Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ntldr saknas


jejo07

Rekommendera Poster

Hej igår kväll tänkte jag att jag skulle defragmentera hd C på min dator eftersom jag tänkte att min dator skulle köras snabbare eftersom det verkade ta lång tid lät jag den stå över natten.

På morgonen hade datorn hängt sig på windows avslutas så jag stängde av den manuellt och startade om den och nu står det bara NTLDR saknas pressctrl alt delete för att starta om.

Jag har googlat på detta problemet och windows har nåt man ska skriva till disc för att fixa men mitt andra problem är att min dvd cd läsare aldrig har fungerat så nu vet jag inte vad jag ska göra finns det nåt man kan boota från usb eller några andra förslag så jag kommer in i min dator vore väldigt tacksamt

 

Mvh. Jenny

 

Jag gjorde detta i kontrollpanelens prestanda och underhåll ordna om objekt på hårddisken så program körs snabbare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för Windows?

 

Är det en märkesdator, en egenbyggd dator eller byggd av en affär?

 

Hej Cecilia datorn är en packard bell UTOW-LIM köpt på elgiganten för 4år sen

Den har windows xp

Det enda som är bytt är nätagget som pajade för 1 månad sen.

 

Vet inte riktigt mer vad datorn heter precis men på klistermärkerna står det Intel celeron D processor 341

512MB

80gb

RW DvD-R/RW

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i bios kan jag inte välja vindows
Du ska alltså välja att BIOS ska starta datorn från hårddisken och inte från CD-skiva mm. Kan t ex heta "Boot order" i BIOS.

 

Din dator lär väl ha en återställningspartition varifrån det går att ominstallera XP. Man startar återställningen normalt genom att trycka på någon särskild tangent tidigt i uppstarten. Har du tur har Packard Bell lagt in en reparationsinstallation men annars så är det total återställning till leveransskick som gäller.

 

Om du inte har säkerhetskopior på alla viktiga filer kan du använda guiden http://www.alltomwindows.se/forum/index.php/topic/21771-raedda-data-med-puppy-linux/ för att rädda alla viktiga filer med hjälp av ett USB-minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen nu har jag ominstallerat windows och datorn fungerar men när jag skrollar ner på en sida så hänger inte bilden med riktigt och så har det inte varit innan.

När jag köpte datorn vet jag att jag fick köpa ett annat bildskärmskort till den för att den skulle fungera att koppla till tv skärmen.

Elogiganten installerade detta också. Nu minns jag inte riktigt om detta hette grafikkort eller om det är samma sak.

Hur som helst så om jag klickar på skrivbordet och väljer egenskaper och sedan inställningar avancerat bildskärmskort så står det inte tillgängligt under detta på alla poster under kortinformation men går jag in på egenskaper så står det att den här enheten fungerar korrekt.

Kan detta lösas eller varför hänger inte bilden med?

 

Sen fick jag ett problem till datorn hittar inte min usb stick till mitt trådlösa internet själv utan vill att jag ska söka efter den men den hittar den ändå inte jag fick en skiva till den när jag köpte den men som sagt cd enheten fungerar ju inte.

Och förra gången installerade datorn den automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den har nu hittat mitt trådlösa internet men den ansluter och försvinner hela tiden

Scrollningen blev bättre när jag hittade nya drivrutiner men jag vet inte vilken skärmupplösning jag ska ha för att få större text och ikoner på datorn den enda som passar är liten text 1280*1024

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätverkskortet heter realtek RTL8139/810x family fast ethernet NIC

Det är ett nätverkskort för nätverkskabel.

 

 

den har nu hittat mitt trådlösa internet men den ansluter och försvinner hela tiden

Scrollningen blev bättre när jag hittade nya drivrutiner men jag vet inte vilken skärmupplösning jag ska ha för att få större text och ikoner på datorn den enda som passar är liten text 1280*1024

Vilken skärmupplösning som är bäst beror på storleken på skärmen och då framför allt inte den fysiska storleken i cm utan hur många bildpunkter (pixels) som skärmen har. Förutom att pröva olika upplösningar, dvs sådant som 1280*1024, kan du pröva med olika DPI-värden, se //eforum.idg.se/topic/332726-installning-av-bildskarm/page__view__findpost__p__1560247
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok förlåt kan det heta NVIDIA Geforce 6200?

Allt har löst sig nu utom trådlös nätverksanslutning.

Den hittar telia gateway och den söker så står det trådlös nätverksanslutning 2 är nu ansluten signalstyrka mycket stark i 3 sekunder sen blir det rött kryss 3 sekunder osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1)Datorn hänger inte med?

Testa och stäng av / avaktivera Flash i din webbläsare.

 

2)Många andra trådlösa nätverk i den kanal du använder. Kolla upp vilka trådlösa nätverk som finns i din närhet och välj en kanal som inte de andra använder.

Tänk på att endast kanal 1, kanal 6 och kanal 11 inte stör varandra alls.

Och det kan vara smart välja en kanal med svaga trådlösa nätverk på närliggande kanaler, inte starka.

 

3)Vilken kryptering använder du?

När vi hade ett litet äldre Netgear WiFi nätverkskort och en äldre Netgear router gick det inte köra kraftigare kryptering än WEP 64 bit.

För då blev det trådlösa smärtsamt segt.

 

(Lösningen, bra kryptering, WPA-PSK och snabbt blev ny router Linksys WRT54GL och ny WiFi D-Link DWA-140 )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok förlåt kan det heta NVIDIA Geforce 6200?

Allt har löst sig nu utom trådlös nätverksanslutning.

Den hittar telia gateway och den söker så står det trådlös nätverksanslutning 2 är nu ansluten signalstyrka mycket stark i 3 sekunder sen blir det rött kryss 3 sekunder osv.

Hur har det gått för dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...