Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Säkerhetskopiering?


ShorTee

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har nyss köpt en 1 TB extern HD, Seagate nånting, och har börjat säkerhetskopiera för att sen formatera om hela systemet. Hela datorn verkar ha tröttnat på att vara dator och det var säkert två-tre år sen den formaterades sist.

 

Nu undrar jag: behöver jag verkligen säkerhetskopiera allt eller tjänar jag på att kolla igenom hela datorn och bara ta med sånt som jag verkligen vill ha kvar? Hur gör jag då? Hur gör jag för att liksom spara programinställningar och så? För det räcker väl inte med att kopiera över filer till den externa, dvs markera, kopiera och klistra in?

 

Den har stått och tuggat nu i över en timme och har kommit ungefär 10% av C: (det är den lilla, sen har jag två partitioner till...).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns två, nja flera, varianter av säkerhetskopiering.

 

Den mest omfattande är en ren avbildning av systemet, dvs en bild av din hårddisk så den ser ut idag. Går då att återställa till exakt som den var när kopian togs.

 

Vanligare är att man kopiera endast de data man inte vill förlora, dvs dina egna filer. De bör du veta vilka de är... Om du kopierar för att återställa till en ny installation är det bara detta du behöver kopiera och då egentligen bara det som finns på den partition ditt systemet är installerat på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte formatera datorn efter lite sparande av filer. Då behöver jag väl inte egentligen kopiera systemmappen (för det är väl där operativsystemet ligger?). Jag har sen länge nån typ av trippelpartition men varför vet jag inte. På C: ligger windows och lite fler användbara program och på de andra D: och E: ligger gamla filer och gamla gamla.

 

Efter, eller under, formateringen är tanken att skapa en disk C: där operativsystemet och de klassiska programmen ligger + en partition där vi har alla lite mer privata grejer. Jag har räknat lite och den samlade storleken på den HD som sitter där nu är typ 300 GB. Hur stor bör en C: vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, system-filerna behöver du inte kopiera.

Om du ordnat dina data bra ska du egentligen bara behöva kopiera det som ligger under Mina Dokument samt valda delar ur AppData-mappen. I den senare återfinns bland annat epost och liknande.

 

Om du även spritt dina filer över andra mappar, dina egna filer, ska du givetvis kopiera även dessa innan du formaterar och tar bort allt.

 

 

Hur stor C bör vara? Beror på vilket operativ du har men kanske även framförallt på hur många program och spel du kommer att installera.

Min installation av Win vista tar idag upp cirka 60 GB. Då inklusive installerade program, mina egna filer ligger på en annan disk.

Så, tja 80 GB räcker för de allra flesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tack. Så länge. Jag har startat om säkerhetskopieringen på min Seagate nu. Jag har släpat över de filer jag vill spara från de olika diskarna. En grej bara: programmet säger ifrån när jag försöker dra över C:/Program och den liknande på min D:. Funkar det att då bara kopiera över de mapparna istället till den externa eller kan jag göra på nåt annat vis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

c: \Program innehåller bara dina installerade program, den mappen finns det ingen poäng med att kopiera. Dessa får du installera om när du installerat om systemet.

 

Som sagt, du behöver bara kopiera de filer du skapat.

 

Vilket operativsystem har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor bör en C: vara?

 

Du kan inledningsvis ha en relativt liten C:\

Men då vissa systemmappar växer med tiden och då program i regel installeras till just C:\ så är min rekommendation för minimistrolek för C:\ = MINST 100Gb..

Mindre än så är att utmana ödet lite för mycket! I längden!

 

Så du bör göra C:\ minst 102400mb stor... =(100GB)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej...

Då KAN det finns en del program som sparat data i program-mappen men generellt ska det inte finnas.

Programdata, det vill säga inställningar och liknade, bör finnas under C:\Application Data\...

där även Mina Dokument finns om du inte flyttade på dem.

 

Men men, min rekommendation är nog

1: Kopiera hela mappen c:\Appli... finns alltid något där man missar annars

2: Skapa separat backup av Epost, bokmärken och annat du vill spara.

3: Kopiera över de mappar där du har egenskapade filer

4: För att hålla reda på det, lägg C-diskens filer under en mapp som heter exempelvis C.

 

Titta igenom vad du har på disken, spara det du vet att du skapat och det där du kanske eventuellt tror att något finns sparat.

