Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny dator


DAL30

Rekommendera Poster

Jag planerar att köpa en ny dator med något bättre resurser än min nuvarande ABIT - åtminstone något snabbare och med större minne.

Min nuvarande dator har följande data:

Intel Pentium 4 CPU, 2,60 GHz

Moderkortsnamn Abit IC7-MAX3

Systemminne: 1024 MB (DDR SDRAM)

Grafikkort NVIDIA GeForce FX 5200 (128 MB)

HD C Maxtor 6Y080P0 80 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133

HD D Maxtor 6Y120P0 120 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133

Operativsystem Windows XP Home Edition

Bildskärm HP 2011 Series Wide LCD Monitor

Skrivare HP Photosmart Premium C309g-m

Nätverkskort Intel® PRO/1000 CT Network Connection

Modem Intel® 536EP V.92 Modem

 

Jag är inte speciellt kunnig i dator-världen. Jag kan däremot använde den på ett hyggligt bra sätt.

Jag vore tacksam på tips på en bra dator till ett pris helst understigande 8000-10000 kronor.

Datorn bör ha två separata hårddiskar, tycker jag.

Minnet bör vara något större än nuvarande 1 GB.

Den bör helst också vara något snabbare än min nuvarande.

 

Eftersom min bildskärm och skrivare är av märket Hewlett Packard, så kanske kommande dator kan ha detta märke - dock inte nödvändigtvis.

Jag är mycket tacksam för förslag på en sådan dator. :rolleyes:

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jag planerar att köpa en ny dator med något bättre resurser än min nuvarande ABIT - åtminstone något snabbare och med större minne.

Min nuvarande dator har följande data:

Intel Pentium 4 CPU, 2,60 GHz

Moderkortsnamn Abit IC7-MAX3

Systemminne: 1024 MB (DDR SDRAM)

Grafikkort NVIDIA GeForce FX 5200 (128 MB)

HD C Maxtor 6Y080P0 80 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133

HD D Maxtor 6Y120P0 120 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133

Operativsystem Windows XP Home Edition

Bildskärm HP 2011 Series Wide LCD Monitor

Skrivare HP Photosmart Premium C309g-m

Nätverkskort Intel® PRO/1000 CT Network Connection

Modem Intel® 536EP V.92 Modem

 

Jag är inte speciellt kunnig i dator-världen. Jag kan däremot använde den på ett hyggligt bra sätt.

Jag vore tacksam på tips på en bra dator till ett pris helst understigande 8000-10000 kronor.

Datorn bör ha två separata hårddiskar, tycker jag.

Minnet bör vara något större än nuvarande 1 GB.

Den bör helst också vara något snabbare än min nuvarande.

 

Eftersom min bildskärm och skrivare är av märket Hewlett Packard, så kanske kommande dator kan ha detta märke - dock inte nödvändigtvis.

Jag är mycket tacksam för förslag på en sådan dator. :rolleyes:

DAL30

 

Hur definierar du att använda en dator på ett "hyggligt bra sätt"?

...menar du då surfa, eposta och skriva ett och annat brev i Word?

 

Då borde vilken dator som helst passa dig. En bärbar vore kanske något?

Idag är internminne i märkesdatorer betydligt mera än 1 Gb och hårddiskarna så pass stora att det finns gott om utrymme för att bara ha en hårddisk i datorn.

 

Innan installation kan du alltid partitionera (dela) upp hårddisken. Då tror Windows att du har flera hårddiskar trots att det bara sitter en hårddisk. Fast då krävs en fullversion av Windows vilket märkesdatorer inte säljs med. Windows installationsfiler ligger oftast på en dold partition på hårddisken.

 

Kan inte tänka mig att konsumentdatorer säljs med dubbla hårddiskar. Det får du installera själv i efterhand. En hårddisk är inte särskilt dyr idag. Det känns kanske lite overkill att ha dubbla hårddiskar för att bara ha det till att surfa, eposta och skriva ett och annat brev i Word.

 

Om det nu är det du använder datorn till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en från det här sortimentet

http://www.inet.se/kategori/84/speldator

tex

http://www.inet.se/produkt/1517090/taurus-experienced-gtx-560-i5-2500k

och så köper du en extra hårddisk samtidigt

eller väntar till efter nyår då produktionen av hårddiskar i Thailand är i full gång #

och då priserna sjunker.

