Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta ut Vista mot Windows 7?


kalh

Rekommendera Poster

Oj! Flyfisherman, morgonpigg eller nattarbetare...

Nu tappade IE kontakten med Eforum så allt som jag hade skrivit blev borta :angry:

Jag får skriva om det senare... men jag har i alla fall lyckats ta mig in i BIOS och hittat SMART-test och kör nu "Extended test"... bara 47% kvar.

 

Är väldigt tacksam för ditt engagemang och support :thumbsup:

Testen får köra färdigt....

Allt för nu

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Flyfisherman… nu är jag på tråden igen.

Och försöker minnas det som jag skrev … men nu har båda hårddiskarna hunnit testas.

SMART-testet på Hitach 1, completed: 0 error

Körde samma test på Hitachi 2… SMART-testet completed: 0 error

Med risk att bli för tjatig…

Sen vet jag inte, men jag köpte en Uppgradering av Windows 7. Och då sas det att skivan också innehöll eller var detsamma som en fullversion.

I butiken rekommenderade de att jag skulle välja att installera fullversionen.

Kanske jag missförstår dig…

- Uppgradera Vista till Windows 7 då sparas de program och drivrutiner som redan ingår i VISTA som du beskriver det…

 

Men merparten är HP’s programpaket till Vista.. dessa kan jag vara utan.

Det gäller också för de andra i listan...

Programvarorna:

ATI har jag ingen aning om var det kommer ifrån….

Har inget ATI-kort.

På C: finns ATI och ATI Technologies… vissa mappar är tomma, men jag hittade några bilder i jpg.format. Bilderna har väl skickats med av HP…

Min äldre HP har ju ATI kort men det inverkar ju inte här...

Alla Cyberlinkprogrammen är medskickat av HP.

PC Doctor också…

Media Go ingår i Sony Ericsson programserie för mobiltelefoner.

Logitechs Desktop Messenger använder jag inte… medskickat för webbkameran?

 

Windows 7, drivrutinerna för skrivarna, musen, tangentbordet och webbkameran har jag som sagt sparat på ett USB-minne.

Hör till saken att Brother föreskriver att man använder ett speciellt avinstalleringsprogram när man ”uppgraderar från Vista till Windows 7.

Brotherskrivaren är ca 1 år… HP Photosmart C8180 är äldre..

Mus och tangentbord är nyköpta Unifyingenheter…

Webbkameran har några år på nacken…

Grafikkortet har ersatt HP’s Nividiakort GeForce GT9800 och är ett ZOTAC GeForce GT430 low profile. Det var inte lätt att hitta ett kort likvärdigt med originalet. Prestandan är något sämre. Det fick plats men det trådlösa nätverkskortet var i vägen och fick tas bort… Ansluter med fiberkabel.

Drivrutin för W7 har jag som sagt hämtat.

Oavsett vilket installationsätt som jag väljer:

- Uppgradering av Vista till Windows 7…

- Ren installation av Windows 7…

Jag har inte så mycket ”värdefullt” sparat sedan grafikkortet byttes och recovery gjordes av Vista…

Det som jag vill ha kvar har jag bränt på DVD….

Den som hjälpte mig med att skaffa och byta grafikkort rekommenderade en ominstallation av Vista för att eliminera att trubblet med grafikkortet skulle bero på ett mjukvaruproblem…

Så det fick bli så.

 

Är det inte då bäst att välja;

” Ren installation av Windows 7”? :thumbsup:

Och inte vägen över Vista...??

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytt, bytt kommwe aldrig mer igen... till Vista!?

Hej :thumbsup:

Liten lägesrapport...

Det här med Uppgradering av Vista har inte gått bra... att spara allt det gamla.... För mitt problem med dessa ideliga "Uppdateringar konfigureras, stäng inte av datorn..." spökade varje gång som datorn skulle startas om! Svart skärm och inget händer på länge, sedan omstart och i Vista kommer " Uppdateringar...osv".

 

Nu har jag ändrat mig och valt anpassad installation, och hoppas att det skall fungera bättre. Jag slipper i alla fall återkomma till Vista....

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla då inlägg #9 //eforum.idg.se/topic/332606-byta-ut-vista-mot-windows-7/page__view__findpost__p__1559613

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup: Flyfisherman!

Jag fick under bytet till W7 uppmaningen..."Uppdateringar konfigereras, stäng inte av datorn..."

Den skulle ju starta om.

Då efter flera av dessa uppmaningar, så ändrade jag i processen från uppgradering till "Anpassad"...

Då återkom inte "uppmaningen" och bytet till W7 kunde göras färdigt...

Länktipset #9 hade jag studerat, men får läsa noggrannare nu efter det att installationen är "klar"..

Det var bara synd att din föreslagna väg inte fungerade i mitt fall. :(

Har hämtat och installerat en hel del Updates... Om jag nu använder IE 9.0 kan man undra om man skall hämta IE 7.0 och IE 8.0 med tillhörande uppdateringar? Kan man inte helt stänga av dessa påminnelser om att det finns nya Updates...? Vet du det?

Jag är väldigt tacksam för all den hjälp du har ställt upp med :thumbsup:

 

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De uppdateringar som kommer upp i Windows Update är sådana som är till nytta för datorn, så om där visas uppdateringar för Internet Explorer 7 är det nog för att de kom när IE 7 var det senaste men de behövs fortfarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup: Stort tack till dig också Cecilia!

Ni är guld värda...

Kanske att jag såg fel, men jag plockade först hem och lät installera alla uppdateringar utom Internet Explorer...

Sedan gjorde jag valet av webbläsare och tog IE 9.0.

Efter det så fanns det inget för IE 7 0ch 8 att hämta...

 

Så det är väl dags att klippa den här tråden... som kom till mycket på grund av mina problem med Updates.

Dags att ta itu med Java och IE 9.0 och Secunia...?

Tack till dig, Flyfisherman, Mats H och alla andra rådgivare!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...