 

Bättre att spara undan lite för mycket än för lite.

 

Sedan efter du installerat om, skapa en ordentlig backup-rutin mot din externa disk. Ordna dina filer, dina data på så sätt att en sådan blir lätt att underhålla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och ja, iofs, du har säger du en hårddisk på 300 GB.... och nu en backup-enhet på 1 TB.... då kan kopiera så mycket du bara vill men undvika Windows och Programmappen.

 

Med tanke på vilken tid du säger att det kommer att ta antar jag att det är en USB-disk du har köpt. Då är det bara att ha tålamod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Det enklaste är att använda guiden "Överför filer och inställningar" som finns win xp. Då får du en "dump" med önskat innehåll från den "gamla" datorn att lyftas in i den nya "datorn" med samma verktyg. Enkelt och smärtfritt, du får med dina mail, adressböcker, favoriter och dokument. Den "gamla" datorn = nuvarande installation, "ny" dator = ominstallerad.

Lycka till.

/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F-n! Ursäkta språket men nu börjar jag tröttna! Datorn har stått å tuggat hela natten och i morse stod det att den nått 100% (av knappt 90 GB) men den fortsatte att skanna och säkerhetskopiera och skanna och säkerhetskopiera och den har fortfarande inte stannat. Vad håller den på med?

 

Jag använder mig av programvaran som följer med den externa HD, det heter Seagate Memeo Instant Backup. Är det "instant" som spökar? Det står i instruktionen att den ska säga till när den är färdig men inte ska den behöva 36 timmar, inte ens med USB 2.0.

 

Vad kan jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skippa backup-programmet och kopiera istället manuellt över det du vill spara. Avbryt och formatera om disken/rensa den och kopiera förhand...

 

eller ta hjälp av Windows rutiner för den delen, det finns visst några som jag inte använt någon gång.

 

Sätt dig in i backupprogrammet när du har ett rent system och tid att leka lite. Den tid det tagit är helt orimlig måste jag säga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, inte än kanske. Nu har jag stängt av den funktionen, gått in i Den här datorn och kollat om det hänt nåt. Det har det ju. Filerna finns där tror jag, den har räknat upp till de 90 GB som jag ville spara.

 

Med tanke på den externas storlek så gör det väl kanske inget om jag dubbelkopierar. Eller? Behöver jag det? När jag gått in i specifika mappar för att se om det finns nåt där så kommer ju inte t ex den lilla ikonen för Word upp vid ett dokument utan bara en grå fil som heter typ xxx.doc.

 

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, nu är det gjort! Formateringen är genomförd och datorn verkar ganska tom. Och snabb! Jag följde den enkla instruktionen på http://xp.maratonmannen.se/ och tog bort mina gamla partitioner D: och E: och installerade Windows på C:. Det gick smärtfritt.

 

När jag tog bort de två partitionerna så valde jag att göra bara en ny och skrev in att den skulle vara på 200 GB. Då trodde ju jag att resterande, typ 40, skulle hamna på C: men det gjorde de inte. Nu, när jag är inne på Datorhantering (under Den här datorn), så står det att C: är typ 75 precis som den var innan istället för 115 som jag trodde den skulle vara. D: är de knappa 200 som jag valde OCH 40 GB är "inte allokerat".

 

Vad betyder det? Finns de inte? Kan jag på något vis få dem att hamna på C:? Eller D:? Måste jag göra om formateringen eller installationen av Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är Windows Xp du installerat?

I det operativet finns det inget verktyg för att krympa eller utöka partitioner. Det finns tredjepartsprogram som kan fixa det, några gratis tror jag till och med, men enklast är om du tar och tar bort D: och återskapar den och då inkluderar de 40 GB som du nu missat.

eller så skapar du en ny liten partition på 40 GB.

 

75 GB till Windows räcker vanligtvis. Om det blir trångt kan man alltid installera program på D:.

Om du inte tycker det räcker, tja installera om eller testa ett program som kan utvidga partitionen. Dock måste du troligen ta bort D: för att kunna ta av utrymmet där till utökandet av C:

 

 

Till slut, jag rekommenderar att du flyttar över alla mappar under Mina Dokument till D:. Mycket enklare då att en senare dag blåsa ut Windows utan risk för att radera ense egna filer. Ja, en del filer på C vill man alltid spara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...