Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Importera Exceltabell från en annan arbetsbok


Isaklund

Rekommendera Poster

Hej,

Jag skulle vilja importera en lista till ett Excelblad från ett annat Excelblad, helst så att det ser ut som när man importerar en tabell från en databas.

 

Min datafil uppdateras varje vecka och den går enbart att importera som en ny arbetsbok. I en separat arbetsbok gör jag en analys. Min tanke är att jag i min

analysarbetsbok automatiskt kan uppdatera tabellen som hämtas från databladet.

 

Låter som något som borde kunna göras, men jag hittar inte hur.

 

Tack för alla svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan hantera andra arbetsböcker precis som du hanterar en databas. Dvs skapa en ODBC-fråga som du uppdaterar. Det borde fungera.

 

ta en titt på de alternativ som finns för import av data från andra källor till Excel, finns några alternativ som nog alla ger dig ungefär vad du önskar.

När frågan är uppställd fungerar den som vilken databasfråga som helst, högerklicka i området och välj Uppdatera och den hämtar alla nya data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan använda "Befintliga anslutningar under flik "Data". Välj sen "Bläddra efter fler" längst ner till vänster och sen letar du upp din excelfil och väljer den.

 

Nästa gång du ska ha fatt i samma excelfil från samma excelfil så går du in på "Anslutningar" så ligger "Arbetsboksanslutningen" färdig att användas".

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan använda "Befintliga anslutningar under flik "Data". Välj sen "Bläddra efter fler" längst ner till vänster och sen letar du upp din excelfil och väljer den.

 

Nästa gång du ska ha fatt i samma excelfil från samma excelfil så går du in på "Anslutningar" så ligger "Arbetsboksanslutningen" färdig att användas".

 

Tack, fungerar perfekt.

En inställning jag fick göra var att i egenskaperna för Arbetsboksanslutningen (Data, Anslutningar) avmarkera ”Fråga efter filnamnet vid uppdateringen”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...