Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nybörjare!


Isabel86

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har just fått nytt jobb och en ny dator. Konverterar härmed till PC (emachines) från Mac. Känner mig dock smått (enormt) vilsen. Ingen på arbetsplatsen är datorkunnig, så jag behöver lite vägledning...

 

Har en PC med Windows 7. Tror jag (hur ser jag info "om den här datorn" på pc?).

 

Vilket skydd behöver jag? Vi jobbar med en hel del sekretessbelagda akter så det känns viktigt att ha ett bra skydd samtidigt som vi inte besitter hur mycket pengar som helst...

 

Brandvägg? Virus? Hacker? Vad ska jag skydda mig emot och hur?!

Gratis går först.

 

Stort tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många datorer är det på jobbet?

Vad har datorerna för skydd idag?

Finns det servrar?

Ska det vara en centraliserad administration av säkerhetsprogrammen?

Hur är företaget anslutet till internet?

Det är inte många program som är gratis för företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har just fått nytt jobb och en ny dator. Konverterar härmed till PC (emachines) från Mac. Känner mig dock smått (enormt) vilsen. Ingen på arbetsplatsen är datorkunnig, så jag behöver lite vägledning...

 

Har en PC med Windows 7. Tror jag (hur ser jag info "om den här datorn" på pc?).

 

Vilket skydd behöver jag? Vi jobbar med en hel del sekretessbelagda akter så det känns viktigt att ha ett bra skydd samtidigt som vi inte besitter hur mycket pengar som helst...

 

Brandvägg? Virus? Hacker? Vad ska jag skydda mig emot och hur?!

Gratis går först.

 

Stort tack på förhand.

 

Om nu verkligen INGEN på arbetsplatsen är datorkunnig.. Då rekommenderar jag att arbetsplatsen anlitar en bra, utbildad och erfaren säkerhetstekniker för att hantera detta..

 

EXTRA viktigt ifall ni hanterar sektretessbelagda dokument, uppgifter etc..

(Då duger det inte att amatörer leker runt i blindo! Det är en kostnad som arbetsplatsen MÅSTE ta.. )

 

Ägarna bör ha räknat med den kostnaden redan fråg dag 1...

(PS! Detsamma hade gällt även om ni kört MAC eller linux.. Tänk på att en kompetent tekniker hjälper er med ALLT som har med säkerheten att göra, som t.ex. Säkerhetskopiering (Viktigt ifall dator kraschar, blir stulen etc.), Skydd mot internet, skydd mellan datorerna.. mm. DS!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man nyss fått jobb och är helt ny på arbetsplatsen, så kan det vara lite känsligt att det första man gör att börja komma med en massa påtalanden om vad som skall förändras och förbättras.:rolleyes:

 

Men visst har WinGuider.se rätt i sak.

 

Har en PC med Windows 7. Tror jag (hur ser jag info "om den här datorn" på pc?).

Vista/Windows 7:

 

Klicka på Start > i sökfältet skriv system > i listan som kommer upp klicka på Systeminformation => så ser du i denna diverse saker om din dator.

 

Annars:

Start > Alla program (eller Program) > Tillbehör > Systemverktyg > Systeminformation

 

 

Start > Kontrollpanelen > System och Säkerhet => bla. så ser du vilken brandvägg som är aktiv ex. Windows inbyggda eller någon som tillhör ett Antivirus Security paket som kanske är installerat.

 

Och apropå det så kan du ju titta i Aktivitetsfältet/Meddelandefältet längst ned bredvid klockan om du ser någon ikon för ett installerat Antivirus program alt. klicka på den lilla uppilen för att se dolda ikoner

 

post-73434-0-20380400-1317296227_thumb.png

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner mig dock smått (enormt) vilsen. Ingen på arbetsplatsen är datorkunnig, så jag behöver lite vägledning...

Kan förstå om du känner dig vilsen, kanske lika vilsen som jag när jag hanterar frugans Mac..

Allt är väl en vanesak men jag tror att du snabbt kommer in i PC/Windows.

 

Tveka inte för att fråga bara, det är det eforum är till för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tack för fina svaren.

 

Har nu utforskat lite och lärt känna Windows egna säkerhetssystem, så brandvägg har jag i alla fall. :) Har även påtalat lite försiktigt att vi kanske skulle kosta på oss viss konsultation i säkerhet... Men fram till dess vore det sjysst med ett okej antivirusprogram för min dator (eftersom alla andra verkar sköta det själva på div sätt....). Jag hade en gratisversion av norton som kom med datorn, men som gick ut för några dagar sedan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en tråd som tar upp tester av antivirusprogram: //eforum.idg.se/topic/223493-rapporter-och-tester/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en gratisversion av norton som kom med datorn, men som gick ut för några dagar sedan...

Hej,

Kan du inte bara tala om att utvärderingstiden för ditt Norton gått ut och fråga om inte chefen kan godkänna inköp/förnyelse av licensen?

Fast detta måste ju ske snabbt, för nu är du sannolikt utan skydd?

 

Jag uttalar mig inte om Norton är bättre eller sämre, bara ett tips.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...