 

# (produktionen har ju varit nedsatt pga översvämningar i Thailand)

 

Tänk på att när du sätter in den extra hårddisken gör du det på den rostfria diskbänken (bra jord)

iförd bomullskläder

barfota

och tar i diskbänken med handen varje gång innan du rör något för att skydda datorn mot statisk elektricitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur definierar du att använda en dator på ett "hyggligt bra sätt"?

...menar du då surfa, eposta och skriva ett och annat brev i Word?

 

Då borde vilken dator som helst passa dig. En bärbar vore kanske något?

Idag är internminne i märkesdatorer betydligt mera än 1 Gb och hårddiskarna så pass stora att det finns gott om utrymme för att bara ha en hårddisk i datorn.

 

Innan installation kan du alltid partitionera (dela) upp hårddisken. Då tror Windows att du har flera hårddiskar trots att det bara sitter en hårddisk. Fast då krävs en fullversion av Windows vilket märkesdatorer inte säljs med. Windows installationsfiler ligger oftast på en dold partition på hårddisken.

 

Kan inte tänka mig att konsumentdatorer säljs med dubbla hårddiskar. Det får du installera själv i efterhand. En hårddisk är inte särskilt dyr idag. Det känns kanske lite overkill att ha dubbla hårddiskar för att bara ha det till att surfa, eposta och skriva ett och annat brev i Word.

 

Om det nu är det du använder datorn till?

 

Tack, Stefan, för dina synpunkter!

Jag har inte behov av en spel-dator. Även en vanlig dator kan ju användas för spel ibland.

Som du skriver, kommer jag huvudsakligen att använda den till att "surfa, eposta och skriva ett och annat brev i Word".

Beträffande hårddisk förstår jag nu, att det räcker med en stor hårddisk - kanske 1TB, då jag kan dela upp den.

Har du förslag på någon lämplig sådan dator?

Märket spelar inte någon särskild roll - bara det är en känd dator. Kanske en HP?

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en från det här sortimentet

http://www.inet.se/kategori/84/speldator

tex

http://www.inet.se/produkt/1517090/taurus-experienced-gtx-560-i5-2500k

och så köper du en extra hårddisk samtidigt

eller väntar till efter nyår då produktionen av hårddiskar i Thailand är i full gång #

och då priserna sjunker.

# (produktionen har ju varit nedsatt pga översvämningar i Thailand)

Tänk på att när du sätter in den extra hårddisken gör du det på den rostfria diskbänken (bra jord)

iförd bomullskläder

barfota

och tar i diskbänken med handen varje gång innan du rör något för att skydda datorn mot statisk elektricitet.

 

Tack, jannejanne, för dina synpunkter och förslag!

Eftersom hårddisken i dagens datorer är stor nog för att rymma en uppdelning, så räcker det ju med en 500 GB eller 1 TB.

Och då jag inte behöver en speciell spel-dator utan mera av en vanlig dator för E-post,surfning och Word-skrivning, så kanske du har ett namn-förslag på en bra och känd dator - kanske en HP?

Tacksam för synpunkter!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en lista med 84 HP-datorer i prisläget 3000-6000 kronor

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s79865020&o=tillv_pop&cols=#rparams=l=s79865048

Gå igenom de olika sökkriterierna som finns och se om det är något mer krav du vill ha uppfyllt. Fråga vidare om du undrar över något.

 

STORT TACK, Cecilia, för din länk-hänvisning!

Det handlar om stationär dator.

Är det någon som har en sådan överblick över dagens dator-värld, att man kan säga vilket märke samt vilken typ av dator, som tillhör den bättre sorten?

Det händer ju så mycket i IT-världen, att det nog är svårt att veta vad som är bäst till rimlig kostnad. Jag tänker på en dator för högst 10.000 kr.

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Du kanske kan få något tips här också, kanske inte specifikt datormodell mer lite av att tänka på kanske, ja bara att kolla som sagt:

PC För Alla: Att tänka på när du köper stationär dator

 

PC För Alla: Test: Sex starka pc under 10 000 kronor fast dessa kanske blir överkurs, men kolla gärna igenom, kanske står något matnyttigt.

