Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HDMI v1.4a ?


Injen

Rekommendera Poster

Hej alla glada.

Ska byta kabel mellan HTPC och TV'n

På TV apparaten är den en vanlig fullstor HDMI medan grafikkortet på HTPC'n har en mkt mindre HDMI port.

Enligt spec för grafikkortet är det HDMI v1.4a.

Kort och gott så försöker jag hitta en kabel som passar. Det jag har snubblar över är "HDMI->HDMI Mini" och "HDMI->Dispalport mini" Vilken av dessa är rätt? Och vad betyder HDMI v1.4a?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att hdmi 1.4a innebär att man kan skicka en 3d-bild genom kabeln. Exakt vad a innebär har jag glömt. Men 1.4 började dyka upp i samband med att 3d gjorde sitt intåg på marknaden.

 

Ser kontakten ut såhär? Då är det en Display Port Mini

800px-Mini_DisplayPort_on_Apple_MacBook.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej min ser lite mer platt ut, så jag antar att det är en HDMI mini då?

 

jcxxwi_1.jpg

 

Och efter lite googlande så fick jag fram detta

- HDMI 1.4a with support for stereoscopic 3D, Deep Color and xvyCC extended gamut

Måste TV apparutten klara av något särskilt för att kunna ta nytta av HDMI 1.4?

 

Och när jag ändå är inne på ämnet kablar så har jag en till fråga.

Kör jag med en DVI-HDMI så får jag en vitt flimrande horisontell sträck över TV'n. Byter jag till ett äldre grafikkort + drivrutiner så funkar det som det ska. Jag köpte ett nytt enbart för att ha ett passivt och det va därefter som sträcket kom fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och när jag ändå är inne på ämnet kablar så har jag en till fråga. Kör jag med en DVI-HDMI så får jag en vitt flimrande horisontell sträck över TV'n. Byter jag till ett äldre grafikkort + drivrutiner så funkar det som det ska. Jag köpte ett nytt enbart för att ha ett passivt och det va därefter som sträcket kom fram.

Bara att konstatera att det nya grafikkortet var sämre än det gamla grafikkortet.

Vilket är det gamla kortet? Fabrikat och modell?

Vilket är det nya grafikkortet? Fabrikat och modell?

Var har du köpt det nya grafikkortet?

 

Föreslår du reklamerar det nya grafikkortet. Har själv varit med om att reklamera grafikkort. 3ggr och jag har bara byggt ca 10 datorer. Fotade bilden med en digitalkamera. Och bifogade reklamationen.

 

Till sist, vad har du för temperaturer i datorn? Ladda hem HW-monitor.

http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Du ska beroende på operativsystem (jag utgår från att du har nån Windowsrelease)

1.18 32-bit, english

eller

1.18 64-bit, english

med länkar direkt till höger om "HW-monitor fönstret" på webbsidan.

Vilket operativsystem har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett besvär där det blev knasiga artefakter i bilden och det berodde på att kraftaggregatet inte var tillräckligt kraftigt. Så det kan vara värt att kolla att ditt nya grafikkort faktiskt orkas driva av ditt befintliga kraftaggregat.

 

Men det låter annars som att du ska använda hdmi-mini. Hittar ingen bra bild på den dock.

hdmi_andminiconnector.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att konstatera att det nya grafikkortet var sämre än det gamla grafikkortet.

Vilket är det gamla kortet? Fabrikat och modell?

Vilket är det nya grafikkortet? Fabrikat och modell?

Var har du köpt det nya grafikkortet?

 

Njae ett det nya skulle vara sämre kan jag inte tro.

Den gamla är ett ATI Radeon X1900 XTX och den nya är ett XFX Radeon HD6570.

Rek. näragg är 400 W och i burken sitter det ett på 700 W.

Båda ska med lätthet klara av 1920x1080.

Kortet är köpt från Inet.

 

Föreslår du reklamerar det nya grafikkortet. Har själv varit med om att reklamera grafikkort. 3ggr och jag har bara byggt ca 10 datorer. Fotade bilden med en digitalkamera. Och bifogade reklamationen.

