Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bygga sida som annan person kan editera online senare ?


Hexxx

Rekommendera Poster

Halloj! Jag är en gammal old school html ulv... Photoshop är mitt område och html men inte den "moderna vägen" att göra sidor men mycket funktioner etc.....

 

Nu har jag en kompis som vill att jag bygger en sida rakt upp och ner och sen vill hon kunna gå in och göra egna inlägg, ändra lite lätt sådär.... Typ senaste nytt, öppettider eller skriva god jul osv.

 

Finns det någon typ av mjukvara man kan installera som backend om man gör en helt vanligt html sida ? Tänkte om det finns nåt enklare program/backend man kan komplettera upp en vanlig handgjord sida med ?

 

Wordpress, Joomla, Drupal osv ... Dom verkar superb med skins och allt men jag har bara inte tid att lära mig alla detaljer just nu därav min fråga.

 

Tips är mer än välkommet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade tidigare en funktion som gjorde att man kunde öppna html-sidan i en editor i webläsaren. Det var ett enkelt asp-script. Man fick upp html-koden i en textbox och det fanns en spara knapp. Superenkelt men inte speciellt effektivt. Det finns numera olika typer av html-editorer så man kan få syntax highlighting och verktygsrad för hjälp med kodandet.

 

Men det är fortfarande ett väldigt enkelt och inte speciellt kraftfullt sätt att redigera sin sida på.

 

Gjorde en snabb sökning på att hitta en färdig sådan funktion. Själva editorn är enkel att hitta. Verkar vara lite knepigare att hitta själva skriptet som öppnar och sparar filen.

 

Vilket programspråk används på servern förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser att det är lönt att ta sig tid att lära sig WordPress.

Lätt att ändra i teman och att konfigurera inställningar och plugins.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stormuffin får tacka för inputs. Har gått och tänkt på det där också och jag får googla runt lite och se vad som finns. Det vore högst intressant att veta vad många webhotell har för "automatiska bygga hemside program" och sen installera upp det, designa om mallen och sen låta min kompis gå in och editera själv med i princip bara lite text och bilder.

 

Stjärna: Instämmmer faktiskt med dig men som jag skrev innan finns inte tiden så resultatet blir att jag inte kommer göra det alls. Däremot kommer jag nog låsa in mig med wordpress en vecka framöver för jag märkte att det har rätt bra potenial =)

Verkar inte direkt "svårt" men som vanligt så blir all kreativitet helt fel när man inte är van vid programet/programmen och får leta som en idiot för enkla saker som går på löpande band med det man är van vid redan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Det vore högst intressant att veta vad många webhotell har för "automatiska bygga hemside program" och sen installera upp det, designa om mallen och sen låta min kompis gå in och editera själv med i princip bara lite text och bilder.
Många kör Wordpress :)

Håller helt klart med Jonas, det är värt att "lära" sig att anpassa Wordpress. Dessutom går det fort och finns massor med bloggar och andra resurser där du kan hitta guider, hjälp och tips.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...