 

När du hittat en eller flera kandidater, så kan du ju googla om det finns någon som gjort någon test. Kanske du vill att en dator skall vara så tyst som möjligt exempelvis och då kan det vara bra att läsa någon test.

 

Också en fråga: Vilket är ditt mest krävande program du skall använda på datorn?

Ex. foto och /eller filmredigering, så kanske speciellt vid filmredigering vill du ha mycket hårddiskutrymme, bra processor och mycket minne.

 

Att ha två fysiska diskar ser jag bara som en fördel - dock Ej nödvändigt och i dagsläget skulle jag rekommendera en mindre 500GB -1TB pga. dom just nu rådande höga hårddiskpriserna pga. av den tragiska översvämningskatastrofen i Thailand. Längre fram kan du ju sedan införskaffa en till disk.

Se här: http://www.idg.se/2....am-aterhamtning

 

Men det viktiga är att du sedan tar en noggrann funderare på hur du bäst skall utföra regelbunden backup på dina data och viktiga filer, så du inte förlorar allt vid händelse av krasch eller annat.

Fast detta kan du ju ta upp sedan i en egen tråd.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

STORT TACK, Cecilia, för din länk-hänvisning!

Det handlar om stationär dator.

Är det någon som har en sådan överblick över dagens dator-värld, att man kan säga vilket märke samt vilken typ av dator, som tillhör den bättre sorten?

Det händer ju så mycket i IT-världen, att det nog är svårt att veta vad som är bäst till rimlig kostnad. Jag tänker på en dator för högst 10.000 kr.

DAL30

För 10 000 kronor får du en avancerad speldator och om du bara ska ha datorn för kontorsuppgifter som surf och Word räcker det gott och väl med hälften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Du kanske kan få något tips här också, kanske inte specifikt datormodell mer lite av att tänka på kanske, ja bara att kolla som sagt:

PC För Alla: Att tänka på när du köper stationär dator

 

PC För Alla: Test: Sex starka pc under 10 000 kronor fast dessa kanske blir överkurs, men kolla gärna igenom, kanske står något matnyttigt.

 

När du hittat en eller flera kandidater, så kan du ju googla om det finns någon som gjort någon test. Kanske du vill att en dator skall vara så tyst som möjligt exempelvis och då kan det vara bra att läsa någon test.

 

Också en fråga: Vilket är ditt mest krävande program du skall använda på datorn?

Ex. foto och /eller filmredigering, så kanske speciellt vid filmredigering vill du ha mycket hårddiskutrymme, bra processor och mycket minne.

 

Att ha två fysiska diskar ser jag bara som en fördel - dock Ej nödvändigt och i dagsläget skulle jag rekommendera en mindre 500GB -1TB pga. dom just nu rådande höga hårddiskpriserna pga. av den tragiska översvämningskatastrofen i Thailand. Längre fram kan du ju sedan införskaffa en till disk.

Se här: http://www.idg.se/2....am-aterhamtning

 

Men det viktiga är att du sedan tar en noggrann funderare på hur du bäst skall utföra regelbunden backup på dina data och viktiga filer, så du inte förlorar allt vid händelse av krasch eller annat.

Fast detta kan du ju ta upp sedan i en egen tråd.

Mvh

 

STORT TACK, Flyfisherman, för ditt mycket innehållsrika svar med många länktips, som ger möjlighet till en hel del tankearbete och överväganden!

Jag tar mig nu en bra funderare innan köpet.

Du får en poäng för hjälpen! :thumbsup:

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För 10 000 kronor får du en avancerad speldator och om du bara ska ha datorn för kontorsuppgifter som surf och Word räcker det gott och väl med hälften.

 

TACK, Cecilia, för synpunkten!

Jag har nu fått en hel del att tänka på inför köpet. :unsure:

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kom att tänka på att det nog inte är så lätt att hitta tester på stationära datorer i det lägre prissegmentet (4-6000:-).

Kan finnas mer på utländska sajter dock - om exakt dessa modeller finns där.

 

Märkesdatorer brukar ibland inte vara så tydliga heller med exakta fabrikat och modell på delarna (om det är annat än deras eget fabrikat på någon del), men i regel sitter det ju bra grejor i dessa.