 

Jo jag är fullt medveten om att man kan reklamera då jag själv har ett 20-tal datorer bakom mig. Men att reklamera för en sådan sak är alltid svårt och processen blir säkert lång och utdragen. Visar det sig att Inet inte hittar något fel så får man betala kostnaden för undersökning och frakt vilket hamnar på samma pris som kortet :P

 

Ska iaf börja med att köpa en ny kabel och se om problemet försvinner. Som det känns nu med en DVI->HDMI så är det som att grafikkortet skalar bilden fel, och yes, alla inställningar är rätt i CCC.

 

Till sist, vad har du för temperaturer i datorn? Ladda hem HW-monitor.

 

HW-monitor försöker jag undvika i all mån som går då programmet har ett rykte om sig att visa fel temperaturer.

Aida64 använder jag däremot. 63 grader ligger CPU på och 55 grader ligger GPU'n på och det är när jag ser på en 1080 HD film.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar finnas 5 typer av HDMI-kontakter enligt http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Connectors både mini och micro så fram med linjalen och mät. Längre ned på sidan finns information om de olika versionerna.

 

Tackar. Va inne på samma sida igår men skrollade aldrig så långt ner och missade den delen :)

Med andra ord så borde man kunna köra med en HDMI mini 1.3 kabel då TV rackarn inte stödjer 3D etc? Så länge det är samma kontakter vill säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aida64 använder jag däremot. 63 grader ligger CPU på och 55 grader ligger GPU'n på och det är när jag ser på en 1080 HD film.

Vad har du för processor?

 

Jag tycker 63 grader är lite högt. Men om det är det eller inte beror på processorn.

Jag brukar kolla testprogram typ HW-monitor mot temperaturerna enligt BIOS och mot nVidias testprogram har inte sett några markanta avvikelser för HW-monitor för de CPU och moderkort jag använt.

Däremot att spänningarna i HW-monitor kan var helt i det blå, typ +1,53V för +12V.

 

Att jag reagerar mot +63C beror på att de datorer jag byggt med Intel Quad brukar ligga mellan +50 och +55 vid full belastning med testprogram och ett "nybygge" med AMD Athlon II X4 640 3GHz ligger med +25C moderkort och +35C CPU i BIOS vid starten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte riktigt hålla med om att 63 grader är mkt medan man ser på en full HD film i 1080. Processorn är en AMD Athlon 64 X2 6000+ (Den äldre versionen på 125w)

I Idle med diverse program som FTP server, Wamp, uTorrent etc som arbetar dygnet runt så ligger CPU'n på ca 45-50 grader.

Fast skulle det vara processorn som går för varm så borde samma fenomen hända med det andra grafikkortet som går betydligt varmare än det nya.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att detta skall påverka dina konstiga streck i bilden, men vilket program använder du för att spela upp HD film?

 

Det finns program som klarar att spela HD1080 film och Bluray som nästan helt och hållet använder grafikkortet för detta, med bättre resultat och processorn (CPU) belastas i princip inte alls. Tempen på CPU går ju ned då också som en följd.

 

Denna artikel beskriver fördelarna med att låta grafikkortet hantera allt detta samt hur man kan sätta upp gratisprogrammet Media Player Classic Home Cinema.

Guru3d.com - Accelerate x.264 1080p movies over the GPU Guide

 

Sedan finns ju naturligtvis andra betalprogram som också utnyttjar grafikkortet bättre och nästan helt avlastar processorn (CPU). Grafikkortet gör ju vissa saker bättre än vad CPUn klarar av. Behövs ingen speciell codec då som belastar CPU och denna klarar heller inte av image enhancement lika bra som grafikkortet och dess GPU.

 

Det betyder att du då kan använda CPU för andra saker samtidigt som du tittar på HD1080 film eller Bluray - och få bättre kvalitet.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Media player classic + ffdshow + Haali (tvingat via MPC) för att få bästa bild/prestanda.

Har testat med diverse filter och codecs men har ständigt kommit fram till att denna setup har varit bäst.

