Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hämta data från Pivot med OBDC-connect, Excel 2010


R66

Rekommendera Poster

Hello!

Sitter med en ganska komplex fil med en färdig Pivot tabell.

Jag måste nu medge att jag aldrig har riktigt har förstått hur det fungerar.

Jag vill iallafall hämta data ifrån den filen som innehåller all data till en ny excelfil där jag kan göra mina egna beräkningar.

Originalfilen har uppenbarligen en databas-koppling till en access databas.

 

Problemet är att jag inte hittar rå-datan i orginalfilen! Måste den inte ligga där någonstans?

Jag har svårt att tänka mig att datan till orginal filen hämtas varje gång man ändrar på några av de filter som ligger inlagda.

 

Hoppas någon förstår vad jag är ute efter....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

menar du att du har en arbetsbok som har en koppling till en databas. Du vill sedan men den andra bok nå dessa direkt från första arbetsboken utan att behöva nå själva databasen?

 

Inte helt säker, har inte testat, men om du har data direkt in i en Pivot så kan du nog inte nå denna cache. Om du istället tar data in i en tabell som du sedan skapar en Pivot av, då kan du givetvis nå tabellen i boken.

 

En Pivotcache är, tror jag, lite speciell i upplägget och enda som kan nyttja denna om man når den är en annan Pivotrapport.. Cachen finns annars, när filen är öppen, under exempelvis

Worksheets(1).PivotTables(1).PivotCache
ThisWorkbook.PivotCaches

Det är nog det bästa jag kan ge, kanske någon annan här har mer att komma med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Monshi!

Det är precis det jag efterlyser!

Med andra ord så borde jag kunna komma åt denna cache om jag bara har filen öppen?

Jag som satt och letade efter en dold DATA-flik eller nått... Då är bara frågan om jag kan adressera datan direkt utan att skapa en Pivot i den nya filen...

Ju längre man kommer i denna djungeln desto mer komplexa frågor blir det! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast vad du kan göra med denna cache vet jag inte. Jag vet exempelvis inte, har inte testat, om du kan länka en Pivot i en annan bok till denna cache. Jag skulle inte tro det.

 

Varför tar du inte den enkla vägen och hämtar hela tabellen?

Gärna i din nya bok.

Tror ärligt att det är enda alternativet, tror inte du kan läsa ut något ur Pivotcachen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki... Då kommer jag till en smådum fråga, kan jag länka över den direkt på något vis?

Jag menar bara som så att datan måste ju gå att hitta..... Dvs ofiltrerad?

Alla data dyker ju upp fast då är den filtrerad....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det är väl bara att starta upp guiden hämta data, hitta din databas, din tabell och sedan välja att importera denna tabell.

 

Såtillvida det inte är alltför stora mängder data kan Excel hantera tabellerna på detta vis, om stor mängd data kan det vara en bättre idé att göra ett urval ur det du importerar.

post-8996-0-54723600-1317648245_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...