Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta lite jQuery-kod från annan hemsida


ramo_and

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrar om man får ta lite jQuery-kod från en annan hemsida eller om den är copyright-skyddad? Koden jag tänker på är den som används för att visa ett meddelande när kunden lagt en vara i varukorgen på denna sidan:

 

w w w . e - l e k s a k e r . se

 

Om man inte får ta den, hur mycket måste man ändra om för att den ska bli ens egen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jQuery är fritt att ladda ner och använda.

 

Jo själva jQuery ja, men kan jag bara ta deras kod som de skrivit för att göra detta med hjälp av jQuery?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på - en egenskriven plugin är kanske inte så poppis om du kopierar rätt av.

 

Vad är det du vill göra - något elementärt eller avancerat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på - en egenskriven plugin är kanske inte så poppis om du kopierar rätt av.

 

Vad är det du vill göra - något elementärt eller avancerat?

 

Det jag vill göra är att ett meddelande ploppar upp vid varukorgen när en vara lagts i korgen, efter att sidan laddats om. Precis som på deras sida. Om du går in där och klickar på köp på nån av produkterna så ser du vad jag menar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite svårt att förstå vad du är ute efter med de senaste frågorna. Om du vill få hjälp att skriva kod bör du i stället skriva i lämpligt webbutveckligsforum och låta denna tråd handla om det juridiska.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite svårt att förstå vad du är ute efter med de senaste frågorna. Om du vill få hjälp att skriva kod bör du i stället skriva i lämpligt webbutveckligsforum och låta denna tråd handla om det juridiska.

 

Cecilia

Moderator

 

Det jag undrar är om man får ta jQuery-koden eller inte. Om man inte får det, hur skall jag då göra för att åstadkomma detta med jQuery kod som inte är likadan som deras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man göra detta eller inte rent juridiskt sett? Vi skippar frågan om hur man gör detta i denna tråden då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har så vitt jag vet aldrig prövats, men jag anser nog att det blir svårt för dem att föra någon talan mot dig om du väljer att använda en identiskt jquery-kod.

 

Koden i sig är så pass enkel, grundläggande och generell att vem som helst skulle ha kunnat skapa den. Finns väl egentligen ingen anledning att kopiera den när det är så pass enkelt att åstadkomma detta från "scratch".

 

Edit: Du bör dock vara försiktig med att kopiera det grafiska utseendet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...