Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installationsproblem med Windows Live Mail


DAL30

Rekommendera Poster

Jag har fått problem med installation av Windows E-postprogram i min nya dator.

Jag tänkte först bara hämta hem Windows Live Mail 2011, men fick se att jag måste hämta hem hela paketet Windows Live Essentials 2011, där Mail ingår.

Nu visar det sig, att det inte går att installera vare sig WL Mail eller WL Essentials. Visserligen får jag - vid ett nytt försök att installera WL Essentials - upp ett meddelande om att WL Essentials har installerats, men jag hittar ingen ikon, mapp eller fil, som visar denna installation.

Jag vet helt enkelt inte vad som har hänt, dvs. var och om installationen verkligen skett.

Jag vet nu inte, om jag har beskrivit problemet tillräckligt tydligt och bra för att någon skall kunna ge mig tips eller förslag på vad jag skall göra.

Jag försöker mig på några frågor:

1) Finns det någonting som jag i första hand bör försöka göra för att hitta WL Ess på min dator, där installationen skall ha skett?

2) Vore det lämpligast att ta bort det/de program med Windows Live Essentials eller WL Mail, som jag installerat, för att sedan åter igen installera WL Essentials?

3) Jag tycker, att det är en omväg att gå via WL Essentials för att installera endast W L Mail, som är det program jag i första hand önskar?

4) Finns det något enklare sätt att bara installera WL Mail?

Mycket tacksam för hjälp med mina problem! :unsure:

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Skriv "Windows Live Mail" i sökrutan (Windowsknappen/sök bland program och filer). Annars borde du hitta en genväg till programmet under "Alla program". Annars här C:\Program Files (x86)\Windows Live\Mail

 

2. Finns ingen anledning för är det installerat så hittar du det under 1. Du kan avinstallera de delar av Windows live som du inte vill ha via "Kontrollpanelen\Program och Funktioner".

 

3. Du kan efter att ha laddat hem hela Windows Live Essentuals välja att bara installera Mailprogrammet via Avancerad installation eller vad de nu kallar det(Ej standardinstallation)

 

4. Via denna länk som jag skrev i en av dina tidigare trådar: http://explore.live.com/windows-live-mail

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Skriv "Windows Live Mail" i sökrutan (Windowsknappen/sök bland program och filer). Annars borde du hitta en genväg till programmet under "Alla program". Annars här C:\Program Files (x86)\Windows Live\Mail

 

2. Finns ingen anledning för är det installerat så hittar du det under 1. Du kan avinstallera de delar av Windows live som du inte vill ha via "Kontrollpanelen\Program och Funktioner".

 

3. Du kan efter att ha laddat hem hela Windows Live Essentuals välja att bara installera Mailprogrammet via Avancerad installation eller vad de nu kallar det(Ej standardinstallation)

 

4. Via denna länk som jag skrev i en av dina tidigare trådar: http://explore.live.com/windows-live-mail

 

STORT TACK, Tune, för dina utförliga svar på mina okunniga frågor!

Du har gjort ett bra försök att hjälpa mig!

Du får förstås en poäng för ditt fina svar! :thumbsup:

 

Jag skall fortsätta att försöka klara ut installation och konfigurering av E-postprogrammet Windows Live Mail. Tyvärr har jag ännu inte lyckats hitta E-postprogrammet, trots att jag sökt att ladda hem det från WL Essentials. Uppriktigt sagt, vet jag inte vad som blivit fel???

Jag är så pass okunnig, att jag inte vet, var jag kan söka det nedladdade programmet och inte heller hur det "ser ut" på den platsen. Jag hittar nämligen inte det nedladdade programmet på min dator - vare sig WL Essentials eller W Live, konstigt nog!

Jag har sökte både på platsen för "Alla program", "Dator" m.m.

Vad kan den nedladdade filen heta?

Bör den inte ha någon beteckning, som antyder att den skall installeras?

Vad har gått fel?

