Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Måste grafikkort vara kompatibelt med processor?


Icakunden

Rekommendera Poster

Har nu bestämt mig för att bygga en egen dator (för första gången) och har då köpt ett moderkort från asus, till det ska jag ha ett grafikkort med specifikationerna PCI-e X16. Testade med ett grafikkort som har de specifikationerna i min dator och det kortet kommer ifrån en dator med intel-processor. I denna jag bygger nu har jag nu köpt den senaste från AMD, alltså en hexa-core (AMD FX6100 Black Edition 3.3 GHz)

 

Min fråga är nu, måste jag välja ut ett grafikkort som ska vara kompatibelt med processorn eller ska det inte spela någon roll om man har intel eller AMD -processor?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll vad det är för processor utan det räcker med att både moderkort och grafikkort är för PCI-e x16.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det viktiga är att grafikkortet ryms i chassit samt att ditt nätaggregat klarar av att försörja allting med ström.

 

Dessutom att du väljer minnen som stöds av moderkortet och även att processorn stöds av moderkortet.

 

Ta det lugnt och stressa inte vid bygget. Läs noga igenom alla manualer och instruktioner.

 

Moderkortsdistanser - Var noga med rätt antal på rätt position på moderkortsplåten.

Annars risker du kortslutning på baksidan mot moderkortets ledarbanor och lödpunkter.

 

Skall du bygga själv så lägg på ett ESD-handledsband också. På Kjell & Company kostar ett sådant 29:- art. nr. 38324 samt läs detta: Allmänna tips om ESD

 

Du kan också snegla på Datorbyggarskolan för tips: http://www.nordichar...ggarskolan.html

Lycka till.:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...