Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver hjälp med att välja! Tack på förhand.


Benna

Rekommendera Poster

Okej så jag kan köpa en gammal spel data (ENBART DATORN) från en vän... för 4000:-

 

Detta är vad jag fick veta;

 

Model Dell XPS 630i

CPU Intel Quad Core Q6600 @ 2.4ghz

Memory 2GB GT/GC?

Operating System INGET. Dock har jag XP professional skiva själv. (serienummer ingår? )

 

Eller om jag ska köpa en splittny dator...

 

Compaq CQ1040SC Stationär dator & 19" Datorskärm

 

AMD Dual-Core E-350 APU/1.6 GHz

AMD Radeon™ HD 6310M/ 2017 delad RAM

4GB RAM & 500GB hårddisk

LÄNK TILL SPLITTNYAIFALLATT

V

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-dator/PRESCQ1040SCM/compaq-cq1040sc-stationar-dator-19-datorskarm

 

 

 

Tack för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Mitt svar om du skall köpa den gamla burken för 4000:- Nej

Lägg pengarna som insats på en ny burk istället.

 

Vad skall du främst använda datorn till: spel, surfa, videoredigering, annat?

Olika saker ställer lite olika krav på processor, minnen och grafikkort.

 

Dock har jag XP professional skiva själv. (serienummer ingår? )

Den här frågan förstår jag inte riktigt.

 

På en ny burk skall du helst ha Windows 7 antingen 32 eller 64 bit.

Och i din länk verkar det ingå Windows 7 Home Premium 64?

 

Men om det är en bra dator eller ett bra köp på Elgiganten kan nog någon annan svara på.

Mvh :rolleyes:

 

[Edit] Det framgår inte (jag hittar inte) vad det är för 19" skärm eller märke och fabrikat i Elgigantens paket. Är det 1920x1080 så blir 19" väldigt litet och smått att använda på skrivbordet.

Själv har jag anslutit två 1920x1080 skärmar 22" och 24" och den mindre har jag som sekundär skärm för den duger inte till mycket, blir för liten egentligen.

Däremot mina gamla 22" 1680x1050 var rejält rejält bättre, större på höjden, allting större, än 22" 1920x1080 skärmen.

Mina åsikter då.B)

 

Datorn är nog också på väg ut ur butikerna, slutat säljas på Komplett bla. men på NetOnNet finns den utan skärm för c:a 2990:- http://www.netonnet....sc/157417.3012/

Men det är ju ingen kraftfull dator med prestanda, tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Mitt svar om du skall köpa den gamla burken för 4000:- Nej

Lägg pengarna som insats på en ny burk istället.

 

Vad skall du främst använda datorn till: spel, surfa, videoredigering, annat?

Olika saker ställer lite olika krav på processor, minnen och grafikkort.

 

 

Den här frågan förstår jag inte riktigt.

 

På en ny burk skall du helst ha Windows 7 antingen 32 eller 64 bit.

Och i din länk verkar det ingå Windows 7 Home Premium 64?

 

Men om det är en bra dator eller ett bra köp på Elgiganten kan nog någon annan svara på.

Mvh :rolleyes:

 

[Edit] Det framgår inte (jag hittar inte) vad det är för 19" skärm eller märke och fabrikat i Elgigantens paket. Är det 1920x1080 så blir 19" väldigt litet och smått att använda på skrivbordet.

Själv har jag anslutit två 1920x1080 skärmar 22" och 24" och den mindre har jag som sekundär skärm för den duger inte till mycket, blir för liten egentligen.

Däremot mina gamla 22" 1680x1050 var rejält rejält bättre, större på höjden, allting större, än 22" 1920x1080 skärmen.

Mina åsikter då.B)

 

Datorn är nog också på väg ut ur butikerna, slutat säljas på Komplett bla. men på NetOnNet finns den utan skärm för c:a 2990:- http://www.netonnet....sc/157417.3012/

Men det är ju ingen kraftfull dator med prestanda, tvärtom.

 

 

Jag vill ha en dator som fungerar solkklart för spel, då jag är nörd för WoW så vill jag gärna ha en sådan dator som klarar av det spelet =)

Videoredigering ja, kanske lite... men mest spel/läxor/surfa/filmer..

 

Kan man få ihop en sådan dator för ungefär 4 till 6 tusen kronor?

Var kan jag i så fall söka hjälp ifall jag måste 'bygga upp en' ?

 

Borde jag kanske bygga upp / uppgradera min gamla dator? har frågat det innan... i en annan tråd; //eforum.idg.se/topic/324799-rad-ny-data-eller-kopa-nya-illagg/page__pid__1519270#entry1519270

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

Ja ett uppgraderingspaket är ju ett alternativ som ganska enkelt ger prestanda för liten peng, men det beror på vad det är för chassi och nätaggregat, är det ett gammalt chassi och litet nätagg så går inte/lönar sig inte detta.

 

Grafikkkort tillkommer efter som du nu har ett AGP grafikkort?

Är det detta? http://www.asus.com/...s/AH4650DI1GD2/

 

Eftersom burken är så pass gammal så är nog nätaggregatet ganska klent på denna också, så jag tror på en helt ny burk i så fall.

 

Tillkommer gör en Windows 7 licens, men den kan ju ingå i en ny burk.

 

Bygga eller köpa färdigt, så kanske det blir mer kostndseffektivt och enklast om du inte är van att "skruva", att köpa en komplett dator testad och klar.

 

Apropå Komplett så kan man ju där beställa sin egna skräddarsydda dator som dom monterar och testar: trodde jag, dom hade ju så tidigare?

eller en helt färdig modell: http://www.komplett....d.aspx?bn=10306

 

Någon annan har kanske bättre tips och råd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...