit for an average performance improvement of 5% across a wide range of today’s most popular applications?

 

Mvh :rolleyes:

 

[Edit] Spelar ingen roll om du sätter i 1600MHz för aktiverar du inte XMP profilen i BIOS så kommer dessa att köra på den lägre frekvensen om nu ditt moderkort har detta i BIOS och minnet har XMP - som du inte aktiverar.

Då blir det 1333MHz på Corsair CMZ8GX3M2A1600C9 2x4GB 1,5V 1600MHz XMP

Testat och verifierat på mina Corsair LowProfile CML8GX3M2A1600C9 1,5V 1600MHz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg att det finns ett MSI H67MA-E45 (B3) på CDON för 875:- (100:- mer), men vad som skiljer mellan E35 och E45 har jag inte kollat och om det är något som du kan tycka är viktigt och värt extrapengen för.

 

I så fall jämför direkt då på MSI

MSI H67MA-E35 (B3) vs. MSI H67MA-E45 (B3)

 

[Edit] Själv har jag Antec Performance One P193V3 tungt - tomvikt utan nätagg 19,6Kg (står fel vikt på Inet) och tidigare haft Antec P180 väldigt gedigna chassin men dyrare.

Fast nu har Antec precis släppt ett nytt chassi Sweclockers test Antec Performance P280 och dessa finns ju också:

Sweclockers Antec Solo II och Antec Sonata IV

Antec har ju flera modeller i olika klasser så det tror det jag kan vara värt att kolla upp och är kända för kvalitet och bra ljudnivå, dock är kanske priset lite högre men dom har även i lägre prissegmentet.

AnandTech Cases/Colling/PSU

Tänk på att du kanske vill ha möjlighet i framtiden att stoppa in flera diskar, SSD och annat, så ett alltför trångt och litet chassi begränsar ju en del med kylning och jobbigare sedan.

Lite färgad där eftersom jag liksom flora50 gillar Antec.;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beträffande hårddiskar, kolla vad MediaMarkt, Elgiganten m fl har för externa. Idag kom ett reklamblad från MM med en 2TB Seagate för 799 kr. Bara att plocka ur disken och sätta in i datorn. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Appropå Chassie!

 

Om du har den stående på golvet!

Tänk då på att det är riktigt bekvämt att ha såväl USB-portar som ljud in&utgångar på chassiets överdel!

(i dessa fall förbannar man de lådor som har motsvarande nertill på chassiefronten :angry: )

 

Väl värt att tänka på! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla synpunkter! :D

Det blir mycket att läsa ;)

 

Om du har den stående på golvet!
Jag brukar ha den på bordet, bakom skärmen, men även då är det rätt bekvämt med att stoppa in USB-minnen i överkanten, så det ska jag tänka på, tack. Datorn jag har nu har USB-portar mm under en lucka på toppen av datorn, vilket inte är fullt så praktiskt när den står på bordet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ha den på bordet, bakom skärmen

Då kräver det i ännu högre grad ett mindre, vibrationsdämpat och tyst chassi med tysta fläktar....;)

Hos mig inget alternativ där jag har mitt under datorskrivbordet och detta dämpar ljudet en hel del också.

 

Ett Corsair-minne som enligt Prisjakt är på 1,5 V men Corsair skriver 1,6

Kollade lite mer nu och det minnet CMX8GX3M2A1333C9 är på 1,5V enl. TechSpec

Men är du osäker så brukar Corsair vara hyfsat bra på att svara på frågor:

Tech Support och välja minne, modekort etc i menyerna och skriva din fråga.

 

Det blir mycket att läsa ;)

Hehe, fast det brukar ju vara rätt roligt att läsa tester och sätta sig in i saker när man skall investera i nya dyra grejer. Man lär sig mycket under resans gång.

 

Vid mitt senaste nybygge i somras så gjorde jag i ordning ett ark i MS-office och samlade ihop all info, tester, priser, egna kommentarer och tänkbara kandidater på alla ingående delar. Ju mer jag kollade tester och nya produkter så förändrades listan över kandidater, tills jag till sist hade en färdig inköpslista. Tog ju nån månad, men jag hade heller ingen brådska då. Köpte från både Inet och Alina Systems samt Kjell & Company.

