Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

uppgradera eller köpa ny?


Krewlir

Rekommendera Poster

Går i funderingar på att överklocka min dator och köpa till lite snabbare minnen, alt köpa ny...

 

Jag har en quad 2.4 Mhz som jag tänkte överklocka till ca 3.0 samt DDR2 minnen 800Mhz, minnena tänkte jag då byta ut till DDR3 1333 Mhz. Kommer jag märka någon större skillnad?

 

Annars tänkte jag skaffa typ i5 eller i7 med snabbare minnan men SSD disk, lite dyrare dock.

Vad är att rekommendera om jag använder mycket adobe program som cad program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DDR3 minnen på ett moderkort för DDR2 minnen går inte.

 

Vad har du för moderkort och modellbeteckning?

Processor?

 

Ang. Överklockning pga. av den högre effektförbrukningen vid överklockning så krävs det att man har bra kylning, ex. ej standardkylare utan en bättre 3:e partskylare med hög effektivitet samt att man har ett chassi med bra luftcirkulation för att bli av med överskottsvärmen ut ur chassit.

 

Vad är att rekommendera om jag använder mycket adobe program som cad program?

Kraftfull 4 eller 6-kärnig processor med mycket minne.

 

Eller ett uppgraderingspaket istället för att köpa lösa delar (moderkort, processor och minne)?

 

Inet: http://www.inet.se/k...graderingspaket

Komplett: http://www.komplett....l.aspx?bn=10297

 

Då måste du veta att ditt chassi klarar av detta.

 

Överklocka minnena ger inte speciellt mycket märkbar prestandaökning. Köper du minnen som har någorlunda medelhastighet så klarar du dig. I tester gjorda så är det bara några futtiga procent högre prestandaökning från DDR3 1600MHz till 2200MHz och vid högre hastighet långsammare timings. Mest för entusiaster att köpa dessa mycket dyrare och snabba minnen. Har man minnen med tajt timings ex. väldigt låg CL (Cas Latency) vid höga hastigheter så ökar också risken för instabilitet i systemet.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

Mitt moderkort har 2 platser till DDR3 max 1333 MHz

Uppgraderingskit ser lockande ut, inte värst dyrt. Sen gör det väl stor nytta med en SSD-disk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, har du ett DDR2+DDR3 Combo motherboard?

Vilket då?

Vilken processor?

 

Ja en SSD sätter fart på grejorna, men mest det som skall laddas och startas.

Beräkningar sker ju fortfarande i processorn, så den är viktigast i alla fall tillsammans med mycket minne för det du primärt skall använda datorn till.

 

Vilka Adobe program och är det CS4 eller CS5?

Vilket Cad-program förresten?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...