Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Villkorsstyrd formatering - men för en hel rad


Raez8

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett flertal rader (börjar på rad 5) med information från kolumn A-N. Jag skulle vilja att om ett värde skrivs in i kolumn N så ska denna rad bli markerad med exempelvis grönt. Det bästa hade varit om det blev svart färg då cellen blir tom igen. Det är inget måste men hade varit bra.

 

Testade villkorsstyrd formatering men lyckades inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det ska fungera med villkorsstyrd formatering.

1. Markera A5:N5 och skapa en ny regel för villkorsstyrd formatering.

2. För regeln, använd formeln =($N5<>""). Observera $-tecknet som låser "kontrollcellen" till N-kolumnen men lämnar raden valfri.

3. Ändra det definierade området för villkorsformateringen till önskat antal rader.

 

Hälsningar

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Men hur gör man om man vill att hela raden ska bli färgad om raden innehåller ett värde i området A5:N5? Får inte till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur gör man om man vill att hela raden ska bli färgad om raden innehåller ett värde i området A5:N5? Får inte till det.

Tricket med villkorsstyrd formatering via formler är att hitta en formel som ger SANT/FALSKT och oftast är det lättare att testa fram formeln direkt på bladet först.

Nu är jag inte helt klar över vad du vill åstadkomma, men formeln =(ANTALV($A5:$N5)>0) kanske ger det resultat du vill ha.

 

Hälsningar

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...