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde du hade installerat det redan. mellow.gif

 

För Windows Live Essentuals så heter filen wlsetup-web.exe . Antagligen finns filen här: C:\Users\Din användare\Downloads om du har inte har ändrat nedladdningskatalog manuellt.

Du får byta Din användare till vad användarkontot heter på din dator. Annars skriv wlsetup-web.exe i sökfönstret "Sök bland program och filer".

 

Tack för poängen.smile.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde du hade installerat det redan. mellow.gif

 

För Windows Live Essentuals så heter filen wlsetup-web.exe . Antagligen finns filen här: C:\Users\Din användare\Downloads om du har inte har ändrat nedladdningskatalog manuellt.

Du får byta Din användare till vad användarkontot heter på din dator. Annars skriv wlsetup-web.exe i sökfönstret "Sök bland program och filer".

 

Tack för poängen.smile.gif

 

TACK IGEN, Tune! :thumbsup:

Du är verkligen trägen med att söka hjälpa mig!

Jag hoppas, att jag snart lyckas!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör ett nytt försök att ställa frågor, om hur jag skall installera E-postprogrammet Windows Live 2011 på min nya dator.

Hittills har jag "gått bet" som det heter.

Jag har nu tittat lite på två filer/program, som jag hämtat hem från Microsoft. Den ena kommer från "Windows Live Mail 2011" och den andra från "Windows Live Essentials 2011". Resultaten av hämtningarna tycker jag blivit desamma. Båda har gett resultatet "wlsetup-web".

Nu undrar jag:

När jag tittar på "egenskaper" för filerna/programmen "wlsetup-web", så får jag fram följande:

Allmänt: wlsetup-web

Filtyp: Program (.exe)

Beskrivning: Windows Live Installer

Storlek: 1,22 MB

Några frågor:

1) "exe" är väl en beteckning för en fil, som kan installeras?

Men jag undrar, om det är något speciellt eftersom det står inom parentes (.exe)?

2) Filen är på 1,22 MB. Är den tillräckligt stor för att "omfatta" ett E-postprogram?

3) När jag klickar på denna fil får jag upp meddelandet:

User Account Control. Tillåter du att följande program kan användas för att ändra den här datorn? JA -- NEJ

Hur skall jag göra med detta?

4) Jag har i vissa sammanhang märkt en skillnad i skrivningen med "Windows Live Mail 2011" och "Windows Mail". Är det samma program det handlar om?

 

Detta var ett försök att söka gå vidare med min önskade installation av Windows Live Mail 2011".

 

Är jag på rätt väg, månntro, frågar en okunnig?

Tacksam för all hjälp! :unsure:

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu tittat lite på två filer/program, som jag hämtat hem från Microsoft. Den ena kommer från "Windows Live Mail 2011" och den andra från "Windows Live Essentials 2011". Resultaten av hämtningarna tycker jag blivit desamma. Båda har gett resultatet "wlsetup-web".

Det verkar som det är samma fil som laddas hem trots det inte borde vara det.

1. Ja, exe står för exekverbar fil. Slutar filen på ".exe" så kan säkert vara rätt fil. Det står (.exe) på samtliga exe-filer så det är inget speciellt med denna fil.

 

2. Filstorleken stämmer med den storlek jag fick när jag laddade hem samma fil.

 

3. Välj "JA" för annars stängs installationen av. Välj sen "Välj de program du vill installera" om du bara ska installera Mail-programmet, bocka av "Bing"-bar för det vill du nog inte använda, sämre Googles motsvarande. Ska du installera även övriga program välj "Installera Windows Live Essentials".

 

4. Det är samma program.

 

Det låter som du är på rätt väg. Men sen kommer den bit som ibland kan vara den svåra, få till alla inställningar. Länk finns här som kan var till hjälp för den biten:

http://www.telia.se/privat/kundservice/support/bredband/epost/installera/konfigureraepostkonto/#part1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som det är samma fil som laddas hem trots det inte borde vara det.

