Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradering?


ShorTee

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en typ tre år gammal dator med win XP som jag tror är en enkel modell, typ gjord för hemma- och kontorsanvändning. Mina barn och jag spelar än så länge väldigt enkla spel, de mest avancerade är NFS Underground och Blixten McQueen. När min son spelar just Blixten så tar det väldigt lång stund innan det laddar, ibland uppåt fyra-fem minuter, och när han hoppar mellan spelen under tiden så tar det oxå lång tid men sen under själva spelet går det bra.

 

Är det grafikkortet som är för klent eller nåt annat? Processorn? Båda två?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och hur gör man det? Jag vet ju hur det ser ut i en dator och har väl nån gång för länge sen bytt ut vissa delar men jag antar att det liksom syns var det ska sitta. Hur tar jag reda på vilket som passar till just min dator? Ska jag låta det som sitter i sitta kvar eller bör jag byta ut allt? Har processorn alltså inget med detta att göra? Klarar den ett ev nytt kort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ihopplockad dator (namn GHdata Intel S) från GHdata som inköptes för fyra och ett halvt år sen.

 

Spec:

COLORit 4in1 8007 MIDITOWER 400W

Samsung DVD+/-RW DL 18x

Floppy 3.5" 1.44 MB

Samsung SP2504C 250 GB 7200 RPM 8Mb SATA II

Corsair 1 Gb Kit (2x512)DDR2 667

ASUS P5PL2 I945PL S775 PCI-E

Intel P4 531 3.0 GHz/800 S775

Gecube Radeon X1300 256MB SilentPipe PCI-E

 

OK? Jag hoppas det var en OK dator då. Jag betalade drygt 6000 för den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dator som är 4,5 år är rätt gammal, det är kanske inte värt att lägga så mycket pengar på lite uppgraderingar. Om du kan tänka dig att lägga ner några tusenlappar så finns det uppgraderingspaket bestående av moderkort, processor och RAM-minnen. Då får du en betydligt snabbare dator, men risken är att nätaggregatet börjar bli dåligt också. Bara mer minne är inte så dyrt men ger inte så stor förbättring. 2 GB RAM är max för det moderkortet enligt http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_775/P5PL2/ På fliken Memory/Device Support kan du ladda ner en lista med de minnen som Asus har testat med moderkortet.

 

Är hårddisken defragmenterad? Det brukar göra den snabbare liksom en ominstallation av XP, för att nämna två saker som inte kostar något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack.

Defragmenterad är den för inte så länge sen men det tycker inte jag hjälper särskilt mycket. Jag håller faktiskt på att säkerhetskopiera alldeles nu (får hjälp med lite sånt i en annan tråd) för att sen formatera och det hoppas jag gör gott för datorn. En annan tanke är, precis som du säger, att den kanske inte är värd att uppgradera men jag har inte riktigt råd fn att köpa en ny dator.

Vilken prisklass tror du passar våra behov (kontorsarbete, mejlande och relativt enkla spel)? Man kanske kan punga ut en liten slant nu för att sen om ett par år när barnen ställer högre krav köpa nåt bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som att en rätt billig dator ska räcka till, kanske inte de allra billigaste för då kan nog grafiken bli sämre än den du har nu med Radeon X1300

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...