När jag ser på film (då problemet syns) så har HTPC'n enbart jobbat med detta förutom bakgrundsprogram, inget annat som surfande eller spel i bakgrunden.

 

Ännu en sak som jag har glömt att nämna är att TV'n klarar 75hz i 1080, både enligt spec och med gamla grafikkortet. Men för att få ut 75hz med nya grafikkortet så måste jag "tvinga" den inställningen även om grafikkortet ska klara det.

Sänker jag till 50hz så syns samma sträck, går jag ännu lägre till 30hz så försvinner sträcket plötsligen.

Så summan av kardemumman så verkar det vara en konflikt mellan upplösning vs hz som spökar, men varför vette tusan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen.:rolleyes:

 

Ja det är skumt med strecken, längden på HDMI kabeln skall väl inte påverka detta??

 

Däremot funderar jag på frekvensen med den höga upplösningen, om det är som du säger att detta kan orsaka problem?

 

Nu är jag väldigt osäker på följande, någon annan kanske kan bekräfta eller korrigera mig.

Men DVI har ju olika standarder och för högre frekvenser än 60Hz med höga upplösningar så måste man använda DVI med dual link och på vissa grafikkort med dubbla DVI utgångar så är det ibland bara den ena som har DVI dual link och den andra DVI single link. Så är det på mitt XFX Radeon HD5830 grafikort.

Alltså att det blir problem att driva en bildskärm med högre frekvens än 60Hz och hög upplösning via DVI single link anslutning. http://en.wikipedia....terface#Digital

Då skulle du kunna testa med DVI dual link porten med konverter till teven (om du har en sådan) fast då måste du plocka ut ljudet separat.

 

Å andra sidan kör du med HDMI 1.41a så skall detta inte bli något problem.

 

Men bor du nära Kjell & Company så tillämpar dom öppet köp och brukar vara tillmötesgående om man vill testa en kabel och sedan lämna tillbaks denna - fast förpackningen är bruten. I allafall på Östersundsbutiken brukar det aldrig vara problem med sådant.

 

Och du har inte överklockat grafikkortet? För detta kan ge problem också pga. standard frekvensen vid idle av GPU sänks då till lägre än standard - gäller vissa modeller dock.

Då kan man få sådana linjer på skärmen.

 

Har du senaste drivrutinerna?

Annars hämta hela paketet Catalyst Control Center (innehåller drivrutinerna).

Nuvarande är CCC ver. 11.11 och 11.12 kommer i december.

Välj Desktop graphics, Radeon HD series, Operating system and 32 or 64bit:

http://support.amd.c...SupportHub.aspx

 

Har du registrerat ditt kort med serie nr. och inköpsställe hos XFX?

Du får visst utökad garanti och gratis support. Dom är rätt snabba på att svara på support frågor, nån dag bara. http://xfxforce.com/...lp/Support.aspx

 

Hoppas du får till det.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det här som är bra med ett trevligt forum. man läs sig alltid något nytt :)

Trots att jag har mekat med datorer i nästan hela migg liv så har jag aldrig stött på dual/single link. Har försökt googla fram vilken som är vilken på mitt kort, men hittade ingen information om det.

Testade iaf att byta till andra DVI kontakten men det blev ingen skillnad, samma vita sträck syns. Sträcket syns som mest om man kollar på lågupplösta Xvid filmer.

 

Kabel är enbart 2 meter lång och drivrutiner håller jag alltid "up to date"

Det har sina nackdelar att bo mitt i skogen i ingenstans, speciellt då man behöver hårdvara :) Så enklast blir nog bara att beställa en HDMI kabel i blindo och hoppas att det löser problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå DVI kabeln, hur ser den ut i kontaktänden?

post-73434-0-40443200-1322768877_thumb.png

 

 

Men HDMI blir nog bäst och denna kan ju överföra ljudet också, men då måste du öppna ljud enheter i Kontrollpanelen och välja HDMI som standard ljudenhet (om du vill överföra ljudet via HDMI).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En snabb koll så såg jag att det är en DVI-D single link, så det förklarar den saken :)

Frågan är bara varför det funkar fin fint med det andra grafikkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...