1. Ja, exe står för exekverbar fil. Slutar filen på ".exe" så kan säkert vara rätt fil. Det står (.exe) på samtliga exe-filer så det är inget speciellt med denna fil.

 

2. Filstorleken stämmer med den storlek jag fick när jag laddade hem samma fil.

 

3. Välj "JA" för annars stängs installationen av. Välj sen "Välj de program du vill installera" om du bara ska installera Mail-programmet, bocka av "Bing"-bar för det vill du nog inte använda, sämre Googles motsvarande. Ska du installera även övriga program välj "Installera Windows Live Essentials".

 

4. Det är samma program.

 

Det låter som du är på rätt väg. Men sen kommer den bit som ibland kan vara den svåra, få till alla inställningar. Länk finns här som kan var till hjälp för den biten:

http://www.telia.se/privat/kundservice/support/bredband/epost/installera/konfigureraepostkonto/#part1

Tack igen, Tune !

Nu skall jag försöka att fortsätta.

Hoppas att jag lyckas, för som du säger: Det är nog en hel som återstår!

"Skam den som ger sig", heter det ju!

Jag kanske ändock måste återkomma med några frågor senare.

Tack, Tune!

Du får förstås en poäng för din tålmodighet! :thumbsup:

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag dristar mig till att återkomma om installationen av Windows Mail-program.

Jag har ännu en gång varit inne på installationsprogrammet "wlsetup-web(.exe).

Sedan hämtningen skett, fick jag följande meddelande:

(Citat): Välj program som ska installeras.

Öppna Windows Live-program stängs automatiskt.

Dessa program är installerade:

* Messenger

* Photo Gallery och Movie Maker

* Windows Live Mesh

* Bing Bar

* Mail

* Writer

* Family Safety

* Messenger Companion

(Slut citat)

 

Jag hittar emellertid inte var Windows Mail finns.

När jag sedan klickar på länken

http://www.telia.se/...ostkonto/#part1

så kommer det upp en bild med rubriken

"Snabbvyer. Windows Live Mail".

Denna sida får jag inte upp!

Det betyder förmodligen, att jag inte klarat av att installera filen !?

Det här verkar att bli svårt!

Är det någon, som händelsevis har förslag på vad jag skall göra? :unsure:

Mycket tacksam för all hjälp, säger jag som okunnig!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.telia.se/...ostkonto/#part1 är länkar till telias hemsida och har ingenting alls med din installation att göra. Du hade väl Telia eller var det Bredbandsbolaget.Då får du leta fram bredbandsbolagets motsvarande hjälpsida:

http://www.bredbands...owslivemail.pdf

Länken du skev eller kopierade in i ditt senaste inlägg fungerar inte.

Om programmet är installerat:

Du öppnar live Livemail genom att klicka på Windows-bollen i vänstra nedre hörnet, "Alla program" och sen "Windows Live Mail". Eller skriv "Live Mail", med mellanslag i rutan "Sök bland program och filer" som kommer upp nederst när du klickar "Windows-bollen". Klucka sen på länken till Windows Live Mail som kommer upp om programmet är installerat.

Det här verkar att bli svårt!

Det som kan bli svårt har du inte kommit till ännu.smile.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installationsporoblemet kvarstår!

Jag skrev i mitt inlägg: "Det här verkar att bli svårt",

och det är klart bekräftat. Jag har ännu inte lyckats installera "Windows Live Mail" i min nya ACER-dator med Windows 7 och Internet Explorer 9.

Jag har följt olika anvisningar och hjälp via Microsofts hemsida för "Windows Live Mail 2011", via PC för Alla m.m.

Jag har fått hjälp här via inlägg från Tune.

Men det verkar svårt för mig som rätt okunnig data-man.

 

Jag har alltså flera gånger hämtat hem program från Microsofts program för Windows Live Mail. Det verkar ju att vara så, att man i huvudsak måste hämta hem hela programmet Windows Live Essentials 2011 och sedan klicka på länken för Windows Live Mail 2011.

