Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur kommunicera utan mus o tangentbord?


Jepz

Rekommendera Poster

Varken mus eller tangentbord funkar nu till min stationära dator. Hur gör man för att kommunicera med den då? Och hur löser man problemet? Tidigare skrev jag:

 

"Helt plötsligt slutade musen m USB-kontakt att fungera på min ena dator (stationär). Har provat alla USB-uttagen utan resultat. Musen funkar dock fortfarande fint på min andra dator (laptop) så det är inte musen som är paj. Vad är felet o framför allt - hur gör man för att musen ska funka på första datorn?"

 

Men nu har alltså även tangentbord (med äldre, rund kontakt - ej USB) givit upp.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova och byt ut både tangentbord och mus till några helt andra.

Funkar datorn inte då heller, så du tex inte kan gå in i BIOS när datorn startar så tror jag det är ett hårdvarufel i datorn, moderkort???, nätaggregat???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju även vara drivrutiner som styr USB och "chipset" som lagt av, kanske läge att pröva och ominstallera dessa?

Precis. Eftersom båda krånglar så kan du kan ju även öppna enhetshanteraren och kolla efter någon gul markering vid någon enhet som indikerar problem med just den enheten.

 

Vad har du för dator?

Fabrikat och modellbeteckning?

Om hemmabygge - vilket moderkort?

Operativsystem samt 32 el. 64 bitar?

Mus?

Tangentbord?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar tangentbordet för att komma in i BIOS-inställningarna, dvs lägger av först när Windows startar?

I så fall kan man ju misstänka drivrutinsproblem och man kan försöka komma in i felsäkert läge med kommandotolk.

Om inte tangentbordet ens fungerar i BIOS så tror jag mest på hårdvarufel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis. Eftersom båda krånglar så kan du kan ju även öppna enhetshanteraren och kolla efter någon gul markering vid någon enhet som indikerar problem med just den enheten.

 

Vad har du för dator?

Fabrikat och modellbeteckning?

Om hemmabygge - vilket moderkort?

Operativsystem samt 32 el. 64 bitar?

Mus?

Tangentbord?

 

Mvh

 

Hur öppnar man enhetshanteraren?

 

Dator:

955X Gold

Intel pentium 4

Ej hemmabygge

Windows XP

Logitech-mus

Logitech-tangentbord

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar tangentbordet för att komma in i BIOS-inställningarna, dvs lägger av först när Windows startar?

I så fall kan man ju misstänka drivrutinsproblem och man kan försöka komma in i felsäkert läge med kommandotolk.

Om inte tangentbordet ens fungerar i BIOS så tror jag mest på hårdvarufel.

 

Japp, tangentbordet funkade innan windows öppnar och jag kan komma in i felsäkert läge.

Hur gör jag sen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur öppnar man enhetshanteraren?

Windows XP

Start > Inställningar > Kontrollpanelen > System > Maskinvara > i Systemegenskaper klicka på Maskinvara > Enhetshanteraren

Eller

Högerklicka på "Den här datorn" > Egenskaper >> Enhetshanteraren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows XP

Start > Inställningar > Kontrollpanelen > System > Maskinvara > i Systemegenskaper klicka på Maskinvara > Enhetshanteraren

Eller

Högerklicka på "Den här datorn" > Egenskaper >> Enhetshanteraren

 

Tack, problemet är ju bara att varken mus eller tangentbord funkar i windows.

Nu är jag i felsäkert läge innan windows startar. Hur gör jag därifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är i vanligt felsäkert läge bör du kunna komma till Enhetshanteraren på det tidigare beskrivna viset.

 

Om du är i felsäkert läge med kommandotolk föreslår jag att du börjar med att göra en systemåterställning till senaste möjliga tidpunkt då det fortfarande fungerade:

%systemroot%\system32\restore\rstrui.exe

eller

C:\windows\system32\restore\rstrui.exe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom båda krånglar så kan du kan ju även öppna enhetshanteraren och kolla efter någon gul markering vid någon enhet som indikerar problem med just den enheten.

 

 

 

Nu kommer jag in i enhetshanteraren men ser ingen gul markering vid någon av enheterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är i vanligt felsäkert läge bör du kunna komma till Enhetshanteraren på det tidigare beskrivna viset.

 

Om du är i felsäkert läge med kommandotolk föreslår jag att du börjar med att göra en systemåterställning till senaste möjliga tidpunkt då det fortfarande fungerade:

%systemroot%\system32\restore\rstrui.exe

eller

C:\windows\system32\restore\rstrui.exe

 

Ja, faktiskt så fungerar både mus o tangentbord i felsäkert läge.

Hur kommer jag till felsäkert läge m kommandotolk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa detta:

 

I Enhetshanteraren klicka på enheten för Mus och expandera denna, sedan högerklickar du på denna och väljer Avinstallera drivrutin.

 

Gör samma sak med tangentbordet.

Sedan stänger du av datorn helt och väntar i minst 10 sek.

Starta upp datorn som vanligt, så skall Windows självt känna av nya enheter (mus och tangentbord) och då automatiskt installera drivrutinerna för dessa.

 

post-73434-0-88519100-1323523116_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa detta:

 

I Enhetshanteraren klicka på enheten för Mus och expandera denna, sedan högerklickar du på denna och väljer Avinstallera drivrutin.

 

Gör samma sak med tangentbordet.

Sedan stänger du av datorn helt och väntar i minst 10 sek.

Starta upp datorn som vanligt, så skall Windows självt känna av nya enheter (mus och tangentbord) och då automatiskt installera drivrutinerna för dessa.

 

post-73434-0-88519100-1323523116_thumb.png

 

Avinstallerade musen enl ovan (tänkte vänta och ta tangentbordet nästa omgång så att jag kunde stänga av datorn på rätt sätt). När jag skulle knäppa på datorn igen efter avstängning så går fläkten igång men det låter inte som datorn "arbetar" och inget syns på skärmen. Dock lyser diodern på skärmen och datorn. Vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva Fn och F4

 

Jag har två tangentbord att välja på men faktum är att ingen av dem har en Fn-tangent vad jag kan hitta. För den ska väl sitta mellan Ctrl och windowsloggan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...