 

Sedan brukar det finnas olika läger som föredrar det ena märker framför det andra och visst, vissa märken kan vara bättre eller ha bättre rykte än andra märken.

 

Likadant med butiken, vissa butiker eller kedjor är bra att ha att göra med vid garanti och supportärenden, andra är sämre, det kan också vara avgörande var man handlar sin vara och ofta kan man ju hitta sin vara på andra butiker också, så vilken butik du handlar bör vara det sista valet- utifall det inte finns kampanjpris som kan vara värt att kolla upp.

 

Naturligtvis finns ju nätbutiker också, men en del föredrar att handla i fysisk butik som finns i närheten där man bor och gör supportärenden lite lättare - man slipper skicka iväg sin dator om det skulle uppstå problem.

 

Prisskillnaderna (billiga kontra dyrare modeller) brukar avspegla hur kraftfull processor och grafikkort, hur mycket minne samt hur stor hårddisk och anslutningar för externa enheter, för att nämna några exempel.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kom att tänka på att det nog inte är så lätt att hitta tester på stationära datorer i det lägre prissegmentet (4-6000:-).

Kan finnas mer på utländska sajter dock - om exakt dessa modeller finns där.

 

Märkesdatorer brukar ibland inte vara så tydliga heller med exakta fabrikat och modell på delarna (om det är annat än deras eget fabrikat på någon del), men i regel sitter det ju bra grejor i dessa.

 

Sedan brukar det finnas olika läger som föredrar det ena märker framför det andra och visst, vissa märken kan vara bättre eller ha bättre rykte än andra märken.

 

Likadant med butiken, vissa butiker eller kedjor är bra att ha att göra med vid garanti och supportärenden, andra är sämre, det kan också vara avgörande var man handlar sin vara och ofta kan man ju hitta sin vara på andra butiker också, så vilken butik du handlar bör vara det sista valet- utifall det inte finns kampanjpris som kan vara värt att kolla upp.

 

Naturligtvis finns ju nätbutiker också, men en del föredrar att handla i fysisk butik som finns i närheten där man bor och gör supportärenden lite lättare - man slipper skicka iväg sin dator om det skulle uppstå problem.

 

Prisskillnaderna (billiga kontra dyrare modeller) brukar avspegla hur kraftfull processor och grafikkort, hur mycket minne samt hur stor hårddisk och anslutningar för externa enheter, för att nämna några exempel.

Mvh

 

Tack, Flyfisherman för ditt tillägg!

Det var bra synpunkter för mig att tänka på!

 

PS. Ursäkta mig!

Jag glömde poängen på ditt svar igår kl. 22.12, men nu har jag noterat poängen på detta svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen.:rolleyes:

 

Du vet väl om att du kan välja olika sortering på prisjakt samt att du kan klicka på en dator där för att få fram tekniska detaljer samt ofta finns länk till tillverkarens sida.

 

Just tillverkarens produktinformation om en viss modell är säkrast att titta på i slutänden, för det händer att felaktig eller ofullständig produktinformation finns på webbutiker och prisjämförelse sajter.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen.:rolleyes:

Du vet väl om att du kan välja olika sortering på prisjakt samt att du kan klicka på en dator där för att få fram tekniska detaljer samt ofta finns länk till tillverkarens sida.

Just tillverkarens produktinformation om en viss modell är säkrast att titta på i slutänden, för det händer att felaktig eller ofullständig produktinformation finns på webbutiker och prisjämförelse sajter.

Mvh

 

Tack, Flyfisherman!

Jag skall söka göra en bra genomgång av alla tips jag fått med anledning av mitt ursprungliga inlägg om köpet av dator.

Prisjämförelser på olika webbplatser är ju nyttiga.

Här i Luleå finns också ett antal affärer med datorer, så man har möjlighet att göra jämförelser. :unsure:

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja en renodlad datoraffär med gott rykte och stabil ekonomi (så dom inte gör konkurs en vecka efter köpet) är ju det bästa, då får du i regel experthjälp.

 

Var inte brydd för att fråga och gå gärna hem och fundera, kanske tillbaks igen och fråga mera om du är brydd över något och kolla flera butiker också.

Kanske är någon som kör en kampanj?

 

Lycka till.:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...