Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

tips för köp av ny dator


bowile

Rekommendera Poster

Har planer på ny dator.

processor 3,2 Ghz. Som standard har datorn 4 kärnor. Vad vinner jag om jag lägger

till lite och köper 8 kärnor?

Samma sak med RAM mine 4 eller 8 GB ?

Spelar Second Life mm där bilder och rörelser är många och skiftar ofta.

Tacksam för tips

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Kan du precisera vad det är för processorer det handlar om, så blir det lättare att komma med tips. Det är inte helt säkert att 8 är bättre än 4. Beror på vad det är för CPU. Vad jag vet finns det inga spel som kan använda sig av 8 kärnor ännu.

 

8 GB minne är bättre än 4 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har datorer här hemma med 2 och 4 kärnor. Märker ingen skillnad vid spel mellan dom.

Men väljer 4-kärniga vid nybyggen för större "teknisk livslängd".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Kan du precisera vad det är för processorer det handlar om, så blir det lättare att komma med tips. Det är inte helt säkert att 8 är bättre än 4. Beror på vad det är för CPU. Vad jag vet finns det inga spel som kan använda sig av 8 kärnor ännu.

 

8 GB minne är bättre än 4 GB.

Hej. Processorn heter AMD Phenom IIx4 955 3,2 Ghz Black EDition Jag vet inte

vad det är för CPU

Datorernas prestanda ändras ju snabbt och blir bättre. När jag tänker köpa nytt nu så kanske det är bra att ta till lite extra för framtiden.

Tacksam för din hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processor och CPU (Central Processing Unit) är samma sak.

 

AMD Phenom IIx4 955 3,2 Ghz Black Edition är en väldigt prisvärd CPU. Inte den bästa eller nyaste som finns på marknaden, men den presterar bra för vad man betalar.

 

Skaffar du en sådan så föreslår jag att du köper ett moderkort med socket AM3+ med chipset 800 serien eller 900 serien. Då kan du uppgradera till AMD's senaste CPU, Bulldozer, senare. Utan att behöva byta moderkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...