Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hindra autostart av progrem


lmeohs

Rekommendera Poster

Till att börja är frågan varför du vill stoppa Ad-Aware och vilken del av Ad-Aware det är du vill stoppa, samt vilken version av Ad-Aware.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia har inte ett dugg med att göra till dina skäl att hindra Ad-Aware att starta när du startar datorn. Att begära uppgift om detta är ett intrång i din personliga integritet så bry dig inte om att svara på detta!

 

Vilken version av Ad-Aware du har spelar heller ingen roll. Du stänger av startfunktionen genom att stänga av Ad-Awares start i MSConfig.

 

Gör så här:

 

1. Klicka på Windowsloggan (om du har Windows Vista eller Windows 7) eller Start (om du har äldre versioner av Windows) som du hittar i nedre vänstra hörnet.

2. I sökfältet du får upp skriver du msconfig

3. Tryck på Enter (även kallad Retur) - knappen och ett nytt fönster öppnas.

4. Klicka på fliken "Tjänster" och leta upp allt som har med Ad-Aware att göra. Ta bort bockarna i rutorna för programmet.

5. Klicka på fliken "Autostart" och gör samma sak här.

6. Klicka på knappen "Verkställ" och sedan "OK".

7. Nu vill datorn starta om för att de nya inställningarna skall gälla. Gör så.

8. Om du använder äldre versioner av Windows än Vista och 7 kommer du kanske att få en informationsruta om att konfigurationen har ändrats och Windows vill ändra tillbaka. Välj att inte ändra samt att rutan inte skall visas vid nästa start.

 

9. Nu startar inte Ad-Aware när datorn startas.

 

Om programmet inte har en inbyggd funktion för att välja bort start med Windows kan du alltid gå in i msconfig och stänga av funktionen här.

 

Vänligast

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju väldigt konstigt för drivrutinen ska ju vara laddad efter en korrekt installation. Men man ska ju inte stänga av den utan att veta vad det innebär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det är ju bra att det är så för dig. För mig är det inte solklart om man vill ha drivrutinen igång eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågeställaren ber om att få svar på hur man hindrar Ad-Aware från att starta. Om du är osäker på hur det görs och dessutom avkräver frågeställaren uppgifter som du inte har med att göra, varför ger du dig in i tråden då?

 

Det angår inte dig varför frågeställaren vill hindra Ad-Aware från att starta. Det är frågeställarens ensak.

 

Du antyder också att frågeställaren inte förstår vad det innebär att hindra Ad-Aware från att starta. Det ger ett intryck av att du anser frågeställaren är dum och du så mycket bättre vetande. Utgå istället från att frågeställaren är medveten om sitt val. Frågeställaren har ju självmant installerat Ad-Aware av goda grunder som frågeställaren själv ansett finns.

 

Det vore så mycket bättre om du, när du ger din in i tråden, besvarade frågan utan att kränka frågeställarens integritet samt nedvärderar frågeställarens kunskap kring konsekvenserna om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte det minsta osäker på hur man stänger av olika delar av Ad-Aware, jag har det installerat själv. Jag är ingen tankeläsare och utifrån den ursprungliga frågan kan jag inte vara säker på om frågeställaren t ex även vill ha drivrutinen avstängd (vilket den ju inte blir när man följer ditt svar). Därför frågar jag efter syftet så att jag kan ge ett korrekt svar i stället för att gissa och besvara frågan utifrån vad jag har gissat mig fram till.

 

Om jag hade fått svar på vilken version av Ad-Aware det gäller så skulle jag ha gett exakta namn på det som frågeställaren skulle leta efter i Autostart resp. Tjänster i stället för att bara skriva att frågeställaren ska leta reda på dem själv.

 

När jag ställer en fråga om något jag inte kan, föredrar jag en svarare som frågar om det som kan ha betydelse i stället för att gissa sig till vad jag menar.

