Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Professionella programmerare?


Mr Andersson

Rekommendera Poster

Jag har programmerat sedan många år, det är bara en kort tid som jag stått ut med att vara en professionell programmerare/systemerare ; alltså fått betalt för att göra det.

 

För mig har det varit viktigare att bygga egna projekt som jag själv tror på och som jag kanske kan tjäna några kronor påt. Därför har jag ett heltidsjobb i en helt annan branch och kan ägna fritiden åt att bygga mina projekt, vilket har både för- och nackdelar, såklart.

 

Det jag märker själv, är att jag inte är lika allert som tidigare på att upptäcka och ta till mig nya tekniker, jag kör gärna kvar i gamla hjulspår. Dels för att det jag redan kan och gör funkar, dels för att jag inte ser någon omedelbar fördel för mig som utvecklare. Flera moderna "ramverk" tycker jag är krångligare än nödvändigt, även om jag har full respekt och förståelse för varför man gör så. Antingen är informationsflödet för stort för att jag ska kunna/hinna ta det till mig, eller så börjar jag bli gammal och trött. Dags att sluta skriva kod och börja twittra istället?

 

Den egentliga frågan är : Hur gör ni som har detta som ert primära arbete? Ju mer tid ni måste lägga på att uppdatera er själva, desto mindre tid kan ni lägga på era kunders projekt. Men å andra sidan, om ni inte uppdaterar er, så kanske inte kunden vill köpa av er?

 

Och hur vet man vad man ska satsa på? Vad blir stort i morgon? Vilken kompetens kommer att efterfrågas?

 

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller metoder och modeller, ramverk och sånt så gäller det att välja rätt för rätt projekt. Till exempel så började jag titta på utveckling för Windows Phone 7. Då sa Microsoft att MVVM ramverket är bäst. Alla borde köra det. Och jag tyckte det var toksvårt att sätta mig in i.

 

Enligt personen på Microsoft som skapade MVVM så är MVVM inte alls lämpligt för något. För det saknas verktyg och andra stöd för det.

 

Så jag skulle rekommendera att du tittar på nya ramverk och metoder etc. Men sen när du ska pyssla med något fundera på om du känner att det är bäst för dig och ditt projekt. Är det inte den bästa lösningen. Lägg inte tid och engagemang på det.

 

På mitt företag så har man ganska tydliga regler för att köra någon variant av rup. Men eftersom jag inte tycker att det är den bästa metoden för de typer av uppdrag vi kör i mitt team så hoppar vi helt enkelt över rup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har jobbat professionellt i branschen sedan 1998 och vad gäller kompetensutvecklingen/"ta till sig nya tekniker" så sker det dels genom att din arbetsgivare avsätter x timmar/x kronor på utbildningar och/eller fri tid för studier. Man ser det inte som förlorad tid som kan användas till fakturering av kunder, utan som en investering.

Dels så ligger det i ditt eget intresse att även bedriva kompetensutveckling på din fritid, eftersom det höjer ditt marknadsvärde (åtminstone som konsult).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...