Det jag närmast undrar över är, hur jag skall hitta den fil, som jag skall klicka på för att kunna installera programmet Windows Live Mail 2011 i datorn.

Här är en länk:

http://www.freeemailtutorials.com/windowsLiveMail/meetWindowsLiveMail/installation.htm

På denna länk finns ett avsnitt om installation, kallat "Installing Windows Live Mail" och till detta finns en bild, som jag inte hittat i mina hemtagna länkar.

 

Jag ställer därför en konstig fråga:

Hur ser den fil ut, som jag skall använda/klicka på för att installera E-postprogrammet?

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ställer därför en konstig frågaHur ser den fil ut, som jag skall använda/klicka på för att installera E-postprogrammet?

Skriv wlsetup i sökrutan nere till vänster efter att du klickat på "Windows-knappen".

Klicka sen på sökträffen du får som heter något snarlikt det du skrev in i sökrutan.

 

Filen heter "wlsetup-web.exe".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer när du startar den nedladdade installationsfilen wlsetup-web?

 

Bilderna på sidan http://www.freeemailtutorials.com/windowsLiveMail/meetWindowsLiveMail/installation.htm verkar gälla någon gammal beta-version av Windows Live Mail så det är nog inget konstigt att de inte stämmer längre.

 

Tack, Cecilia, för att försöker att hjälpa mig!

Svar på din fråga:

1) Jag får upp följande fråga:

"Tillåter du att följande program kan användas för att ändra den här datorn?

Programnamn: Windows Live Essentials

Verifierad utgivare: Microsoft Corporation

Filens ursprung: Hämtat från Internet"

2) Jag svarar: JA

3) Då får jag upp en bild med texten:

"Wind. Live Ess. 2011.

Preparing to install"

4) What do you want to install?

5) Jag klickar på "Install all of Wind. Live Ess. - Recommended"

6) Då får jag upp: DONE

 

När jag sedan söker filen/programmet "Windows Live Essentials" eller "Windows Live Mail", då går jag bet!

Jag vet helt enkelt inte vad som hänt.

Det har laddats ned en mängd filer etc., men ingenting som jag kan associera med Windows Live eller ett E-postprogram!

Det är "mörkt" för mig!

Jag vet helt enkelt inte vad jag skall söka efter ?

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag sedan söker filen/programmet "Windows Live Essentials" eller "Windows Live Mail", då går jag bet!

Var söker du? Om du skriver "windows live" i sökrutan som jag nämnde i mitt förra inlägg. Får du inte upp "Windows live mail"då i rutan.

 

(Windows knappen nere till vänster och sen rutan "Sök bland program och filer".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, ni alla - Tune, Cecilia, vertpre!

som alla har försökt att hjälpa mig på olika sätt för att kunna installera Windows Live Mail 2011 på min nya dator!

Jag kan nu tillägga, att jag sökt kontakt med en "expert" inom data-världen här på orten, men inte heller han har kunnat lösa problemet. Det verkar som om någonting "konstigt" hänt i samband med min nedladdning av "Windows Live Essentials 2011", vilket är den webbplats, där man måste börja nedladdningen för att sedan söka välja endast Windows Mail.

Vad som hänt på min nya dator är alltså en gåta?

Jag har ju bara använt datorn några dagar.

 

Jag var inne på min dator för att se vad som fanns i mappen "Windows Live".

Jag fann då följande:

Program Files (x86) - Windows Live

Egenskaper för Windows Live:

Storlek 16,4 MB

Family Safety - RemoteActiveX

Innehåller 52 filer, 32 mappar

 

Family Safety,

filmapp – 7,53 MB, 11 filer 0 mappar

StaticUrlList.bin, BIN-fil, 514 kB

NBFeatures.bin, BIN-fil, 1078 kB

imageclassifier.bin, BIN-fil, 210 kB

fsuires.dll, programtillägg, 3388 kb

fsuihc, programtillägg, 19 kb

fsui, program, 864 kb

fsit.dll, programtillägg, 41 kb

fsssvc, program, 1458 kb

fsapi.tlb, TLB-fil, 4 kb

fsapi.dll, programtillägg, 120 kb

 

RemoteActiveX,

filmapp - 8,93 MB, 41 filer 30 mappar

Filmappar för resp. språk

11 programtillägg

 

Vad som är märkligt är, att när man söker installera Windows Live Mail, så svarar datorn, att programmet redan är installerat!