 

Cecilia har inte ett dugg med att göra till dina skäl att hindra Ad-Aware att starta när du startar datorn. Att begära uppgift om detta är ett intrång i din personliga integritet så bry dig inte om att svara på detta!
Om det var jag som hade ställt en liknande fråga skulle jag inte tycka att min fråga var mer intrång i min personliga integritet än om jag undrar vad jag ska köpa för dator och får tillbaka frågan om vad jag ska använda datorn till. Det senare brukar väl du vara intresserad av att få veta när du har besvarat frågor om datorinköp.

 

Naturligtvis anser jag inte att någon frågeställare är dum, däremot är inte alla så kunniga som du. Detta är en ny medlem så det finns inga tidigare inlägg att läsa för att utröna kunskapsnivån hos denna frågeställare. Något av mina syskon, utan särskilt mycket datorkunskaper, skulle mycket väl ha kunnat ställa samma fråga utan att ha någon aning vad olika alternativ innebär och om där finns bättre sätt att lösa det problem som de har, likaväl som en datorkunnig kompis men som var ny just när det gäller Ad-Aware. Min slutsats är alltså att det är okänt på vilken kunskapsnivå som frågeställaren befinner sig. Därför frågar jag en del för att ta reda på det i stället för att förutsätta något. Därefter går det att skriva ett svar som passar frågeställaren. De flesta frågeställare brukar uppskatta det i stället för att man gissar sig till något och svarar antingen på för hög eller låg nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursprungsinlägget i tråden:

 

Hur hindrar man programmet AD-aware från att starta automatiskt när PC'n startas?

 

Du behöver inte veta VARFÖR frågeställaren vill hindra programmet från att starta för att besvara inlägget. Den frågan är inte relevant och en kränkning av frågeställarens integritet! Du behöver inte heller veta kunskapsnivån. Skulle den brista kommer frågeställaren att återkomma.

 

Om det var jag som hade ställt en liknande fråga skulle jag inte tycka att min fråga var mer intrång i min personliga integritet än om jag undrar vad jag ska köpa för dator och får tillbaka frågan om vad jag ska använda datorn till.

 

Om du ställer en liknande fråga som frågan i tråden "Vad skall jag köpa för dator?" besvarar jag den INTE på liknande sätt som du gjort genom att fråga "VARFÖR skall du köpa en dator? ". Den frågan är inte relevant och en kränkning av din integritet. VARFÖR har jag inte med att göra.

En fråga om VAD du skall använda datorn till i huvudsak är relevant eftersom det finns 10000-tals varianter av datorer. VAD-frågan är till för att optimera och begränsa urvalet så det blir hanterligt. Får jag svar på VAD du skall använda datorn till frågar jag dig inte om VARFÖR du skall använda datorn till det du tänker göra. Det är din ensak.

 

Om din fråga är lika tydlig som i det aktuella fallet med Ad-Aware, "Jag skall köpa en dator och använda den till ......., vad skall jag köpa? " , behöver jag inte fråga dig om VAD du skall använda datorn till. Jag frågar inte heller VARFÖR du skall använda den till det du valt. VARFÖR har jag inte med att göra, lika lite som du har med att göra varför någon vill hindra Ad-Aware från att starta. Jag behöver inte veta din kunskapsnivå för att besvara frågan. Behöver du mer information lär du återkomma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte heller veta kunskapsnivån. Skulle den brista kommer frågeställaren att återkomma.
Nu är det ju så att många inte återkommer om svaret ligger på för hög nivå eftersom de då drar slutsatsen att något är väldigt besvärligt att göra och att de inte klarar av det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju så att många inte återkommer om svaret ligger på för hög nivå eftersom de då drar slutsatsen att något är väldigt besvärligt att göra och att de inte klarar av det.

 

Det berättigar dig inte till att begära att få veta VARFÖR någon inte vill att Ad-Aware startar med Windows. Frågan om hur man hindrar Ad-Aware från att starta går att besvara på ett lättförståeligt sätt ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...