Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pro-Ject USB box


cibbe

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Fick ett externt ljudkort, en Pro-Ject USB box, i julklapp, men får den inte att fungera. Hoppas på lite hjälp då jag känner mig oerhört vilsen trots att installationen "bör" vara väldigt simpel. Å andra sidan börjar jag tvivla om den ens är till för att användas som externt ljudkort för en laptop, eller om den är till för hi-fi anläggningar...

 

Jag har en thinkpad x220 och ett Edifie S530D högtalarsystem. Hur ska kopplingarna mellan Pro-Ject, högtalarna och datorn se ut? Det följde med en usb-kabel, vilken såklart kopplas mellan Pro-Ject och datorn. Jag är dock osäker om den enbart är till för att ge ström åt Pro-Ject eller om den även för "ljudet" från datorn till Pro-Ject.

 

Sedan följde det med en ac/dc-adapter. Adaptern har jag inte den blekaste vart den ska, för det är väl en ström-kabel? Det finns ingenstans att sätta den på Pro-Ject. Mina val, såvitt jag fattar, är antingen 3,5 jacket på datorn, eller coaxial (in) på förstärkaren. Vidare finns det enbart två kopplingar till på Pro-Ject, en right och en left out. Ska den andra änden på kabeln som sätts i dessa gå till 3,5 jacket på datorn eller är det denna som ska i coaxial in på förstärkaren?

 

Vågar inte testa och se, då det känns som en dålig ide att sätta en strömkabel i 3,5 jacket på datorn och eventuellt även i coaxial in på förstärkaren. Jag vet nämligen inte vad coaxial ens är...

 

Det jag har testat är:

Att koppla usb mellan Pro-Ject och datorn, ljudkabeln med dess in och out i Pro-Ject till förstärkarens coaxial in. Och inte använt ac/dc adaptern alls. Detta funkade inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är kille va? Eftersom du inte läser manualen tänkte jag. Samma här..

 

Är det denna du har?

 

Och ja, din nätadapter ska anslutas till avsedd ingång.

 

Denna produkt verkar ju vara avsedd att användas tillsammans med ex. en skivspelare och en förstärkare. Via USB kan man samtidigt ta ljudet till en PC för att spela in.

 

http://www.project-audio.com/main.php?list=boxes&cat=boxes&lang=en

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.pauseljud...o-ject-usb-box/

 

 

Jag tycker det verkar som det är den här du har fått , i så fall är adaptern medskickad av misstag.

 

Ansluts till datorn med USB kabel och till högtalarsystemet (Edifie n) med ett par RCA kablar.Din Edifie verkar också ha sådana ingångar.Digatala ingången kan ej användas

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem med att få internet att fungera i dag, så ursäkta det sena svaret.

 

Det är precis en sådan som Larsas länkade. Så, rätta mig om jag har fel, men jag behöver en RCA med dubbla honor och hanar? Fick ingen RCA med Pro-Jecten och det hjälpte inte att de skickade en felaktig kabel med den heller=/

 

Ska testa i morgon efter jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är precis en sådan som Larsas länkade. Så, rätta mig om jag har fel, men jag behöver en RCA med dubbla honor och hanar? Fick ingen RCA med Pro-Jecten och det hjälpte inte att de skickade en felaktig kabel med den heller=

 

 

Det skall säkert vara hanar i båda ändar på RCA kablarna.Hankontakt monterad på utrustning förekommer knappast

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte en ny RCA kabel i går med en röd och en vit koppling i vardera ände och allt funkar som det ska. Med de rätta kablarna var det bara att koppla in med USB och allt funkade direkt.

 

Märkte också en rejäl skillnad jämfört med tidigare när jag använde det interna ljudkortet. Blev betydligt mera tryck i ljudet med det nya kortet. Innan hade jag ljudvolymen på 40 av 50 möjliga för att få tillräcklig volym; nu kunde jag sänka till 20 för att få lika högt ljud. Och så klart är ljudet renare nu=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...