Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

datorbygge-allt värkar funka men det kommer inte upp någonting överhuvud taget på skärmen.


Linan

Rekommendera Poster

Hej har byggt en dator med mest nya delar fast med begangnat grafikkort och processor. När jag kopplar in datorn och startar den så börjar alla fläktar snurra och alla lampor lyser. Men det kommer inte upp något på skärmen när jag sätter på datorn.

 

Mitt grafikkort är som sagt beg och han jag köpte det av sa att det funkade men det kan ha blivit utsatt för statiskström eller dylikt. Men fläkten på kortet snurrar.

 

Finns det något bra sätt att ta reda på felet eller kolla om det är graffikkortet som inte funkar?

 

Här är mina delar :Antec PowerSupply (PSU) High Current Gamer 620W, msi 9800 gtx+, lCooler Master Elite 430, ASRock 870 Extreme3 R2.0, Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x4GB) (CL9) (CMX8GX3M2A1600C9), AMD Phenom X4 Balck Edition, Sony Optiarc Intern DVD±RW AD-7280S-0B Svart och en begangnad hårddisk.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Piper det något om datorn?

Ett pip = allt är okej

Flera pip = något är galet.

 

om du tar ur grafikkort (eller allt minne) piper den då?

 

om inte, är PC-högtalaren inkopplad? Om den är det då har datorn inte ens klarar inledande POST-test vilket tyder på ett allvarligt fel.

 

Eller är det som så att den startar upp, laddar exempelvis från en installationsCD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Piper det något om datorn?

Ett pip = allt är okej

Flera pip = något är galet.

 

om du tar ur grafikkort (eller allt minne) piper den då?

 

om inte, är PC-högtalaren inkopplad? Om den är det då har datorn inte ens klarar inledande POST-test vilket tyder på ett allvarligt fel.

 

Eller är det som så att den startar upp, laddar exempelvis från en installationsCD?

 

 

 

 

Moderkortet stöder processorn. Men jag hadde installerat hötaleren fel kontakten satt uppchoner. Nu ger datorn ifrånsig ett starkt långt pip/tjut villket jag har fått fram till ett alvarligt fel... Finns det risk för att det är processorn efftersom den är begangnad. Det står nämligen att om grafikkortet är trasigt ger datorn ifrånsig ett visst antal pip. Några ider på åtgärder???

 

Men jag hadde glömt att koppla in strömen till grafikkortet och nu låter det ingen ting igen när man startar. Utan grafikkort och ram minnen låter det inte heller något när man startar. Ider är välkomna!

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs i manualen för moderkortet vad pipet ska betyda. Står ibland där. Ett annat sätt är att om du misstänker grafiken, plocka ur grafiken och se om den piper på samma vis... fast det har du visst testat, den borde pipa en kanonad av ljud då den upptäcker att grafik/minne inte finns där det ska.

 

Ofta är pipen kopplade till vilket BIOS som finns i datorn, om inte info finns i manualen kan man finna vanliga pip-koder på nätet:

http://www.pcguide.com/ts/x/sys/beep/ami.htm

till exemplen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ditt minne Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x4GB) (CL9) (CMX8GX3M2A1600C9) finns inte med på ASRocks Memory Support List

 

Ej heller finns minnet med på listan över minnen som Corsair garanterar skall fungera med ditt moderkort:

Corsair Guaranteed-Compatible Memory for your ASRock 870 Extreme3

Men kontrollera detta om jag missat något.

Det kan ställa till bekymmer.

 

Och för att få Dual channel funktion skall minnena monteras i slot A1 och B1 (Blåa kontakter) eller i A2 och B2 (vita kontakter).

 

Har du kontrollerat at minnena sitter monterade och nedstoppade riktigt, så att låsningen på sidan "klickat i"?

 

Har du kontrollerat moderkortsdistanserna, rätt antal och i rätt postion på moderkortsplåten, så dessa stämmer med moderkortets monteringshål?

Annars blir det risk för kortslutning mot ledabanor, lödpunkter och komponenter på undersidan av kretskortet.

 

Har du kontrollerat att ATX 24pin strömkontakt samt ATX 12V strömkontakt är korrekt monterade?

 

Har du kontrollerat alla övriga kontakter - precis allihopa?

 

Som Larsas påpekar så kan dr. Debug användas och det hittar du i Manualen sidan 30

Då använder du hex koden som visas här:

post-73434-0-18490500-1320653117_thumb.png

 

Men du har fel minnen och felet kan härröra från dessa eller felaktigt monterad processor eller ett felande eller ej nedstoppat grafikkort i PCI-E kontakten riktigt.

 

Kolla dr.Debug - efter att du kontrollerat moderkortsdistanserna som är absolut viktigast.

Mvh

 

[Edit] ASRock Beep codes dessa är endast korta pip ljud och det är nog inte ett sådant du hör, utan kanske ett ljud från någon krets eller annat, resonansljud, tyder som sagt på ett allvarligt fel.Var kommer ljudet ifrån, den lilla chassihögtalaren som ansluts med 2 pinnar på moderkortets kontakt nr. 21 (under dr.Debug displayen)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa få igång den med enbart ett minne. Ofta lättare än med två.

Går den igång, gå direkt in i BIOS och kolla minnesspänningen och jämför med vad som står på minnet. Och ändra minnespänningen vid behov till det värde som står på minnet.

Och som redan sagts, att inte välja ett minne som som finns med på moderkortstillverkarens lista över testade och godkända minnen är att välja ta risken att få det du har just nu: svart skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för hjälpen!!! Med hjälp av dr debug samt att jag starta med ett RAM minne så har jag fått igång allt :)

 

Men ere helt kört med ram minnena! Anars hur gör man så att man kan köra med båda stickorna???

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar datorn oavsett vilket av minnena du har i datorn, bara det sitter där ensamt?

 

Det gäller att sätta dem i rätt slottar när det sitter i par men det borde vara tydligt färgmarkerat hur de ska sitta. Eller stå i manualen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anars hur gör man så att man kan köra med båda stickorna???

Ja det har jag ju skrivit:

 

Och för att få Dual channel funktion skall minnena monteras i slot A1 och B1 (Blåa kontakter) eller i A2 och B2 (vita kontakter).

Öppna Manualen sidan 17-18, samt sid. 12 för layout över moderkortet.

 

Men dina minnen är inte rätt, som jag också skrivit. Det kan fungera, men risken för ett instabilt system som kraschar och ger blåskärmar finns.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...