Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kommer inte över 54MB/s


Injen

Rekommendera Poster

I hopp om att det enbart va mina förra Cat5 kablar som va slut så köpte jag helt enkelt nya Cat6 kablar. Trots det så kommer jag inte över 54MB/s när jag tankar filer från min FTP server.

Båda datorerna är bakom en Jensen 10/100/1000 Mbps switch och båda använder sig utav det inbyggda nätverkskortet som är Gigabit Ethernet. Har testat att stänga ner PC Tools Firewall för att se om det va brandväggen som strypte hastigheten, men det hjälpte lite och ingenting. Hårddiskarna kan det inte heller vara då dom är ny.

 

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e63ecd2dcfac_bbk_resultat.jpg så ser det ut om jag gör ett test via bredbanskollen. Så frågan är vad som stryper hastigheten. Har slut på ideér.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54MB/s är ca 500Mbit. Inte helt onormal hastighet mellan "vanliga" datorer som kör gigabit.

 

Dina datorer är troligen den begränsande faktorn. Kör CrystalDisk för att kolla vad diskarna klarar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54MB/s är ca 500Mbit. Inte helt onormal hastighet mellan "vanliga" datorer som kör gigabit.

 

Dina datorer är troligen den begränsande faktorn. Kör CrystalDisk för att kolla vad diskarna klarar.

 

Tackar för snabbt svar.

Dator 1 - Read: 265MB/s Write: 107MB/s

Dator 2 - Read: 95MB/s Write: 102MB/s (snarlikt på alla hårddiskar)

 

Vill minnas att för någon vecka sedan så kunde jag ladda hem filer i ca 105MB/s, fast det verkade bara vara en engångsföreteelse då jag har exakt samma setup nu som då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du aktiverat jumbo frames? (förutsatt att switchen stödjer det).

 

Switchen är en Jensen Net:Link 1005 och det står väldigt lite info om den. Ang. Jumbo så är det inställt så här. Dator 1: 1514 bytes Dator 2: Inaktiverat ( det finns bara 2KB MTU till 9KB MTU att välja)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Switchen är en Jensen Net:Link 1005 och det står väldigt lite info om den. Ang. Jumbo så är det inställt så här. Dator 1: 1514 bytes Dator 2: Inaktiverat ( det finns bara 2KB MTU till 9KB MTU att välja)

 

Du kan alltid testa att skruva upp dessa (samma på båda sida). Dock kommer det inte att funka om inte switchen stödjer jumbo frames.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan alltid testa att skruva upp dessa (samma på båda sida). Dock kommer det inte att funka om inte switchen stödjer jumbo frames.

 

Testade att sätta Jumbopaket 9014 bytes på dator ett. Om jag ändrar på dator två (FTP) så blir internet på just denna dator segt, jag tar mig inte ens in med Radmin. Så kan det vara ett dåligt köp av Switch?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade att sätta Jumbopaket 9014 bytes på dator ett. Om jag ändrar på dator två (FTP) så blir internet på just denna dator segt, jag tar mig inte ens in med Radmin. Så kan det vara ett dåligt köp av Switch?

 

Jag hade inte köpt en ny switch utan stöd för jumboframes.

 

Om det hjälper eller inte för dig kan du ju testa genom att koppla samman datorerna direkt med en korsad kabel (o jumbo frames på).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte köpt en ny switch utan stöd för jumboframes.

 

Om det hjälper eller inte för dig kan du ju testa genom att koppla samman datorerna direkt med en korsad kabel (o jumbo frames på).

 

Återigen, tackar för snabbt svar.

Fast då behöver man en tång och en ny kabelsko, och vipps är man uppe i en samma kostnad som en Switch :D

Får se hur jag gör. Måste först ta reda på om Switchen jag har stöder Jumbo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som skänka late ljus när det gäller min FTP.

Inställningen "Jumboram" går det välja mellan Inaktiverat och 2KB MTU till 9KB MTU.

Väljer jag 4KB MTU till 9KB MTU så blir internet på den dator segt, så pass segt att jag inte ens tar min in på FTP servern eller Radmin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som skänka late ljus när det gäller min FTP.

Inställningen "Jumboram" går det välja mellan Inaktiverat och 2KB MTU till 9KB MTU.

Väljer jag 4KB MTU till 9KB MTU så blir internet på den dator segt, så pass segt att jag inte ens tar min in på FTP servern eller Radmin.

 

Om inte switchen stödjer jumbo-frames så kommer den att kasta dessa paket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu pratat med supporten på Jensen och enligt han jag pratade med så är ~50MB/s en helt normal fart på ett Gigabit nätverk trots att man använder SSD diskar :o

Hur som helst så ska switchen ska vara jumbo frames kompatibel. Vet inte om man har blivit lurad men nog f** skam an ta sig över 50MB/s nog?

 

Ska testa med en korsad kabel under veckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk även på att även på att flytta många mindre filer går långsammare än en enda stor. Samt att flera samtidiga sessioner (som många FTP-servrar/klienter kör) kan försämra då disken inte kan läsa/skriva sekventiellt, utan får hoppa fram/tillbaka över disken. Fragmentering påverkar också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk även på att även på att flytta många mindre filer går långsammare än en enda stor. Samt att flera samtidiga sessioner (som många FTP-servrar/klienter kör) kan försämra då disken inte kan läsa/skriva sekventiellt, utan får hoppa fram/tillbaka över disken. Fragmentering påverkar också.

 

Mjo är fullt medveten om det. Filerna som jag testar med ligger runt 8gig/st, på så vis hinner man se maxhastigheten. Håller alla diskar defragmenterade med hjälp av OO Defrag Professional. Just nu ligger fragmenteringen på runt 0,3% :P

Klienten som jag använder är FlashFXP och serverprogrammet är Filezilla. Har även testat att stänga av mjukvarubrandväggen och antivirus utan framgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...