 

Var kan man tro att det finns någon mapp/fil som kan användas till programmet?

Tacksam för alla tips/idéer!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en guide för att installera Windows Live Essentials 2011. Är det så du har gjort?

 

http://www.7tutorials.com/how-install-windows-live-essentials-2011-tools

 

TACK, vertpre !

Jag är förstås mycket tacksam för din hjälp!

Jag har i huvudsak tidigare gjort som det står på länken, men det visar sig att just de program-delar, som jag behöver, har inte laddats hem - konstigt nog!

Jag skall studera texten närmare, testa en del av det som skrivits och sedan göra nya försök.

Vänlig hälsning!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du går in i "Kontrollpanelen" och "Program och funktioner" och letar där efter "Windows Live Essentials".Det lustiga är att normalt sätt är "Windows Live mail" förinstallerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller vissa microsoftprogram måste datorn vara tillräckligt uppdaterad före installation, men kan det vara så??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du går in i "Kontrollpanelen" och "Program och funktioner" och letar där efter "Windows Live Essentials".Det lustiga är att normalt sätt är "Windows Live mail" förinstallerat.

 

Tack, Tune, för ditt inlägg!

I början av mina installationer av Windows Live Mail, så har jag (utan att riktigt vara medveten om det), klickat mig in på en hämtning, som innehåller huvudsakligen öst-asiatiska språk - bl.a. kinesiska, indiska m.fl. Jag vet inte om detta felsteg kan ha bidragit till att jag inte sett den fil, som jag borde ha använt för installationen. Och när jag sedan fortsatte att söka hämta hem och installera en västerländsk länk, så har datorn meddelat, att jag redan hämtat hem och installerat programmet.

 

Kan det rent av vara så?

Jag får ju - vid nya försök att hämta hem programmet - upp meddelandet, att det redan är installerat!

Ja, brydd blir man verkligen?

Även den sakkunnige person som besökt mig har inte hittat svar på frågan.

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller vissa microsoftprogram måste datorn vara tillräckligt uppdaterad före installation, men kan det vara så??

 

Tack, haggloader, för synpunkten!

Min ACER-dator är nyinstallerad - c 1 månad gammal. Programvaran Windows 7 och Internet Explorer 9 följde ju med vid köpet. En del övriga program har jag installerat.

Jag vet inte vilket speciellt program du tänker på, när det gäller möjligheten att göra den här Mail-installationen?

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Tune, för ditt inlägg!

I början av mina installationer av Windows Live Mail, så har jag (utan att riktigt vara medveten om det), klickat mig in på en hämtning, som innehåller huvudsakligen öst-asiatiska språk - bl.a. kinesiska, indiska m.fl. Jag vet inte om detta felsteg kan ha bidragit till att jag inte sett den fil, som jag borde ha använt för installationen. Och när jag sedan fortsatte att söka hämta hem och installera en västerländsk länk, så har datorn meddelat, att jag redan hämtat hem och installerat programmet.

 

Kan det rent av vara så?

Jag får ju - vid nya försök att hämta hem programmet - upp meddelandet, att det redan är installerat!

Ja, brydd blir man verkligen?

Även den sakkunnige person som besökt mig har inte hittat svar på frågan.

DAL30

Vad har du i Kontrollpanelen - Program och funktioner för något som innehåller Windows Live i namnet?

Om du har installerat något som är felaktigt så är det ju lämpligt att börja med att avinstallera det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...