Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Får ingen bild med den egenbyggda datorn!


Icakunden

Rekommendera Poster

Har nu satt ihop datorn, dock med ett provisoriskt grafikkort (GeForce 9800GTX+)

 

Delarna som sitter i:

 

Moderkort: Asus M5A78L

 

Processor: AMD FX 6-core, 3,3GHz (Black Edition)

 

HDD: Samsung 320GB (Provisoriskt)

 

RAM: Kingston 6GB

 

Nätagg: Ace 500W

 

Grafikkort: GeForce 9800GTX+ (Provisoriskt)

 

 

 

 

Köpte moderkort och processor samtidigt och de SKA vara kompatibla med varandra, iallafall enligt han på greattech! Är det något av detta som inte är kompatibelt och med vad isåfall? Varför får jag ingen bild? Datorn rullar som en klocka men allt som står när jag slår på skärmen är "Ingen signal". Jag antar att det är något med grafikkortet, men är inte helt hundra på det, så nu söker jag mig till er här för hjälp! :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har du kopplat in den extra strömförsörjningen till grafikkortet?

Brukar vara en eller två PCI-E kontakter bak eller ovanpå grafikkortet som kommer från nätaggregatet.

 

Exempel: post-73434-0-45811000-1323198946_thumb.pngpost-73434-0-65890600-1323198956_thumb.png

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har du kopplat in den extra strömförsörjningen till grafikkortet?

Brukar vara en eller två PCI-E kontakter bak eller ovanpå grafikkortet som kommer från nätaggregatet.

 

Exempel: post-73434-0-45811000-1323198946_thumb.pngpost-73434-0-65890600-1323198956_thumb.png

 

Mvh

 

Japp, jag har kopplat in dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hopp jag hadde exakt samma problem när jag byggde min dator. I slutändan berode problemet på RAM minnena som satt fel samt att dom inte var godkända enligt mitt moderkort. Men det gick att lösa . Detta är min gammla tråd där du kanske kan hitta svar å tips

 

//eforum.idg.se/topic/332756-datorbygge-allt-varkar-funka-men-det-kommer-inte-upp-nagonting-overhuvud-taget-pa-skarmen/page__p__1560347#entry1560347.

 

Annars vore det bra om du skrev mera specifikt om villka RAM minnen du har. För ditt moderkort stödjer bara 1333 MHz, 1066 MHz minnen. Piper det något när du startar datan? Är det helt tyst är det något som är fel troligen. Då kan du ha kopplat in moderkortets lilla högtalare fel. Ett kort pip däremot betyder oftast att allt är bra (=

 

Mvh LinaN 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svart skärm för mig har betytt minnesstrul. #

 

Så prova att starta datorn med enbart en minnessticka.

 

Sedan, är det ett nätaggregat från den här leverantören ska du vara glad om delarna i datorn inte är redan förstörda. Kvalitet är inte ACE starka sida.

http://www.sweclockers.com/recension/12022-nataggregat-fran-ace-of-sweden

Bra nätaggregat har klarat tester, tre viktiga moment: Klarar uppgiven effekt, klarar kraven för spänningsvariation, klarar karaven för max rippel.

Har minst 3 års garanti. Så man slipper det värsta skräpet. Ett nätaggregat kan ju ta hela datorn med sig när det rasar.

Har minst 80+ standard, gärna brons, eller mer för låg energiförbrukning.

Och det är smart välja ett aggregat som kan ge ca dubbelt så mycket effekt som behövs. Aggregaten har nämligen normalt högst verkningsgrad vid ca 50% belastning.

 

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s79788986&cols=774,5620,1870&o=recensioner_betyg#prodlista

 

(# Utom en gång när jag uppgraderat BIOS på ett XFX 9800GTX+ kort. Gick bra uppgradera BIOS på ett annat XFX 9800GTX+. Kort nr 2 gav svart skärm efter uppgradering)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina ramminnen: Corsair xms3 ddr3, 1600MHz, kanske de som inte passar?

 

 

 

 

och spelar det någon roll om man inte sätter in i första porten? alltså måste man börja sätta minne i port 1,2,3? alltså i ordning?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Corsair minnen har ett artikel nr. som börjar med CMxxx vilket är ditt?

 

Sedan kan du gå in på ASUS sida för just ditt moderkort under Memory/Device support och kontrollera om art. nr. finns med i ASUS QVL över minnen som är testade.

http://www.asus.com/...lus/M5A78L/#MSL

 

Har du provat med det som jannejanne sade, starta datorn med endast en minnessticka?

Har du kontrollerat att minnena sitter i rätt kontakter och riktigt nedstoppade (står i manualen)?

 

[Edit] Ett minne kan sitta i vilket minnes slot som helst, men använd Blå A1.

Två minnen skall sitta i antingen vita (A2 B2) eller blåa (A1 B1)- Ej blandat vit och blå med endast två minnen. Detta för att få Dual channel mode.

Pdf Manualen sid. 1-11 och 1-16 http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM3Plus/M5A78L/#download

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnena finns med i ASUS QVL. OK.

 

Testa med ett minne som sagt och i Blå slot (A1).

Sedan testa med endast två tickor i Blå slot (A1 B1)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kollade på grafikkortet nu igen, och upptäckte att det finns olika kontakter på grafikkortet! finns två stora alltså, som på bilden där "flyfisherman" visade, och sedan en liten med 6 eller 4 piggar, ungefär bredvid, bör den också ha en sladd eller är det bara något som är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm har du 3 st. PCI-E strömkontakter, det kan inte vara möjligt?

Kan du ta en bild och lägga upp?

 

Det kortet om jag lyckades hitta rätt kort, skall ha 2 st. PCI-E 6-pin strömkontakter http://www.nvidia.co...tx_plus_us.html

Det är också från detta kort den stora bilden i mitt första inlägg kommer från.

Se här också: http://www.techarp.c...rtno=572&pgno=2

Där dessa PCI-E strömkontakter sitter på ovansidan av kortet.

 

Stämmer ovanstående med ditt kort?

 

Finns det en liknande sådan kontakt (pilen) så är det för fläktarna skall få ström och måste vara ansluten med intern strömkontakt som finns på grafikkortet.

post-73434-0-94432800-1323319915_thumb.png

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...