Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Att lagra och öppna foton med kommentarer


Anderssonskans

Rekommendera Poster

Anderssonskans

Hoppas det finns någon här inne som är intresserad av att hjälpa en tämligen trögfattad amatör som för tillfället inte alls gillar den moderna tekniken.

 

Jag gillar att fotografera och tycker det är toppen att kunna fota mycket och spara alla foton på dator/cd skivor och inte behöva framkalla alla. Jag började med att lägga in alla mina foton på en annan dator med Windows Vista och använde mig då av det fotoprogram som fanns med, tror det hette något med Windows foto någonting. Kom på att det var perfekt att kunna skiva kommentarer till fotona så det blev som ett album vilket resulterade i att hela mina barns uppväxt mer eller mindre finns beskrivet till de fotona som kommentarer. Alltihopa sparade jag också ner på cd skivor som en backup om något skulle hända. Hända gjorde det och jag var så glad över mina cd skivor som jag tidigare utan problem kunnat öppna och titta/läsa kommentarerna automatiskt till när jag satte i skivan.

 

Hårddisken kraschade och en bekant till familjen fixade en ny dator dock med Windows XP istället som han själv tyckte var betydligt bättre. När jag vill kolla på mina foto med den nya datorn går det nu inte att läsa de fullständiga kommentarerna utan de huggs av i slutet. Deprimerande, men jag som brukar tro att allt ordnar sig lyckas komma på att om jag kopierar in filerna från cd skivorna till ett program jag hittade på Internet Windows Photo Gallery så kan jag läsa hela kommentarerna. Glad och lycklig kopierar jag över och inbillar mig att jag ska bränna ner dem till nya cd skivor igen. Fixar det och lägger in nya foton med kommnetarer också. Men när jag bränner över fotona igen så blir det sak samma, bara bilderna visas eller kan jag lyckas få fram delar av kommentarerna. Har även provat att få fram kommentarerna på en dator med Windows 7 och funkar inte. Har provat att lägga över på usb-minne, samma sak där.

 

HUR GÖR JAG FÖR ATT KUNNA SPARA MINA FOTON MED KOMMENTARER SOM JUST NU FINNS I WINDOWS LIVE FOTO GALLERY PÅ CD, EXTERN HÅRDDISK ETC MED FULLSTÄNDIGA KOMMENTARER TILL OCH HUR GÖR JAG FÖR ATT KUNNA VISA DESSA IGEN? HUR KAN JAG SPARA MINA FRAMTIDA FOTON MED KOMMENTARER FÖR ATT KUNNA LÄSA/TITTA PÅ DEM ETT BRA TAG FRAMÖVER?

 

Hoppas någon orkar läsa min roman och kan hjälpa mig att förstå varför det inte funkar och ge mig råd om hur jag ska göra. Var vänliga och tänk på att jag är total idiot inom området men vill gärna lära mig så var övertydlig!! Hoppas på hjälp! TACK!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...