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har den stående på golvet!

Man ska aldrig ha en dator på golvet, eftersom den drar i sig mer damm då!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kanske väldigt välstädat hemma hos WinGuider och Flyfisherman :) sedan kan ju utrymmet man har till förfogande vara sådant att det är svårt att ställa den uppe på bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är problemet med att ha den på golvet??

 

Till att börja med, mitt chassi är stort, rejält stort och som sagt tomvikten är 19,6Kg - helt omöjligt att ha någon annanstans än på golvet och helt bortsett detta så varken vill eller kan jag ha den på skrivbordet, utrymmet där behövs till mina dubbla skärmar och annat.

 

Sedan är chassit tätt, med ett flertal dammfilter inbyggda, lätt att öppna luckorna och rengöra dessa. Blir aldrig något damm inne i datorn som är värt att nämna och jag har kollat ett flertal ggr.

 

Den optimala placeringen hos mig är under mitt datorskrivbord, inte i vägen, lätt att öppna frontluckan och ljudet dämpas av skrivbordet.

 

Och klart man städar...^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, bra :) För min egen del måste datorn upp ett par decimeter. På jobbet är det mest damm i de få som står på golvet. En del hänger under borden i fästen med remmar, funkar bra ur dammsynvinkel. Resten på borden suger minst damm. Dammfritt blir det dock aldrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förvisso är det så flora50, speciellt i en miljö där många personer går omkring och rör upp damm. Hemma har jag inte detta problem lika omfattande och många nya chassin av bättre sort har bra inbyggda dammfilter. Lätt att inspektera dammstatusen genom att öppna nån av filterluckorna i fronten.

Jag brukade först rengöra dessa med dammsugaren en gång varannan vecka, men har nu ökat till en gång i månaden. Tar endast nån minut att göra hela proceduren som jag passar på att göra samtidigt vid vanliga städningen.

 

Cecilia, tyckte du skrev att du skall köra virtuellt och då kanske det är bra att moderkortet har hårdvarustödet för detta i BIOS Setup.

I min BIOS heter det Intel Vitrualization Technology (Intel® VT).

Kanske en bra idé att kolla detta i manualen, ja ifall detta är viktigt vill säga.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jo det behövs hårdvarustöd för virtualisering och det finns inbyggd i alla SandyBridge-processorer enligt http://ark.intel.com/VTList.aspx Enligt Wikipedia så behöver det inte finnas någon möjlighet att (in)aktivera det i BIOS även om processorn/moderkortet har stöd för det, men jag ska kolla BIOS-inställningarna för säkerhets skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg att det finns ett MSI H67MA-E45 (B3) på CDON för 875:- (100:- mer), men vad som skiljer mellan E35 och E45 har jag inte kollat och om det är något som du kan tycka är viktigt och värt extrapengen för.

 

I så fall jämför direkt då på MSI

MSI H67MA-E35 (B3) vs. MSI H67MA-E45 (B3)

Det är ett antal småsaker som Firewire och SPDIF, samt två ytterligare slots för RAM och därmed stöd för 32 GB totalt, men innan jag kommer att ha behov av den mängden så är det nog dags för en större uppgradering av processor och ny Windows :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beträffande hårddiskar, kolla vad MediaMarkt, Elgiganten m fl har för externa. Idag kom ett reklamblad från MM med en 2TB Seagate för 799 kr. Bara att plocka ur disken och sätta in i datorn. :)

Just MediaMarks diskar är ju svårt att få reda på så mycket om på nätet, men när jag kollade på Elgigantens så visade det sig att de billigare gick med 5400 rpm, så det var ju inte så intressant :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5400rpm fungerar ju rätt bra om disken skall användas för lagring, ha sina övriga data på, filmer musik etc. Sekventiell överföring av stora filer spelar ju då mindre roll på 5400 (även om detta går lite långsammare), men som boot disk för Windows med alla dessa tusentals små filer som skall läsas, etc. etc. så är ju en snabbare 7200rpm med kortare söktider helt klart att föredra.

