Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Script för att radera mapp


digidigi

Rekommendera Poster

Kör windows xp och är helt grön på att skriva script...

 

Det jag är ute efter är att kunna skriva ett script som gör följande: att när jag har kört ett specifikt program och sedan stängt det, raderar en mapp som programmet skapar i mappen application data.

 

Alltså; jag startar programmet, stänger det, sedan vill jag köra ett script alt. att scriptet körs automatiskt, som raderar mappen i application data.

 

Någon vänlig själ som kan hjälpa mig med detta?:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan göra en gammal hederlig bat-fil

 

skriv bara:

rd /s /q "C:\documents and settings\digidigi\Application Data\dum mapp"

i ett textdokument och spara som namn.bat (filformat: alla filer *.*)

 

om du vill kan du lägga en rad med sökvägen till ditt program ovanför ex.

C:\Windows\System32\notepad.exe

rd /s /q "C:\documents and settings\digidigi\Application Data\dum mapp"

Då stannar scriptet när programmet startar och fortsätter när du det avslutas.

Du kan lägga bat-filen i skymundan och ha en genväg till filen på skrivbordet och sätta an fin ikon på den :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack! Det ska jag pröva senare idag.

 

Hur gör jag om jag vill att den ska ta bort mappen oavsett vilken användare som är inloggad, säg alltså att det inte är digidigi som är inloggad utan kalle - hur förändras raden rd /s /q "C:\documents and settings\digidigi\Application Data\dum mapp"då?

 

Kan man skriva typ rd /s /q "C:\documents and settings\current user(?)\Application Data\dum mapp"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

smart du är! blir ju lite smidigare med variabler =)

 

rd /s /q "%APPDATA%\dum mapp"

 

man kan annars använda %USERNAME%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man lär sig nått efterhand av er som kan sånt här!:)

 

När man skriver % före och efter en mapp, som du gjorde med %APPDATA% (gissar att det är nån smart fortkortning för application data, som systemet tolkar precis samma som om man hade skrivit ut application data), då kollar den alltså i alla mappar som heter APPDATA och tar bort "dum mapp"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länken! Vad man lär sig!

 

En annan fråga men som förhoppningsvis påminner lite om det föregående...

 

Om man vill radera i en mapp i registret, säg att namnet på några nycklar börjar med Z:\kalle\exempel\... och man vill ta bort alla nycklar som börjar på det sättet (alltså Z:\kalle\exempel), hur skriver man då? Och skriver man en separat .reg fil för detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte väldigt insatt men jag gör ett försök - och så är det obligatoriskt att varna här och säga att du ska ta backup på registret innan du gör nåt :P

 

man kan fortsätta med bat-filer om man vill. ex:

 

reg delete HKLM\Software\kalle\exempel /va /f

http://www.computerhope.com/reg.htm

 

eller man kan skapa regfiler

 

[-HKLM\Software\kalle\exempel]

http://support.microsoft.com/kb/310516

 

Det här förutsätter förstås att du vet exakt var nyckeln finns och vad den heter. Om du bara vet dess värde eller ungefär vad den heter och ligger så blir det lite mer avancerat men det går att lösa det också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med den första raden:

 

reg delete HKLM\Software\kalle\exempel /vs /f (menar du föresten /va istället för /vs?)

 

raderar man då en hel mapp i registret, eller bara de filer i mappen "kalle" som börjar på "exempel..."? Man behöver inga * eller så? Läste här (fast det egentligen är till cmd): http://ss64.com/nt/del.html

 

Med andra ord så är det alltså vissa nycklar som ska vara kvar i mappen, det är bara några nycklar som ska bort.

 

Yes, jag vet i vilken mapp de nycklarna som ska bort ligger i. Bara att de är för många för att skriva ut exakt va de heter, men alla börjar på samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ursäkta att jag aldrig kan skriva korrekt första gången :P

 

vet inte riktigt hur det är med "jokertecken" troligtvis funkar det inte.

 

anar att man får göra ett script som loopar igenom alla mappar och kollar vad de heter.

 

Går att lösa med ex VBScript men blir som sagt lite mer avancerat. Kan kanske kolla på det vid senare tillfälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...