Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur får jag Firefox och Adobe Flash att gilla varandra?


hubbemannen

Rekommendera Poster

Hej!

 

Min Firefox (8.0.1, engelsk, på engelskt XP SP3) visar bara en platshållare för Flash Player och spelar aldrig upp nånting. I platshållaren förkunnas att Firefox stängt av (disablat) "an outdated version of Adobe Flashplayer, for security reasons".

 

I listan över Firefox-plug-ins finns inte Flash playern med; hade väntat mej att den skulle finnas där, markerad som disabled.

 

Hämtar hem en fil från Adobe som påstås installera det här plugg-innet till Firefox, men det resulterar bara i att installeraren säger att den nerladdade installationen inte kunde konfigureras och någon Flash player syns inte till.

 

Nånstans såg jag ett tips om att disabla Adobe Reader och stänga ner Firefox när installationen skulle göras - det hjälper inte, samma usla resultat!

 

(Varianten för Internet Explorer funkar dock)

 

Vad ska jag göra för att Firefox och Flash Playern ska spela ihop?

 

Tack för hjälpen.

 

Mvh

Hubbemannen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jannejanne!

 

Tack för ditt förslag, men ursäkta en yngling - vad är meningen med att backa från version 8 till version 3 av Firefox???

 

Ser nog helst att jag får senaste versionen av Firefox att spela med senaste versionen av Flashplayern.

 

Mvh

hubbemannen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad är meningen med att backa från version 8 till version 3 av Firefox???

 

Meningen är att få något som fungerar.

Den senare versionen kan bara vara uttryck för klåfingrighet hos nån utvecklare.

Många gillar att köra senaste versionen.

Men då måste man ju vara beredd på problem.

 

Det är ingen självklarhet att nått senare är bättre.

http://www.idg.se/2.1085/1.151916

 

Det finns ett uttryck

If it ain't broke, don't fix it.

 

Där jag själv märkt nackdelen med senaste versionen är grafikdrivare enligt rekommendation från AMD/ATI eller nVidia. Min erfarenhet är att de grafikdrivare som funkar bäst är de grafikdrivare som användes när grafikkortet kom ut och användes vid testerna på olika hårdvarusiter. Eller möjligen något nyare grafikdrivare. Buggfixade som jag ser det.

Fundera över varför ATI/AMD och nVidia rekommenderar drivare som i många fall ger sämre resultat än äldre drivare.

 

Och vad det gäller Windows har jag 6 ggr på 16 år upplevt att Windows uppgradering inneburit att datorn inte funkat. Bara återgå till äldre version.

 

Och man kan fundera över varför XP är mycket vanligare än MS senare/nyare Vista.

http://gs.statcounter.com/#os-ww-monthly-201010-201110

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerat om Flash? Dvs testa att avinstallera allt som har med Flash att göra på datorn. Alla plugins för IE och FF och annat du kanske har installerat.

Ladda sedan hem senaste version och installera denna för de webbläsare du vill att den ska fungera.

 

Att backa till gammal version av FF rekommenderar jag inte. Flash fungerar utmärkt med senaste version av FF, problemet är alltså inte generellt i webbläsaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Monshi!

 

Tack för ditt förslag. Avinstallera/ominstallera kan nog bli lite kul.

 

Som tidigare sagts "ser" inte Firefox Plug-in-hanterare den version av Flash-spelaren som den så stolt deklarerar att den minsann disablat.

Någon Firefox Flash-plug-in syns inte heller i Kontrollpanelens Add/Remove Programs.

Däremot finns Adobe Flash Player 11 Active X i Add/Remove Programs. (Detta är det enda "Flashiga" som finns där).

 

Det är nu det roliga kan börja:

Avinstallera Adobe Flash Player 11 Active X

 

Installera Firefox-plugg-in först och sedan ActiveX:en för IE?

Om jag börjar med ActiveX:en för IE hamnar jag väl i samma läge som jag redan är, eller???

Ska man tro att ActiveX:en för IE blir sur om jag börjar med att installera Firefox-plugg-in?

 

Finns det nåt sätt att säkra sej mot att åter hamna i samma dead end som jag är i nu??

Suck, vad livet är besvärligt ibland!

 

Det allvetande Googlet berättar på sina ställen att det kan vara ett elände att hitta och avinstallera alla Flash-rester som ev. kan finnas på en Windows-dator. Förslag på hur jag hittar andra Flash-rester och tar bort dem?

 

Ibland pratas det om Adobe Flash-Player, ibland om Macromedia Flash-Player. Är det samma sak?

 

Mvh

hubbemannen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monshi skriver

Flash fungerar utmärkt med senaste version av FF, problemet är alltså inte generellt i webbläsaren.

FF och Flash funkar för Monshi. Alltså inga problem med FF och Flash.

 

Min slutsats blir att felet ligger i din dator, hubbemannen.

 

En vanlig orsak till datorstrul är skador på hårddisken. Kolla hårddisken med hårddisktillverkarens testprogram.

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

 

Problemet är löst. Man kan tydligen ta hem en Flash-installation i två "smaker", där den ena nog innebär att man tar hem en "starter" och denna i sin tur tar hem resten via nätet. Den andra varianten innebär att man tar hem allt som behövs i "ett paket".

 

Om man väljer det senare sättet så låter sej Flash-plugg-innet för Firefox installeras, så nu spelar det som det ska.

 

Det var väl tur jannejanne att du listade ut att problemet låg i min dator! Det hade jag aldrig kunnat tänka ut själv.

 

Mer specifikt hänger det antagligen samman med att brandvägg och/eller antivirusprogram hindrade "startern" att göra sitt jobb. Underligt dock att dessa inte poppade upp ett meddelande som förkunnade hur duktiga de varit som stoppat förmodat slemma nätaktiviteter. Kör Norton Internet Security.

 

Mvh

hubbemannen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...