 

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dagens läge med dyra diskar skulle jag välja en bland de billigare med mindre kapacitet eller lägre hastighet. När priset sen går ner finns då möjligheten att klona till en annan snabbare disk. Den första kan då användas för lagring/backup.

 

Alternativet är att vänta på lägre priser eller välja premiumkomponenter till dagspris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon skillnad på fabrikaten för DVD-brännare?

Samma pris (189) på dessa tre:

http://www.webhallen.com/hardvara/136517-samsung_dvdrw_samsung_22x_sata_bulk_svart

http://www.webhallen.com/hardvara/106943-lite-on_intern_sata_dvdrw_24x-svart

http://www.webhallen.com/hardvara/143311-sony_optiarc_intern_dvdrw_ad-7280s-0b_svart

Max-hastigheten spelar ingen större roll, använder inte den så mycket och bränner i alla fall på låg hastighet. Ingen fraktavgift eftersom jag kan hämta i butik.

Åsikter på Newegg de senaste 6 månaderna visade att Lite On hade färre negativa röster.

Samsung SH-S222AB 8% 1 poäng

Sony Optiarc AD-7280S-0B 9% 1 poäng

Lite-On iHAS124 3% 1 poäng

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dagens läge med dyra diskar skulle jag välja en bland de billigare med mindre kapacitet eller lägre hastighet. När priset sen går ner finns då möjligheten att klona till en annan snabbare disk. Den första kan då användas för lagring/backup.

 

Alternativet är att vänta på lägre priser eller välja premiumkomponenter till dagspris.

Ja, det får nog bli en någorlunda billig disk på 500 GB, mindre diskar än så verkar landa på ungefär samma pris om man vill ha dem från någon välkänd firma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bocka även i ATX för man vet ju aldrig i framtiden om du byter moderkort, men tror nog flesta chassin i din länk stöder även dessa. Annars http://www.prisjakt....ams=l=s82473050

 

Har något av dessa chassin vibrationsdämpande fötter eller är det bara typ vanliga plastfötter eller tunna gummifötter?

Bra om det är detta, eftersom du tydligen skall ha den på skrivbordet så är det ju bra om alla små vibrationer och eventuella resonanser i bordsskivan reduceras till ett minimum.

 

Likadant är det ett plus om det är vibrationsdämpande montering av hårddiskarna i hårddiskkabinettet. Men det är det nog på alla idag skulle jag tro.

 

Mitt personliga krav är att ett bra chassi har detta samt inbyggda damfilter.

Man behöver ju inte hålla på att öppna burken för rengöring av dammet mer än kanske 1 gång/år eller nåt - i stället rengör/dammsuger man dammfilterna.

 

Ja du läste kanske lite av chassitesterna i tidigare inlägg.

Kanske satsa på Centurion serien?

 

Går ju att hitta tester mer specifikt för ett visst chassi om du väljer ut några kandidater, fast dessa kanske var med i testerna också.

 

Har själv ingen erfarenhet men Cooler Master skall ju vara bra.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, ATX stöds av dem allihop :)

 

Jag har läst många tester innan jag kom fram till Cooler Master. Vad är det som gör att Centurion 534+ skulle vara värt 150 kr mer än t ex Elite 310?

http://www.dustinhome.se/cooler-master-miditower-elite-310-atx-black-grey/product/5010335508

http://www.dustinhome.se/cooler-master-miditower-centurion-534-black/product/5010101668

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samt ett irriterande blått lyse?
Ja, så där att hela sidan lyser kan jag ju verkligen inte ha det B):ph34r:

Tror du att den finns i olika varianter för på Dustins sida eller på http://www.coolermaster.com/category.php?category_id=3587 ser det ju inte ut så?

 

Är det någon väsentlig fördel med att ha nätaggregatet i botten av chassit i stället för högst upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon väsentlig fördel med att ha nätaggregatet i botten av chassit i stället för högst upp?

 

Fördelen är att då kan nätaggregatet ta luft utifrån och för att kyla. Sitter den i toppen tar den luft inifrån chassit om nu inte chassit har perforerad topp.

 

Om du väljer det här chassit, behöver du inte oroa dig för det blå ljuset. det går att stänga av.

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=604788

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...