Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med tv-mottagning i bostadsrätt


enoc

Rekommendera Poster

Beskrivning: Jag bor i en bostadsrätt där vi har kabel-tv, men har också ett fritidshus där jag tar emot tv via en takantenn. Alltså har jag under vinterhalvåret (då jag inte är så mycket i mitt fritidshus) en "extra" tv och en "extra" digitalbox. Den signal jag får in i lägenheten är vad jag förstår ingen "ren" antennsignal så jag kan inte koppla digitalboxen direkt till detta antennuttag, men jag har funderat på om jag skulle kunna ha en antenn t ex på min balkong. Jag har 29 km till en stor tv-sändare och jag har testat med en inomhusantenn, men det går inte. Skulle en gitterantenn kunna fungera? Går det att göra om en kabel-tvsignal till en "ren" antennsignal? Jag ber om ursäkt om frågorna verkar dumma - jag kan alldeles för lite om sånt här, men jag vore väldigt tacksam om någon hade ett tips så jag kanske skulle kunna använda min extra tv när frun och jag inte vill se på samma program - för det händer!!! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa en utomhusantenns för de kanalband som TV har hos dig. 29km är ingenting för en TV-sändare.

Du kan inte använda en digitalbox för marksänd TV sk DVB-T som avkodare för kabel-TV som hanterar DVB-C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar. Menar du alltså att jag borde klara mig med en utomhusantenn exempelvis på min balkong (det är inte så lätt att sätta antenner utomhus i en bostadsrätt)

Ingvar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se bara till så du får sätta upp en sådan yttre antenn på din balkong, har du otur, och någon tycker den är i vägen, eller att den förfular balkong/fasaden, så kan föreningen ålägga dig att plocka ner den.

 

 

 

Deletar samtidigt ditt inlägg som bara har ditt eget citat, gör ingen nytta i tråden.

------------------------------

Laso - Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det skall räcka med en utomhusantenn och digitalbox för marksänd TV.

 

 

Finns inget som säger att det SKA räcka,, beror lite åt vilket håll balkongen är riktad. är den riktad så att man kan ha anrennen mot masten så finns det förusättningar att det ska KUNNA gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Balkongen är riktad åt rätt väderstreck för sändarmasten, men det finns hus i vägen. Ska jag testa en s k gitterantenn - vad jag förstår är en sådan mindre känslig för reflektioner, men det är kanske gränsfall när det gäller avståndet till sändaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...