Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Laptop vill inte fungera med extern skärm


Terrox

Rekommendera Poster

När jag försöker koppla(vga kabel) min laptop(nvidia kort) till en extern monitor(lg L194wt-sf) så hamnar monitorn bara i power save mode.

Sn+f8 funkar inte. Det jag har testat är att byta sida på kabeln, blåsa ut damm, starta om datorn och monitorn, repluggat sladden, installera ett års gammla grafikdrivrutiner, installerat nyaste grafikdrivrutiner, installerat skärmens drivrutiner.

Jag kan se på monitorn om jag tvingar laptopen att skicka bilden genom kabeln men då kan jag inte fixa rätt upplösning eftersom skärmen inte kan identifieras. Jag kan även få den att visa upp om jag testar på min hdtv. Allting funkade för ett halvår sedan(vilket var den senaste gången jag testa) men inte nu.

 

Det enda jag vet jag bör testa men inte har haft tillgång till är testa med en annan skärm och sladd. Annars är jag helt tom på ideer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alt1) Har du uppgraderat Windows mellan de här gångerna, när det fungerade och nu när det inte fungerar?

Vanligt att datorer upphör att fungera, mer eller mindre eller helt och hållet efter uppgradering av Windows. Har själv varit med om det flera gånger. Och det har andra också.

http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.151916

 

Alt 2) Skadad hårddisk kan ge den här typen av problem. Kolla om det finns skador på hårddisken, namnen är namn på hårddisktillverkare.

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. jag har ju använt datorn dagligen sen senaste gången det funkade med skärmen. Så jag har installerat en del, bland annat vanliga uppdateringar och något Windows 7 service pack om jag minns rätt.

 

2. har en seagate hårdisk så jag änvände deras program och gjorde en SMART check och ett short drive self test men fick inga fel, så det är inte hårddisken skulle jag tro.

 

Edit: testade att starta i felsäkert läge och då fungerade det att byta skärm.

så det är något med extra drivrutiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...