Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fildelning Linux


Mikael63

Rekommendera Poster

Mera funderingar kring Linux...

 

I Mint kan man högerklicka på mappen Video i Hem-mappen och välja att dela ut, ge gäståtkomst.

Verkar ju lika smidigt som i Windows.

 

På en Windows(Vista) testar jag att visa datorer i nätverket.

(Win)datorer hittas samt en enhet som inte har något namn alls.

Klickar jag på den, eller väljer egenskaper så verkar sökvägen vara \\

Enbart. Ingen åtkomst.

Gissar att det är min Video men att något fattas.

Innan jag fipplar runt själv undrar jag vad som måste göras?

Är mappar i just Hem-mappen olämplig? Varför i så fall?

 

Alla Windowsdatorer ingår i gruppen MSHOME.

Linuxdatorn har jag inte satt att tillhöra något särskilt (=Workgroups eller?) ändrat till MSHOME

 

Samma bekymmer verkar finnas här: http://www.sweclockers.com/forum/17-linux-och-ovriga-operativsystem/1036585-linux-mint-11-fil-server-hjalp/

men något övertydligt svar fanns inte där...

 

 

 

**

Edit: Glömde berätta att man från en annan dator med Linux kommer åt de utdelade filerna utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch!

 

Jag har ju alltid, tills rätt nyligen, mappat en nätverksenhet med NET USE, eftersom det funkar bra, men just denna gång tänkte jag "bläddra" på nätverket.spank.gif

 

Läser man bara så ser man ju att man bläddrar i ett Windows nätverk och DET är det väl knappast på en Linuxburk?

Går säkerligen att finta lite där men NET USE fungerar.

 

Reservation för när detta fungerade jag har testat lite enl. nedan:

 

Har googlat en del, hittat många trådar med samma bekymmer, många olika försök att lösa detta och många som inte lyckats.

(Trodde detta var basic för Linux, att kunna hantera detta..)

 

Sökte så i Programhanteraren efter "samba". Hittade "system-config-samba, Gui for managing samba shares and users"

GUI tilltalar mig och installerade det.

I startmenyn (eller vad det nu kallas i Linux) återfann jag då "Samba" vilket startar "Sambaserverkonfigurationsverktyg 1.1.63"

 

Där var det lätt att lägga till en mapp som alltså hittas med NET SHARE i Windows.

Möjligt alltså att NET SHARE också funkat vid högerklick och utdelningsalternativ.

 

Så eg. löst för min del men visst skulle det vara.. kul(?) att kunna bläddra fram mappen också..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Väcker liv i detta ärende..

Med samba-verktyget ovan har jag delat ut två mappar.

 

Från en Mac är dessa mappar synliga och åtkomliga när man bläddrar på nätverket.

Samma sak via en Androidtelefon.

 

Men från en dator med Windows 7 och en dator med Linux ser man inte dessa mappar när man bläddrar.

De är dock åtkomliga om man lägger till dessa manuellt.

 

Var ligger "mekaniken" bakom detta? Är det något hos den utdelande datorn eller något i "klienterna"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha, det där är jag också intresserad av och har precis delat ut /home (bra eller dåligt) på min laptop Mint.

Så då vill jag kunna komma åt den från Windows 7 och även omvänt, så att jag från Linux Mint kan komma åt vissa utdelade mappar på min stationära med Windows 7.

 

Skall kolla lite mer på detta senare, men en guide hur man på bästa och enklaste sätt gör detta vore bra.:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linux och använder nfs för fildelning i LAN. Windows 7 har stöd för nfs-klient.http://sagehacks.wordpress.com/2009/01/21/howto-mount-nfs-shares-under-windows-7/

Själv har jag inget behov av att dela filer med Windowsdatorer då alla datorer i hushållet kör linux. För filöverföring använder jag oftast scp, som inte är begränsad till utdelade kataloger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linux och använder nfs för fildelning i LAN. Windows 7 har stöd för nfs-klient.http://sagehacks.wordpress.com/2009/01/21/howto-mount-nfs-shares-under-windows-7/

Själv har jag inget behov av att dela filer med Windowsdatorer då alla datorer i hushållet kör linux. För filöverföring använder jag oftast scp, som inte är begränsad till utdelade kataloger.

 

Att i Windows 7 ansluta en nätverksenhet via utforskaren går bra och det är möjligt att sökvägen så att säga ligger kvar som "Mina nätverksplatser", och detta förfarande duger gott men jag skulle vilja veta varför "synligheten" uteblir?

 

Samma sak från filhanteraren i Linux där jag kan välja Gå till.. och ange sökväg. Funkar och duger då det är lätt att skapa ett bokmärke av detta men även här syns inte mapparna när man bläddrar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Har testat detta något ytterligare..

En dator med XP som har utdelade mappar går bra att "browsa" från en Linuxburk, det går också bra att komma åt mapparnas innehåll utan jox med användarnamn och lösen.

 

En dator med W7 som har utdelade mappar är klart krångligare att få åtkomst till från Linux.

Användarnamn och lösen verkar vara ett måste.

 

Det som i inlägg #3 inte fungerade från en Linux till en annan Linux fungerar nu utan att någon särskild åtgärd vidtagits (förutom att ha väntat tills nu).

 

Windows 7 & Windows 8 verkar vara rätt så kass på detta med att se och ansluta nätverksenheter.

 

Slutsatsen får bli att man bör använda Windows XP om man enkelt vill dela filer via det lokala nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:(

 

men jag har ännu inte hunnit kolla in fagerjas tips ovan, eller det kanske du har?

 

Nja, att mappa upp en nätverksenhet går ju som sagt mycket bra direkt.

Om man vet vad man ska mappa upp.

 

Jag vill även kunna bläddra på nätverket om jag inte känner till att jag ska mappa upp ex. \\192.168.1.2\Video

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Kört ett varv till då jag installerat Mint 14.1 på en "ny" dator.

Med verktyget system-config-samba är det enkelt att dela ut en mapp och ange rättigheter och synlighet samt ange arbetsgrupp.

 

Testar från två andra datorer med Linux och använder både filbläddraren och verktyget Gigolo.

Där hittas enbart Windowsutdelningar.

Om jag i Filbläddraren anger att Gå - Plats och där anger smb://192.168.1.12 så öppnas den platsen och jag kan bläddra vidare. OM brandväggen är avstängd hos .12 alltså (Firestarter är ett smidigt gränssnitt för detta)

 

Från Windows XP och Windows 8 går det inte heller att bläddra fram denna mapp men däremot visas Windowsutdelningar.

Här i Windowsmiljö kan jag då välja att Anslut Nätverksenhet och tilldela en bokstav, ange sökväg OCH resurs..

 

I skrivande stund fick jag ett infall att testa Puppy som direkt hittade min DVD-spelare, när den fanns...

Återkommer efter omstart mm.

Jodo, Puppy Lucid har nåt som heter pnethood och den skannar nätverket och ser de utdelade mapparna på Mint 14 men jag har ingen access. (men det är nog en annan fråga)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...