Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nu har min brännare försvunnit igen!


farad

Rekommendera Poster

För ett halvår sedan försvann min brännare testade olika tips här funkade inte, men efter 2 dagar var den tillbaka. Hoppas nu att den ska vara tillbaka om 2 dagar igen, men undrar varför den försvinner.

Har en intern brännare stationär dator. Brände skiva på den igår , har inte installerat något under tiden och datorn har stått påslagen hela tiden. När jag kom hem efter jobb var brännaren bara borta. Tacksam för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa och stäng av datorn och starta den igen. Har du flax kommer brännaren fram igen.

 

Vilket operativsystem har du på datorn?

Har operativsystemet fått skador pga hårddiskskador? Testa hårddisken. Här finns programm.

Namnen är namnen på hårddisktillverkaren.

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

 

Vad för typ av brännare är det ? (IDE/PATA) har en ca 5 cm bred kontakt på sladden från moderkortet.

Eller är det en SATA brännare?

SATA Har en platt ca 1,5cm bred sladd från moderkort till brännare? Och mycket smalare kontakt än IDE/PATA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Förr i tiden" när jag använde Nero för att bränna hände det rätt ofta att "skivan var tom" efter en bränning. Hann kasta rätt så många innan jag upptäckte att Nero på något vis, även fast det avslutats, dolde innehållet för operativet. En omstart hjälpte.

Själva brännaren har "försvunnit" en gång och då i samband med avinstallation av Roxio (som då hette något annat). En installation av ett brännarprogram löste problemet den gången.

 

Så om en omstart inte hjälper kanske det går att ominstallera aktuellt brännarprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den tidigare tråden är här: //eforum.idg.se/topic/329048-min-brannare-har-forsvunnit

för den som vill veta mer om hur felet yttrade sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips . Har provat att starta om dra ut alla sladdar uppdatera saker. Men brännaren är fortfarande försvunnen tyvärr. Intern brännare. Windows 7. Testat att avinstallera brännarprogrammet hjälpte inte har en Packard Bell stationär WDCWD10EARS-22Y5B1 (Western Digital)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startade om datorn för sjätte gången nyss på en timma och gissa vad, brännaren är tillbaka fattar inget, men får väl vara nöjd att jag uppdaterat allt möjligt och har en senare version av brännarprogrammet också. Tack för all hjälp, återkommer kanske om ett halvår ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa gång detta inträffar, öppna BIOS setup under uppstarten av datorn innan Windows laddas (Del, F1eller F2 tangenten) och kontrollera om Datorns BIOS kan se CD/DVD brännaren bland anslutna enheter.

 

Jag tycker det låter som om det är en dålig kabel mellan brännaren och moderkortet eller dålig kontakt eller annat kontaktproblem.

 

Är det en SATA kontakt så skifta denna SATA kabel med SATA-kabeln som går till hårddisken.

Alltså byt i båda ändar - hela kabeln skall skiftas, eller testa att byta SATAkabeln.

 

Testa med en annan strömkontakt från nätaggregatet till brännarens strömförsörjning.

 

Byt brännare som sista utväg - kostar väl under 300:- men du måste veta om det är en SATA eller PATA anslutning.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa gång detta inträffar, öppna BIOS setup under uppstarten av datorn innan Windows laddas (Del, F1eller F2 tangenten) och kontrollera om Datorns BIOS kan se CD/DVD brännaren bland anslutna enheter.

Kanske göra detta en gång nu när det funkar för att "se hur det ser ut".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...