Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur bränna musikCD och DVD på samma skiva i Win 7?


@dy

Rekommendera Poster

Hej jag har Windows 7 och vill bränna en skiva som dels innehåller låtar som ska kunna spelas upp som musik CD SAMT ha några videor som man allra helst ska kunna se på en DVD spelare eller i datorn. Gärna att samma låter ska finnas med som Mp3!

Jag är osäker om det får plats på en CD eller om jag behöver en DVD för detta, om så krävs går det att bränna musik CD på en DVD?

Jag har en Sony Vaio med Windows 7.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Till att börja med:

En Cd rymmer c:a 650-700MB data och en DVD SL (Single Layer) c:a 4.7GB i praktiken 4,37GiB data och en DVD DL (Dual Layer) 8,5GB i praktiken rymmer 7,9GiB data.

Mer info här: http://eforum.idg.se...ost__p__1534361

 

Så hur många MB eller GB är det totalt på filerna du skall bränna?

 

Skall du bränna ut som DVD film som är kodad i ett format som heter mpeg2 som är en komprimeringsstandard för video med hög kvalitet och där du får en mapp med Video_TS på skivan, så tror jag inte att du samtidigt kan ha mp3 eller annan data på den skivan.

 

En musik CD är också bränd och kodad på ett speciellt sätt.

 

Men om din DVD spelare klarar att spela upp filmer i ex. .AVI (divX) format så kan du bränna både .avi filmer och .mp3 musik på CD skivan, förutsatt att dessa ryms, annars får du bränna på DVD. Du kan bränna i olika mappar och du bränner då skivan som dataskiva.

 

Eller koda och bränna filmerna som SVCD.

 

Så här ser valen ut på Roxio Creator 2012 för att bränna musik CD eller Musik DVD

post-73434-0-25636100-1317798547_thumb.png

post-73434-0-21499900-1317799803_thumb.png

[Edit] En musik DVD kan inte kan spelas upp på en vanlig cd spelare som inte stöder DVD skivor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...